|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | KAMİL EMRE GERÇEKASLAN (emre@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Çeşitli gıda gruplarının analizlerini yapmak |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Gıdaların fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik analizlerini yapabililir ve sonuçları yorumlayabilir. |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-3 Nitelikli araştırma planlama, uygulama ve sonuçları analiz etme bilgi ve becerisine sahiptir. PÇ-13 Gıda üretim prosesleri, kalite kontrolü, ürün kalitesinin artırılması, ürün geliştirme ve gıda analizleri alanlarında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Gıda analiz sonuçlarının gıda mevzuatı ve standartlarına uygun olarak değerlendirebilir. |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-3 Nitelikli araştırma planlama, uygulama ve sonuçları analiz etme bilgi ve becerisine sahiptir. PÇ-13 Gıda üretim prosesleri, kalite kontrolü, ürün kalitesinin artırılması, ürün geliştirme ve gıda analizleri alanlarında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Gıda laboratuvarlarında gıda güvenliği analizleri ve kalite-kontrol için gerekli cihazları kullanabilir. |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-3 Nitelikli araştırma planlama, uygulama ve sonuçları analiz etme bilgi ve becerisine sahiptir. PÇ-13 Gıda üretim prosesleri, kalite kontrolü, ürün kalitesinin artırılması, ürün geliştirme ve gıda analizleri alanlarında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Et ve ürünlerini analiz edebilir. |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-3 Nitelikli araştırma planlama, uygulama ve sonuçları analiz etme bilgi ve becerisine sahiptir. PÇ-13 Gıda üretim prosesleri, kalite kontrolü, ürün kalitesinin artırılması, ürün geliştirme ve gıda analizleri alanlarında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Süt ve ürünlerini analiz edebilir. |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-3 Nitelikli araştırma planlama, uygulama ve sonuçları analiz etme bilgi ve becerisine sahiptir. PÇ-13 Gıda üretim prosesleri, kalite kontrolü, ürün kalitesinin artırılması, ürün geliştirme ve gıda analizleri alanlarında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Katı ve sıvı yağ ürünlerini analiz edebilir. |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-3 Nitelikli araştırma planlama, uygulama ve sonuçları analiz etme bilgi ve becerisine sahiptir. PÇ-13 Gıda üretim prosesleri, kalite kontrolü, ürün kalitesinin artırılması, ürün geliştirme ve gıda analizleri alanlarında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Meyve ve sebzeler ve ürünlerini analiz edebilir. |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-3 Nitelikli araştırma planlama, uygulama ve sonuçları analiz etme bilgi ve becerisine sahiptir. PÇ-13 Gıda üretim prosesleri, kalite kontrolü, ürün kalitesinin artırılması, ürün geliştirme ve gıda analizleri alanlarında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Buğday ve buğday unu ile ilgili özel analizler (farinograf, mikroviscoanalizör (RVA), Zeleny sedimentasyon testi, yaş ve kuru gluten, gluten index, düşme sayısı), katı ve sıvı yağ ürünlerinde özel analizler (erime noktası tayini, gaz kromotografisi ile yağ asidi kompozisyonunun belirlenmesi); et ve et ürünleri ile ilgili özel analizler (serbest su, su bağlama kapasitesi, pişmiş et ürünlerinde acılaşma testi, TBA testi, miyoglobin ve nitrozomiyoglobin analizleri, kokuşma testi); süt ve süt ürünlerinde özel analizler (dondurmada hacim, UHT sütlerde bulanıklık, homojenizasyon ve sterilizasyon kontrolü); meyve ve sebzeler ile bunların ürünlerinde özel analizler (hidroksimetilfurfural ve patulin analizleri, peroksidaz testi, formol indeksi, mikrobiyolojik analizler) | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Buğday ununda farinograf analizi | Deney yapma yöntemi |
2 | Buğday ununda mikroviscoanalizör (RVA) analizi, | Deney yapma yöntemi |
3 | Buğday ununda Zeleny sedimentasyon testi | Deney yapma yöntemi |
4 | Buğday ununda yaş ve kuru gluten, gluten index, düşme sayısı analizleri | Deney yapma yöntemi |
5 | Katı ve sıvı yağ ürünlerinde erime noktası tayini | Deney yapma yöntemi |
6 | Katı ve sıvı yağ ürünlerinde gaz kromotografisi ile yağ asidi kompozisyonunun belirlenmesi | Deney yapma yöntemi |
7 | Et ve et ürünlerinde serbest su, su bağlama kapasitesi analizi | Deney yapma yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Pişmiş et ürünlerinde acılaşma testi, TBA testi, miyoglobin ve nitrozomiyoglobin analizleri, kokuşma testi | Deney yapma yöntemi |
10 | Dondurmada hacim analizi | Deney yapma yöntemi |
11 | UHT sütlerde bulanıklık, homojenizasyon ve sterilizasyon kontrolü | Deney yapma yöntemi |
12 | Meyve ve sebzeler ile bunların ürünlerinde hidroksimetilfurfural analizi | Deney yapma yöntemi |
13 | Meyve ve sebzeler ile bunların ürünlerinde patulin analizi | Deney yapma yöntemi |
14 | Konserve ürünlerde peroksidaz testi | Deney yapma yöntemi |
15 | meyve konservelerinde formol indeksi, mikrobiyolojik analizler | Deney yapma yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | • Kurt, A., Çakmakçı, S., Çağlar, A., 2007. Süt ve Mamülleri Muayene ve Analiz Metotları Rehberi. | |
2 | • Nas, S., Gökalp, H.Y., Ünsal, M. 2008. Bitkisel Yağ Teknolojisi, Pamukkale Üniversitesi Ders Kitapları Yayın No:5, Denizli. | |
3 | • Elgün, A., Ertugay, Z., Certel, M., Kotancılar, H.G., 2002. Tahıl ve Ürünlerinde Analitik Kalite Kontrolü ve Laboratuar Uygulama Kılavuzu. Atatürk Üniversitesi No: 867, Ziraat Fakültesi No:335, Ders Kitapları Serisi No:82. Erzurum | |
4 | • Acar, J., Alper, N., Gökmen, V., 1997. Meyve Ve Sebze Teknolojisi Kalite Kontrol Laboratuar Kılavuzu, Hacettepe Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Yayınları Ders Notları, No:32, Ankara, 156s. | |
5 | • Cemeroğlu, B., 2007. Gıda Analizleri. Gıda Teknolojisi Derneği Yayınları No:34, Ankara. s.168–171. | |
6 | • Gökalp, H. Y., Kaya, M., Tu¨ lek, Y., Zorba, O., 1993. Et ve Ürünlerinde Kalite Kontrolu ve Laboratuvar Uygulama Kılavuzu. Atatürk Üniv. Erzurum. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 12 | 1 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |