Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / GM-207 - GIDA MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: GM-207 Adı: GIDA MİKROBİYOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 2+2 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü GIDA MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BÜLENT ZORLUGENÇ (bzorlugenc@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Gıda maddelerinin bozulmasına sebep olan mikroorganizmaların tanıtılması, taksonomisi, (gruplanması), bulaşma kaynakları, yaşamalarını etkileyen faktörler, gıdalarda meydana getirdikleri bozulma şekilleri, her gıda gurubunda yaptıkları belli başlı bozulma şekilleri, bozulma yapan mikroorganizmalarla bozuk gıdaların insanlar üzerine etkileri ve bunların önlenmeleri bu dersin amacını oluşturur.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Gıdalarda önemli olan bakteriler, mayalar ve küfleri tanımlayabilir PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar.
PÇ-14 Gıda güvenilirliği açısından önem arz eden risklerin ortadan kaldırılması veya minimum düzeye indirilmesine yönelik bilgi birikimi ve uygulama becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Gıdalara mikroorganizma bulaşma kaynaklarını tanımlayabilir PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar.
PÇ-14 Gıda güvenilirliği açısından önem arz eden risklerin ortadan kaldırılması veya minimum düzeye indirilmesine yönelik bilgi birikimi ve uygulama becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Gıdalarda mikroorganizmaların gelişimini etkileyen faktörleri tanımlayabilir PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar.
PÇ-14 Gıda güvenilirliği açısından önem arz eden risklerin ortadan kaldırılması veya minimum düzeye indirilmesine yönelik bilgi birikimi ve uygulama becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Gıdalarda bozulmaya neden olan mikroorganizma grupları ve düzeyleri hakkında yorum yapabilir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar.
PÇ-14 Gıda güvenilirliği açısından önem arz eden risklerin ortadan kaldırılması veya minimum düzeye indirilmesine yönelik bilgi birikimi ve uygulama becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Gıdalara bulaşının engellenmesi, mikroorganizmaların yok edilmesini tanımlayabilir PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar.
PÇ-14 Gıda güvenilirliği açısından önem arz eden risklerin ortadan kaldırılması veya minimum düzeye indirilmesine yönelik bilgi birikimi ve uygulama becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Gıdalarda mikroorganizmalar. Gıdalara mikrobial bulaşı. Gıdalarda mikroorganizmaların gelişimini etkileyen faktörler. Mikroorganizmaların gıdalara bulaşmasının engellenmesi, gelişmelerinin azaltılması ve yok edilmeleri
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Öğrencilerle tanışma ve dersle ilgili kitap ve konuların tanıtılması Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
2 Gıdalarda bulunan mikroorganizmalar Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
3 Gıdalarda bulunan bakteriler Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
4 Gıdalarda bulunan mayalar Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
5 Gıdalardaki küfler Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
6 Mikroorganizmaların gıdalara bulaşma kaynakları Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
7 Genel Ders Tekrarı Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
8 Ara Sınav
9 Mikroorganizmaların gıdalara bulaşma kaynakları Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
10 Mikroorganizmaların gıdalarda neden oldukları değişmeler Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
11 Taze meyve ve sebzelerde bozulma çeşitleri Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
12 Karbonhidratlı gıdalarda bozulmalar Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
13 Et ve ürünlerinde bozulmalar An Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
14 Süt ve ürünlerinde bozulmalar Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
15 Deniz ürünleri ve fermente ürünlerde bozulmalar Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ünlütürk, A., Turantaş, F. 2003. “Gıda Mikrobiyolojisi”. Meta Basım Matbaacılık Hiz. Bornova İzmir.
2 Anonymous. 2003. “Merck Gıda Mikrobiyolojisi Uygulamaları” Ed: A.K. Halkman. Başak Matbaacılık, Ankara
3 Frazier, W.C., Westhoff, D.C. 1988. “Food Microbiology” 3rd edition. Mcgraw-Hill.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0 0 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0 0 0
       c) Performans Ödevi 0 0 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 9 18
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0 0 0
Sözlü Sınav 0 0 0
Kısa Sınav (Quiz) 0 0 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 7 28
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 8 32
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 138