Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 585 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TDA 585 Adı: ANADOLU VE RUMELİ AĞIZLARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ERKAN HİRİK (erkanhirik@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ERKAN HİRİK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Anadolu ve Rumeli ağızlarını inceleme metotlarını öğretmek. Bu ağız özellikleri ile yazılmış eserler üzerinde çalışmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenciler,Anadolu ve Rumeli ağızlarının inceleme metotlarını öğrenir, bu ağız özellikleri ile yazılmış eserler üzerinde çalışır. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ağız araştırmaları hakkında temel bilgiler verilerek, ağızların oluşum sebepleri üzerinde durulacak.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ağız, şive, lehçe kavramları Diyalog
2 Bu kavramlar içerisinde ağzın yeri Okuma
3 Ağız araştırmalarının gerekliliği. Okuma
4 Ağızlar ve yazı dili münasebeti Diyalog
5 Anadolu ağızlarının oluşumu. Okuma
6 Ağızların oluşumundaki unsurlar, etnik yapı ve etnik yapının oluşumla ilgisi. Yazma
7 Mecburî iskân, savaş, göçler, coğrafi konum, iklim, sosyal ve kültürel yapı ile ağızlar arasındaki ilişki ve ağızların oluşumuna katkıları. Diyalog
8 Ara Sınav
9 Kınık, Salur ve Avşar dil özellikleri ve ağızlardaki örnekleri. Okuma
10 Anadolu ağızlarının sınıflandırılması. Yazma
11 Ağız araştırmaları. Okuma
12 Derlemelerde takip edilecek metot Diyalog
13 Çevriyazı işaretleri. Yazma
14 Ağız metinlerinden örnek morfoloji ve fonetik uygulamaları Okuma
15 Metinler Okuma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Leyla Karahan, Anadolu ağızlarının Sınıflandırılması
2 Zeynep Korkmaz, Anadolu Ağızlarının Etnik Yapı İle İlişkisi Sorunlar, Tday Belleten
3 Selahattin Olcay, Erzurum Ağzı
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, kaynak kişiler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 7 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 7 3 21
Ara Sınav 2 3 6
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 5 25
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 180