|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | HİLAL YILDIZ (hilalyildiz@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
HİLAL YILDIZ, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, gıda işletmelerinde sanitasyon hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Gıda işletmelerinde sanitasyonun önemini bilir. |
PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-3 Nitelikli araştırma planlama, uygulama ve sonuçları analiz etme bilgi ve becerisine sahiptir. PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar. PÇ-9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. PÇ-11 İşletme yönetimi, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç sahibidir. PÇ-14 Gıda güvenilirliği açısından önem arz eden risklerin ortadan kaldırılması veya minimum düzeye indirilmesine yönelik bilgi birikimi ve uygulama becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Temizlik ve dezenfeksiyon uygulama yöntemlerini sınıflandırabilir. |
PÇ-4 Modern teknik ve araçları seçer, kullanır ve bilişim teknolojilerinden etkin biçimde yararlanır. PÇ-6 Bireysel olarak farklı çalışma gruplarında etkin çalışabilir ve sorumluluk alma özgüvenine sahiptir. PÇ-11 İşletme yönetimi, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç sahibidir. PÇ-12 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrar. PÇ-14 Gıda güvenilirliği açısından önem arz eden risklerin ortadan kaldırılması veya minimum düzeye indirilmesine yönelik bilgi birikimi ve uygulama becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Gıda işletmelerinde sanitasyonu etkileyen faktörleri tanımlayabilir. |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-11 İşletme yönetimi, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç sahibidir. PÇ-12 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrar. PÇ-13 Gıda üretim prosesleri, kalite kontrolü, ürün kalitesinin artırılması, ürün geliştirme ve gıda analizleri alanlarında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir. PÇ-14 Gıda güvenilirliği açısından önem arz eden risklerin ortadan kaldırılması veya minimum düzeye indirilmesine yönelik bilgi birikimi ve uygulama becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Gıda işletmelerinde çalışan personel için hijyen kurallarını açıklayabilir. |
PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. PÇ-11 İşletme yönetimi, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç sahibidir. PÇ-12 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrar. PÇ-13 Gıda üretim prosesleri, kalite kontrolü, ürün kalitesinin artırılması, ürün geliştirme ve gıda analizleri alanlarında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir. PÇ-14 Gıda güvenilirliği açısından önem arz eden risklerin ortadan kaldırılması veya minimum düzeye indirilmesine yönelik bilgi birikimi ve uygulama becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Gıda endüstrisinde sanitasyonun önemi, işletme binalarının dış görünüşü, iç yerleşim planı, ekipman dizaynı, temizlik ve dezenfeksiyon. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | - Hijyen ve sanitasyonun tanımı ve önemi - Gıda kontaminantları | Anlatma yöntemi |
| 2 | Gıda kaynaklı hastalıklar | Anlatma yöntemi |
| 3 | Mikrobiyal kontaminasyon kaynakları | Anlatma yöntemi |
| 4 | Gıda muhafaza metotları ve önemi | Anlatma yöntemi |
| 5 | Personel hijyeni | Anlatma yöntemi |
| 6 | Gıda İşletmelerinde Sanitasyonu Etkileyen Faktörler: Fabrikanın genel durumu (bina tesisi, zemin ve duvarlar, kapı ve pencereler, vantilasyon, kullanılan boyalar, ısıtma ve aydınlatma, ekipman seçimi ve dizaynı) | Anlatma yöntemi |
| 7 | Gıda İşletmelerinde Sanitasyonu Etkileyen Faktörler (Hammadde seçimi, Depolamada Sanitasyon, Ambalajlama ve taşımada sanitasyon, atık materyallerin uzaklaştırılması, personel eğitimi) | Anlatma yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | İşletmelerde temizlik - Deterjanlar | Anlatma yöntemi |
| 10 | İşletmelerde dezenfeksiyon. - Dezenfektanlar | Anlatma yöntemi |
| 11 | Gıda işletmelerinde kullanılan suyun Fiziksel, Kimyasal ve Mikrobiyolojik Özellikleri | Anlatma yöntemi |
| 12 | Süt işletmelerinde sanitasyon | Anlatma yöntemi |
| 13 | Meyve - sebze işletmelerinde sanitasyon | Anlatma yöntemi |
| 14 | Et işletmelerinde sanitasyon | Anlatma yöntemi |
| 15 | Temizlik ve dezenfeksiyonda dikkat edilmesi gereken hususlar | Anlatma yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Principles of Food Sanitation (N.G. Marriott & R.B. Gravani, Birkhäuser, 2006, 413 pp) | |
| 2 | Food Plant Sanitation (Y.H. Hui, Marcel Dekker, 2003, 745 pp) | |
| 3 | Food Plant Sanitation: design, maintenance, and good manufacturing practices (M.M. Cramer, CRC Press, 2006, 283 pp) | |
| 4 | Principles of Food Sanitation (N.G. Marriott & R.B. Gravani, Birkhäuser, 2006, 413 pp) | |
| 5 | Gıda İşletmelerinde Hijyen -Gıda Hijyeni 2 (Prof. Dr. Deniz Göktan &Prof. Dr. Günnur Tunçel, Sidas Medya Ltd. Şti., 2010, 381s) | |
| 6 | Gıda Hijyeni ve Sanitasyonu (Prof. Dr. Semra Kayaardı, Sidas Medya Ltd. Şti., 3. Baskı, 2008, 278 s) | |
| 7 | Temel Gıda Hijyeni – Gıda Hijyeni 1 (Prof. Dr. Deniz Göktan & Prof. Dr. Günnur Tunçel Sidas Medya Ltd. Şti., 2010, 214 s) | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 10 | 30 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 104 | ||