|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | BÜLENT ZORLUGENÇ (bzorlugenc@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Günümüzün yoğun rekabet anlayışı, evrensel boyutta artan tüketici bilinçlenmesi, ürün ve kalite güvenliğine olan gereksinimi etkilemiştir. Bu nedenle geçmişte “belirlenmiş standart ve özelliklere uyum” olarak tanımlanan kalite için günümüzde “üretimden tüketime tüm süreçlerde, müşteri memnuniyeti yaratma, beklentileri aşma ve hatayı sıfırlama için yapılan tüm planlı ve sistematik uygulamalar” şeklindeki bir anlayışla “toplam kalite yönetimi” kavramını karşılayan bir tanım benimsenmiştir. Avrupa Birliğine üyelik sürecinde toplam kalite anlayışı, ülkemiz için de çok önemli ve kaçınılmaz olmuştur. Temel felsefesi sürekli iyileştirme ve toplu katılım olan bu uygulama ile her türlü yatırımı kurum ve kuruluşlar için verimli ve karlı kazanımlar biçiminde değerlendirmek mümkün hale gelebilmektedir. Bu bilincin kısa sürede ülke genelinde yaygınlaştırılması ancak eğitimle mümkündür. Bu bağlamda derste, öğrencilere toplam kalite bilincinin yanı sıra toplam kalite uygulamaları hakkında temel bilgilerin verilmesi amaçlamaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kalite kavramının tarihsel gelişim sürecini anlatabilir. |
PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar. PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. PÇ-9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Güvenli gıda üretebilme yeteneğini kavrayabilir. |
PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar. PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Toplam kalite yönetim sisteminin temel amaçlarını anlatabilir. |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar. PÇ-11 İşletme yönetimi, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç sahibidir. PÇ-14 Gıda güvenilirliği açısından önem arz eden risklerin ortadan kaldırılması veya minimum düzeye indirilmesine yönelik bilgi birikimi ve uygulama becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Sürekli iyileştirme uygulamalarını öğrenir. |
PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar. PÇ-14 Gıda güvenilirliği açısından önem arz eden risklerin ortadan kaldırılması veya minimum düzeye indirilmesine yönelik bilgi birikimi ve uygulama becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Öğrenci toplam kalite yönetimini ve toplam kaliteyi oluşturan temel kavramları bilir. |
PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar. PÇ-14 Gıda güvenilirliği açısından önem arz eden risklerin ortadan kaldırılması veya minimum düzeye indirilmesine yönelik bilgi birikimi ve uygulama becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Kalite güvence sisteminin temel olgularını açıklayabilir. |
PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-14 Gıda güvenilirliği açısından önem arz eden risklerin ortadan kaldırılması veya minimum düzeye indirilmesine yönelik bilgi birikimi ve uygulama becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Gıda güvenliği sistemleri olan HACCP ve ISO 22000: 2005'i açıklayabilir. |
PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar. PÇ-14 Gıda güvenilirliği açısından önem arz eden risklerin ortadan kaldırılması veya minimum düzeye indirilmesine yönelik bilgi birikimi ve uygulama becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Gıda güvenliği ve kalite ile ilişkili temel kavramlar; Kalite güvence sistemleri; kalite güvence sisteminin elemanları; bir gıda firmasında ISO 9000 sisteminin kurulması aşamaları; HACCP: tanım, temel prensipler; HACCP sisteminin öngereksinim programları, GHP,GMP; gıda işletmelerinde HACCP sisteminin uygulanması aşamaları; ilgili dokümantasyon ve kayıt sistemleri; ISO 9000 ve HACCP sistemlerinin bir gıda firmasında entegrasyonu; konuyla ilgili ulusal ve uluslararası standartlar ve mevzuat; Sektör bazında özgün HACCP generik planlarının geliştirilmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kalite Kavramının Tarihsel Gelişimi, Geçmişte ve Güncel Yaklaşımlarla Kalite Kavramı | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
2 | Kalitenin Temel Özellikleri ve Boyutları, Endüstride Üretici-Tüketici Zincirindeki Grupların Beklentileri | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
3 | Kalite Güvenliği/ Toplam Kalite, Toplam Kalite Uygulamalarının Getirileri | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
4 | Kalite Yönetim Sistemi ve Özellikleri, Toplam Kalite Yönetim Sisteminde Temel Amaçlar | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
5 | Toplam Kalite Yönetimi (TKY) Süreçleri, Süreç İyileştirmenin Etkinlikleri | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
6 | TKY Öncülerinin Temel Yaklaşımları İle Sistemin İzlenen Gelişimi, Geleneksel ve Modern Yaklaşımlarla Kalite Anlayışları | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
7 | Ders Tekrarı | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kalite Yönetim Sisteminde Temel Öğe ve Gereklilikler, Hizmet, Müşteri ve Şikayet Olgusu | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
10 | Gıda güvenliği sistemleri ve HACCP prensipleri | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
11 | ISO 22000:2005 Gıda Güvenliği Yönetim Sistemi Standardı | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
12 | Operasyonel ön gereksinim programları; İyi Tarım Uygulamaları (GLOBALGAP), İyi Üretim Uygulamaları (GMP) | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
13 | Operasyonel ön gereksinim programları: İyi Hijyen Uygulamaları (GHP), İyi Laboratuvar Uygulamaları (GLP) | Anlatım, tartışma |
14 | Operasyonel ön gereksinim programları: İyi Veterinerlik Uygulamaları (GVP) | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
15 | İzlenebilirlik ve Biyogüvenlik yasası | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ordaş, S.,Yayla, N. ( Kaoru Ishıkawa’ dan çeviri) 1997. Toplam Kalite Kontrol. Kalder Yayınları. İstanbul, 202 p. | |
2 | Kantarcı, H. 1999. Toplam Kalite Yönetimi ve Toplum Kalitesi. Marmara Üniv. Müh.Fak.Yayınları. İstanbul, 75 p. | |
3 | Topal, Ş. 2000. Kalite Yönetimi ve Güvence Sistemleri.Yıldız teknik Üniv. Vakfı Yayın No: YTÜVAK.KM.DK.2000.001İstanbul, 206 p. | |
4 | Smith, D.,Politowski, R., Palmer C., 2007. Managing food safety the 22000 way. London: BSI, 223 p. | |
5 | Mahmutoğlu T. 2010. Gıda Endüstrisinde Güvenli Gıda Üretmek. ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık / Yayınevi Genel Dizisi. Ankara. 395 p. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 1 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 5 | 15 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 61 |