Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / CM-411 - ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: CM-411 Adı: ARITMA ÇAMURLARININ KONTROLÜ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SERKAN ŞAHİNKAYA (serkansahinkaya@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Atık arıtma çamurlarının arıtımı, susuzlaştırılması ve uzaklaştırılması konusunda mesleki bilgilerin verilmesi.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Atık çamur yönetiminin amacını ve yöntemlerini açıklayabilir. PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi,
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Temel bertaraf yöntemlerini tasarlayabilir. PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi,
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Çamurun araziye uygulanmasını yorumlayabilir. PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi,
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Çamurların özelliklerini analiz edebilir. PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi,
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Atık arıtma çamurları hakkında yasal düzenlemeleri açıklayabilir. PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi,
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Çamur kaynakları, miktarı ve bertaraf yöntemlerinin tanıtılması, çamur karakteristikleri: çamurun fiziksel özellikleri, kimyasal özelikleri, biyolojik özellikleri, çamur stabilizasyonu: biyolojik stabilizasyon: aerobik ve anaerobik stabilizasyon, kimyasal stabilizasyon, çamurun iletilmesi, çamur yoğunlaştırma: graviteli yoğunlaştırma, flotasyon yoğunlaştırma, diğer yoğunlaştırma yöntemleri, çamur suyunu alma, doğal su alma yöntemleri: kurutma yatakları, lagünler, mekanik su alama yöntemleri: vakum filtre, pres filtre, santrifüjleme, diğer mekanik su alma yöntemleri, çamur şartlandırma: kimyasal şartlandırma, ısıl işlem, elütriasyon, diğer yöntemler, arıtma çamurlarının kompostlaştırılması, termik işlemler: çamur kurutma ve yakma, nihai bertaraf yöntemleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Çamur türleri ve karakterizasyonu. Anlatma Yöntemi.
2 Çamur miktarının hesabı ve bertaraf yöntemlerinin tanıtılması. Çamur karakteristikleri. Anlatma Yöntemi.
3 Çamur miktarının hesabı Anlatma Yöntemi.
4 Çamur miktarının hesabı ve pompalar Anlatma Yöntemi.
5 Çamur yoğunlaştırma: graviteli yoğunlaştırma, flotasyon yoğunlaştırma, diğer yoğunlaştırma yöntemleri Anlatma Yöntemi.
6 Çamur yoğunlaştırma: graviteli yoğunlaştırma, flotasyon yoğunlaştırma, diğer yoğunlaştırma yöntemleri Anlatma Yöntemi.
7 Çamur suyunu alma, doğal su alma yöntemleri: kurutma yatakları, lagünler Anlatma Yöntemi.
8 Ara Sınav
9 Mekanik su alama yöntemleri: vakum filtre, pres filtre, santrifüjleme, vd. Anlatma Yöntemi ve soru - cevap
10 Çamur şartlandırma: kimyasal şartlandırma, ısıl işlem, elütriasyon, diğer yöntemler Anlatma Yöntemi ve soru - cevap
11 arıtma çamurlarının kompostlaştırılması, termik işlemler: çamur kurutma ve yakma, nihai bertaraf yöntemleri Anlatma Yöntemi ve soru - cevap
12 Arıtma çamurlarının arıtılması: Aerobik ve anaerobik çürütme Anlatma Yöntemi ve soru - cevap
13 Arıtma çamurlarının arıtılması: Aerobik ve anaerobik çürütme Anlatma Yöntemi ve soru - cevap
14 Arıtma çamurlarının arıtılması: Aerobik ve anaerobik çürütme Anlatma Yöntemi ve soru - cevap
15 Çamur yönetiminin maliyeti. Anlatma Yöntemi ve soru - cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Filibeli, A. (1996). Arıtma Çamurlarının İşlenmesi, DEÜ Mühendislik Fakültesi Yayınları.
2 Öztürk, İ., Timus, H., Koşkan, U. (2005). Atıksu Arıtımının Esasları, Evsel, Endüstriyel Atıksu Arıtımı ve Arıtma Çamurlarının Kontrolü, T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı.
3 Metcalf & Eddy, Inc., Tchobanoglous, G., Burton, F., Stensel, H.D. (2002). Wastewater Engineering: Treatment and Reuse. McGraw Hill.
4 Öztürk, İ., Çallı, B., Arıkan, O. (2015). Atıksu Arıtma Çamurlarının İşlenmesi ve Bertarafı El Kitabı. Türkiye Belediyeler Birliği.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kapiler emme süresi ölçer cihazı, AKM süzme seti, pH meter, fırınlar, inkübatör, yazı tahtası, projektör, bilgisayar, sunum perdesi, ders kitapları.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 7 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 15 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 14 70
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 12 36
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 0
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 148