|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HAKAN DULKADİROĞLU (hakandulkadiroglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Çevre Mühendislerine fiziksel esaslı arıtma süreçlerini öğretilmesi, dersin temel amacıdır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Fiziksel su ve atıksu arıtma ünitelerini tarif edebilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-2 | Fiziksel arıtma ünitelerinin dizaynlarını yapabilir. |
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-3 | Arıtma mekanizmalarını özetleyebilir. |
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Su ve atıksu tasfiyesinde temel işlemler, akımının ve konsantrasyonun dengelenmesi, mekanik ayırma sistemleri, havalandırma ve gaz transferi, çökelme tipleri ve esasları, yüzdürme, filtrasyon ve prensipleri, filtrelerde yük kaybı, taneli çökelme, yumaklı çökelme, bölgesel çökelme, gaz transfer katsayısının tayini, spesifik oksijen tüketim hızının tayini, filtre ortam karakterizasyonu (elek analizi-partikül yoğunluğu-porozite), özgül filtrasyon direncinin tayini, çamur hacim indeksinin tayini ve diğer temel işlemler deneyleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Izgaralar ve öğütücüler | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
2 | Kum tutucular ve dengeleme havuzları | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
3 | Reaktörler; tam karışımlı kesikli reaktörler, tam karışımlı sürekli reaktörler | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
4 | Tam karışımlı sürekli seri bağlı reaktörler,piston akımlı reaktörler | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
5 | Çökelme hızlarının bulunması;stokes formülü, taneli çökelme, frekans dağılım eğrisi | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
6 | Çökeltim havuzlarının projelendirilmesi, yumaklı çökelme; yumaklı çökelme veriminin hesaplanması | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
7 | Bölgesel çökelme;çökelme eğrisinin değerlendirilmesi;ara yüzey konsantrasyonlarının bulunması Çökeltim havuzları çeşitleri | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Filtrasyon; filtrasyon mekanizmaları; Filtrelerde yük kaybı | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
10 | Hızlı kum filtreleri, basınç diyagramları,filtre tabanı teşkili, geri yıkama | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
11 | Yavaş kum filtreleri ve tasarımı. | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
12 | Flotasyon teorileri ve uygulamaları | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
13 | Flotasyon sistemlerinin projelendirilmesi | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
14 | Havalandırma ve gaz transferi; gaz transfer hızı | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
15 | Havalandırma ve gaz transfer sistemleri | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Çevre Mühendisliğinde Fiziksel ve Kimyasal Temel İşlemler ve Süreçler, Füsun Şengül ve Enver Y. Küçükgül, D.E.Ü. Müh. Fak. Yayınları, İzmir, 1995. | |
2 | Çevre Mühendisliğinde Temel İşlemler ve Temel Prosesler, Cilt 1 – 2, Prof. Dr. Yılmaz Muslu, Su Vakfı Yayınları, 2002. | |
3 | Physicochemical Treatment Processes, L.K. Wang, Y.T. Hung ve N.K. Shammas, Humana Press, New Jersey, 2008. | |
4 | Physical-Chemical Treatment of Water And Wastewater, A.P. Sincero ve G.A. Sincero, CRC Press, 2002. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, internet ve kaynak kitaplar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | 16 | 2 | 10 |
4.Sunum | |||
5.Rapor | 10 | 2 | 10 |
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 40 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 5 | 14 | 70 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 156 |