Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / GM-311 - GIDA MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: GM-311 Adı: BESLENME İLKELERİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü GIDA MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HİLAL YILDIZ (hilalyildiz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
HİLAL YILDIZ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, beslenme bilimi ile sağlıklı yaşam arasındaki ilişki konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İnsan beslenmesinin temel ilkelerini kavrar. PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar.
PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
PÇ-13 Gıda üretim prosesleri, kalite kontrolü, ürün kalitesinin artırılması, ürün geliştirme ve gıda analizleri alanlarında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Gıda bileşenlerini ve onların kaynaklarını bilir. PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar.
PÇ-6 Bireysel olarak farklı çalışma gruplarında etkin çalışabilir ve sorumluluk alma özgüvenine sahiptir.
PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
PÇ-13 Gıda üretim prosesleri, kalite kontrolü, ürün kalitesinin artırılması, ürün geliştirme ve gıda analizleri alanlarında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Özel durumlarda beslenme konusunda yeterli ölçüde bilgi sahibi olur. PÇ-3 Nitelikli araştırma planlama, uygulama ve sonuçları analiz etme bilgi ve becerisine sahiptir.
PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar.
PÇ-6 Bireysel olarak farklı çalışma gruplarında etkin çalışabilir ve sorumluluk alma özgüvenine sahiptir.
PÇ-13 Gıda üretim prosesleri, kalite kontrolü, ürün kalitesinin artırılması, ürün geliştirme ve gıda analizleri alanlarında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Yetersiz beslenmeden kaynaklanan sorunları ve hastalıkları kavrar. PÇ-3 Nitelikli araştırma planlama, uygulama ve sonuçları analiz etme bilgi ve becerisine sahiptir.
PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar.
PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
PÇ-14 Gıda güvenilirliği açısından önem arz eden risklerin ortadan kaldırılması veya minimum düzeye indirilmesine yönelik bilgi birikimi ve uygulama becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Beslenme ve sağlık ilişkisi; besleyici ve sağlıklı bir diyetin bileşenleri; diyet karbonhidratlarının önemi; lipidlerin besinsel önemi, proteinlerin beslenmedeki önemi; vitaminler, mineraller ve beslenmedeki önemi
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Beslenme ve sağlık ilişkisi Anlatma yöntemi
2 - Yeterli ve dengeli beslenme - Besin öğeleri Anlatma yöntemi
3 Karbonhidratlar ve beslenmedeki önemi Anlatma yöntemi
4 Yağlar ve beslenmedeki önemi Anlatma yöntemi
5 Proteinler ve beslenmedeki önemi Anlatma yöntemi
6 Mineralin beslenmedeki rolleri Anlatma yöntemi
7 Mineralin beslenmedeki rolleri Anlatma yöntemi, Uzaktan Eğitim
8 Ara Sınav
9 Minerallerin toksik etkileri Anlatma yöntemi
10 Vitaminlerin beslenmedeki önemi Anlatma yöntemi
11 Vitaminlerin beslenmedeki önemi Anlatma yöntemi
12 Vitaminlerin beslenmedeki önemi Anlatma yöntemi, Uzaktan Eğitim
13 Su ve yaşam için önemi Anlatma yöntemi
14 Özel durumlarda beslenme (obezite, diyabet, hipertansiyon) Anlatma yöntemi
15 Özel durumlarda beslenme (doğuştan gelen metabolik bozukluklar) Anlatma yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrition (Ed by), Blackwell Publishing Company
2 Baysal, A. (2011). Beslenme. Hatiboğlu Yayınları:93, 12.Baskı,Ankara.
3 Mahan K., Arlin M. Krause’s Food, Nutrition and Diet Therapy, 10 th edition, 2000
4 Whitney, E. & Rolfes, S. R. (2007). Understanding Nutrition. (11th ed.). USA: Wadsworth Publishing.
5 Michael Zeece, 2020. Vitamins and minerals. Introduction to the Chemistry of Food, Chapter Five, Pages 163-212.
6 Arun Lal Srivastav and Tarandeep Kaur, 2020. Factors affecting the formation of disinfection by-products in drinking water: human health risk, Chapter 18. Disinfection By-products in Drinking Water, Detection and Treatment, Pages 433-45.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 102