Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / CM-409 - ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: CM-409 Adı: ARITMA TESİSİ HİDROLİĞİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HAKAN DULKADİROĞLU (hakandulkadiroglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bir arıtma tesisi projesindeki hidrolik kayıplar ve sistemin hidrolik profilinin hesaplanmasını ve çiziminin yapılmasını sağlar.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Temel Bilim ve Mühendislik bilgilerini tarif edebilir. PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Boru ve açık kanal hidroliğini tanımlayabilir. PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi,
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Difüzör ve suyu dağıtan boruların hidroliğini tanımlayabilir. PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Su ve atıksu arıtma tesisleri hidrolik tasarımını yapabilir. PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi,
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Borularda akış, Sürtünme ve yerel yük kayıpları, Seri ve paralel bağlı borular, Akımı dağıtan borular, Difüzörler, Açık kanal hidroliği, Savaklar, Hidrolik kontrol noktaları, Pompalar, Arıtma tesisi projesi hidrolik hesapları, Su yüzü profillerinin oluşturulması
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Boru hidroliği Anlatma Yöntemi
2 Borularda sürekli yersel kayıplar ve boru sistemleri Anlatma Yöntemi
3 Akımın basınçlı borularla dağıtımı Anlatma Yöntemi
4 Çok delikli difüzörlerle deşarj. Anlatma Yöntemi
5 Serbest yüzeyli akımlar Anlatma Yöntemi
6 Serbest yüzeyli kanallarla akım dağıtımı Anlatma Yöntemi
7 Akım ölçüm ve kontrolü Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Serbest yüzeyli akımlarda kayıplar Anlatma Yöntemi
10 Su yüzey profillerinin hesabı Anlatma Yöntemi
11 Pompalar Anlatma Yöntemi
12 Bir arıtma tesisi hidroliği proje uygulaması. Anlatma Yöntemi
13 Bir arıtma tesisi hidroliği proje uygulaması Anlatma Yöntemi
14 Bir arıtma tesisi hidroliği proje uygulaması. Anlatma Yöntemi
15 Bir arıtma tesisi hidroliği proje uygulaması Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Treatment Plant Hydraulics for Environmental Engineers, L. D. Benefield, J. F. Judkins, Jr., A. D. Parr, Prentice-Hall, Inc., New Jersey, USA.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları, internet ve kaynak kitaplar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 144