Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU / SK 134 - SAĞLIK KURUMLARI İŞLEMECİLİĞİ

Kodu: SK 134 Adı: ENGELLİLİK VE YAŞAM Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SAĞLIK KURUMLARI İŞLEMECİLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NURDAN DEMİR (nurdandemir@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Engelli bireyin yaşam kalitesini artırmak, toplumun engelliliğe dair anlayışını geliştirmek, olumsuz algılara karşı koymak ve bireylerin karşılaştıkları engellerin ortadan kaldırılmasında farkındalık sağlama ve sorumluluk alma bilincini oluşturmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Engellilikle ilgili kavramları tanımlayabilmelidir. PÇ-1 Sağlık alanında temel düzeyde işletmecilik bilgilerine sahiptir.
PÇ-2 Karar uygulama ve davranışlarında işletmecilik ve yönetim alanına ilişkin edindiği bilgileri kullanma becerisine sahiptir.
PÇ-3 Sağlık alanındaki işletmecilikle ilgili bilgileri analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir.
PÇ-4 Kendisine verilen görev ve sorumlulukları yerine getirir.
PÇ-15 Değişime ve yeniliğe açıktır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Engelliliğe ilişkin bilgiler, inançlar ve tutumlar hakkında gözlem yapabilmelidir. PÇ-1 Sağlık alanında temel düzeyde işletmecilik bilgilerine sahiptir.
PÇ-2 Karar uygulama ve davranışlarında işletmecilik ve yönetim alanına ilişkin edindiği bilgileri kullanma becerisine sahiptir.
PÇ-9 Sağlık alanındaki işletmecilik ile edindiği bilgi ve beceriler düzeyindeki düşüncelerini ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarır.
PÇ-11 Avrupa Dil Portföyü A2 genel düzeyinde (en az alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar) yabancı dil bilgisine sahiptir.
PÇ-14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler konularında yeterli bilince sahiptir.
PÇ-15 Değişime ve yeniliğe açıktır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Engelli bireyin sosyal yaşamda gereksinimlerini belirleyebilmelidir. PÇ-1 Sağlık alanında temel düzeyde işletmecilik bilgilerine sahiptir.
PÇ-2 Karar uygulama ve davranışlarında işletmecilik ve yönetim alanına ilişkin edindiği bilgileri kullanma becerisine sahiptir.
PÇ-15 Değişime ve yeniliğe açıktır.
PÇ-16 Alanında birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
PÇ-18 Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır, alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Engelli bireylere fırsat tanıyan çevresel koşulların oluşturulmasında paydaşlar arasında sorumluluk alabilmelidir. PÇ-9 Sağlık alanındaki işletmecilik ile edindiği bilgi ve beceriler düzeyindeki düşüncelerini ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarır.
PÇ-16 Alanında birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders engellilikle ilgili kavramların, engellilik türlerinin ve bu türlere göre engeli olan bireylerle iletişimin, engellilikle ilgili ayrımcılığın nedenleri ve çözüm önerilerinin anlatıldığı konuları kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders programının açıklanması Engelilik Tanımları Anlatım
2 Dünyada ve Ülkemizde Engellilik Durumları Anlatım
3 Engelli Bireylerin Yaşamlarını Etkileyen Faktörler Anlatım, tartışma
4 Ülkemizde Engellilerin Toplumsal Sorunları Soru-cevap
5 Görme Engelliler Anlatım
6 İşitme Engelliler Anlatım
7 Dil ve Konuşma Güçlüğü Olanlar Anlatım
8 Ara Sınav
9 Bedensel ve Süreğen Hastalıklar Anlatım
10 Zihinsel Engelliler Anlatım
11 Engellilik ve Ayrımcılık Tartışma
12 Engellilk ve Erişilebilirlik Tartışma
13 Engeller ve Eşitsizlikler İçin Çözümler Soru-cevap
14 Engelli Hakları Anlatım
15 Dersin genel tekrarı ve değerlendirme Engelli Hakları Anlatım
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 BİLİR Şule, Atilla ÇAVKAYTAR, İbrahim H.DİKEN, Özürlü Çocuklar ve Eğitimleri, Ayyıldız Matbaası, Ankara, 1986.
2 ERİPEK Süleyman, Özel Eğitim, Anadolu Üniversitesi, Açık Öğretim Fakültesi Yayını, No:756, Eskişehir, 2002
3 http://www.ozurluveyasli.gov.tr
4 Bilgin, K. U. (2008). Özürlülerin çalışma hayatındaki sorunları ve çözüm önerileri
5 Birleşmiş Milletler Özürlü Kişilerin Hakları Sözleşmesi. (2008). T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı. Ankara.
6 DİE İstatistikleri. (2007). www. die.gov.t
7 Şenel, H. G. (1996). Yetersizliği olan ve olmayan gençlerin yetersizliğe yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Özel Eğitim Dergisi, 2(2), 68-75
8 Kızıltaş, M.Engellilerle 360 Derece İletişim, Elma Yayınevi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, projeksiyon cihazı, bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 10 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 10 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90