Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / CM-303 - ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: CM-303 Adı: SU GETİRME Teorik+Uygulama: 3+2 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SEVGİ GÜNEŞ DURAK (sgdurak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dersin amacı, su temin sistemlerinin tasarımı ve işletilmesi ile ilgili teorik ve pratik bilgiler vermektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Temel bilim ve mühendislik bilgilerini su yapılarının tasarımında uygulayabilir. PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi,
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Su temin sistemlerinin özelliklerini özetleyebilir. PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi,
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Su temin sistemlerini (toplama,iletim,depolama, dağıtım) tasarlayabilir. PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi,
PÇ-5 Çevre Mühendisliği ile ilgili modelleme programlarını ve bilişim teknolojilerini kullanma becerisi,
PÇ-6 Bireysel ve takım olarak çalışabilme, sorumluluk alabilme yetkinliği,
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ülkemizde su getirme tesislerinin projelendirilmesi ve genel durum, çeşitli yöntemlerle gelecek nüfusun hesaplanması, su ihtiyacının belirlenmesi, su temini ve su alma yapıları, su haznelerinin görevleri ve tasarımı, basınçlı akış ve hidrolik hesaplar ile su iletim hatları ve ekipmanları, Pompa hesapları ve pompa merkezlerinin boyutlandırılması, darbe hesapları ve gerekli önlemler içme suyu dağıtım şebekesi hidrolik hesapları, ölü nokta yöntemi ile şebeke boyutlandırılması, diğer şebeke boyutlandırma yöntemleri (Hardy, Cross vb.), düğüm noktalarının detaylandırılması ve çizimleri, proje düzenleme ve çizim esasları, metraj ve keşifler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Su ihtiyacının belirlenmesi Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi.
2 Suların toplanması ve iletilmesi Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi.
3 Yer altı sularının ve yüzeysel suların toplanması (drenler ve galeriler) Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi.
4 Toplama Odası ve Haznelerin Projelendirilmesi Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi.
5 İsale Hatları Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi.
6 İsale Hatları Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi.
7 Suların iletilmesi Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi.
8 Ara Sınav
9 ARA SINAV ARA SINAV
10 Suların iletilmesi Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi.
11 İsale ve Şebeke Hatları Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi.
12 Suların dağıtılması Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi.
13 Suların dağıtılması Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi.
14 Suların dağıtılması Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi.
15 Suların dağıtılması Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi.
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Su Temini ve Atıksu Uzaklaştırılması Uygulamaları, Prof. Dr. Dinçer Topacık ve Prof. Dr. Veysel Eroğlu, İTÜ, İstanbul, 1993.
2 Su Temini ve Çevre Sağlığı, Prof. Dr. Yılmaz Muslu, Su Vakfı Yayınları, 2009.
3 Su Getirme ve Kanalizasyon Uygulamaları, İlter Türkdoğan ve Kaan Yetilmezsoy, Su Vakfı Yayınları, 2008.
4 Su Getirme ve Kanalizasyon Yapılarının Projelendirilmesi, Ahmet Samsunlu, Birsen Yayınevi, 2005.
5 Su Getirme Ve Kanalizasyon Problemleri - Nusret Şekerdağ Nobel Akademik Yayıncılık, 2014.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
İnternet kaynakları, ders kitapları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor 10 2 20
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 40

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 5 14 70
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 14 28
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 144