|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | TUĞRUL BALABAN (tugrulbalaban@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Efsane türünün genel özelliklerini kavratmak. Türk efsanelerinin içerik ve işlev özelliklerini kavratmak |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Efsane türünü anlar ve yorumlar. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Türk efsanelerinin genel özelliklerini kavrar. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Efsane türünü diğer türlerle karışlaştırır. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Efsanenin içerik, işlev,yaratımve aktarım özellikleri, efsane-mit-masal ilişkisi, Türk efsanelerinin sınıflandırılması, Türk efsanelerindeki motif ve tipler, Türk Dünyası efsaneleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Efsane türünün tanımı | Anlatma Yöntemi |
2 | Efsanenin içerik ve işlev özellikleri | Anlatma Yöntemi |
3 | Efsanenin yaratım ve aktarım özellikleri | Anlatma Yöntemi |
4 | Türk efsanelerinin sınıflandırılması | Anlatma Yöntemi, Makale inceleme |
5 | Türk efsanelerindeki motifler | Anlatma Yöntemi, Makale inceleme |
6 | Türk efsanelerindeki motifler | Anlatma Yöntemi, Makale inceleme |
7 | Türk Dünyası efsaneleri | Anlatma Yöntemi, Makale inceleme, Örnek Metin İnceleme |
8 | Ara Sınav | |
9 | İdil-Ural bölgesi efsaneleri | Anlatma Yöntemi, Makale inceleme, Örnek Metin İnceleme |
10 | Sibirya efsaneleri | Anlatma Yöntemi, Makale inceleme, Örnek Metin İnceleme |
11 | Özbek efsaneleri | Anlatma Yöntemi, Makale inceleme, Örnek Metin İnceleme |
12 | Türkmen efsaneleri | Anlatma Yöntemi, Makale inceleme, Örnek Metin İnceleme |
13 | Kazak-Kırgız efsaneleri | Anlatma Yöntemi, Makale inceleme, Örnek Metin İnceleme |
14 | Efsanelerin karşılaştırılması | Anlatma Yöntemi, Makale inceleme, Örnek Metin İnceleme |
15 | Genel değerlendirme | Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Luthi, Max. “Masalın Efsane, Menkabe, Mit, Fabl ve Fıkra Gibi Türlerden Farkı.” Çev. Sevengül Sönmez. Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar. Hzl. Gülin Öğüt Eker vd. Ankara: Milli Folklor Yayınları, 2003, ss. 314–319. | |
2 | Kaya, Muharrem. Mitolojiden Efsaneye Türk Mitolojisinin Türkiye’deki Efsanelerde İzleri. İstanbul: Bağlam Yayıncılık, 2007. | |
3 | Görkem, İsmail. Elazığ Efsaneleri (İnceleme-Metinler). Elazığ: Manas Yayıncılık, 2006. | |
4 | Ergun, Metin. Türk Dünyası Efsanelerinde Değişme Motifi. Cilt 1–2, Ankara: TDK Yayınları, 1997 | |
5 | Helimoğlu Yavuz, Muhsine. Diyarbakır Efsaneleri, Derleme-Araştırma-İnceleme. Ankara: Doruk Yayınları, 1993. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, bilgisayar, projeksiyon, CD. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 7 | 7 | 49 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 6 | 5 | 30 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 4 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 182 |