Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 522 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TDA 522 Adı: TÜRK HALK EFSANELERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı TUĞRUL BALABAN (tugrulbalaban@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Efsane türünün genel özelliklerini kavratmak. Türk efsanelerinin içerik ve işlev özelliklerini kavratmak

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Efsane türünü anlar ve yorumlar. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türk efsanelerinin genel özelliklerini kavrar. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Efsane türünü diğer türlerle karışlaştırır. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Efsanenin içerik, işlev,yaratımve aktarım özellikleri, efsane-mit-masal ilişkisi, Türk efsanelerinin sınıflandırılması, Türk efsanelerindeki motif ve tipler, Türk Dünyası efsaneleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Efsane türünün tanımı Anlatma Yöntemi
2 Efsanenin içerik ve işlev özellikleri Anlatma Yöntemi
3 Efsanenin yaratım ve aktarım özellikleri Anlatma Yöntemi
4 Türk efsanelerinin sınıflandırılması Anlatma Yöntemi, Makale inceleme
5 Türk efsanelerindeki motifler Anlatma Yöntemi, Makale inceleme
6 Türk efsanelerindeki motifler Anlatma Yöntemi, Makale inceleme
7 Türk Dünyası efsaneleri Anlatma Yöntemi, Makale inceleme, Örnek Metin İnceleme
8 Ara Sınav
9 İdil-Ural bölgesi efsaneleri Anlatma Yöntemi, Makale inceleme, Örnek Metin İnceleme
10 Sibirya efsaneleri Anlatma Yöntemi, Makale inceleme, Örnek Metin İnceleme
11 Özbek efsaneleri Anlatma Yöntemi, Makale inceleme, Örnek Metin İnceleme
12 Türkmen efsaneleri Anlatma Yöntemi, Makale inceleme, Örnek Metin İnceleme
13 Kazak-Kırgız efsaneleri Anlatma Yöntemi, Makale inceleme, Örnek Metin İnceleme
14 Efsanelerin karşılaştırılması Anlatma Yöntemi, Makale inceleme, Örnek Metin İnceleme
15 Genel değerlendirme Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Luthi, Max. “Masalın Efsane, Menkabe, Mit, Fabl ve Fıkra Gibi Türlerden Farkı.” Çev. Sevengül Sönmez. Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar. Hzl. Gülin Öğüt Eker vd. Ankara: Milli Folklor Yayınları, 2003, ss. 314–319.
2 Kaya, Muharrem. Mitolojiden Efsaneye Türk Mitolojisinin Türkiye’deki Efsanelerde İzleri. İstanbul: Bağlam Yayıncılık, 2007.
3 Görkem, İsmail. Elazığ Efsaneleri (İnceleme-Metinler). Elazığ: Manas Yayıncılık, 2006.
4 Ergun, Metin. Türk Dünyası Efsanelerinde Değişme Motifi. Cilt 1–2, Ankara: TDK Yayınları, 1997
5 Helimoğlu Yavuz, Muhsine. Diyarbakır Efsaneleri, Derleme-Araştırma-İnceleme. Ankara: Doruk Yayınları, 1993.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, bilgisayar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 7 49
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 6 5 30
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 4 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 5 35
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 182