|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NİLÜFER KÜÇÜKDEVECİ (niluferkucukdeveci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Aşınma sırasında meydana gelen malzeme ve enerji kayıplarının önemini vurgulamak, farklı aşınma mekanizmalarını tanımlamak ve bu mekanizmaları önlemeye yönelik yöntemlerin seçimi ile uygulanmasını öğretmektir. Ayrıca, öğrencilerin tribolojiye dair temel prensipleri kavrayarak mühendislik tasarımlarında bu bilgileri etkin bir şekilde kullanmalarını sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tribolojinin ana kanunları ve konseptleri ile bunların tarihsel gelişmesi, teknik terminolojinin kullanımını açıklayabilir |
PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. PÇ-9 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Kısa Sınav |
DÖÇ-2 | Sürtünme ve aşınmanın mühendislikteki önemini açıklayabilir. |
PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. PÇ-9 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Kısa Sınav |
DÖÇ-3 | Uygulamada tribolojik paramatreleri, yüzey tabiatı ve pürüzlülüğünü tanımlayabilir |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Kısa Sınav |
DÖÇ-4 | Adhezyon ve kohezyon kavramlarının ayrımını yapabilir. |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Kısa Sınav |
DÖÇ-5 | Uygulamada karşılaştığı tribolojik sistemlerde sürtünme ve aşınma mekanizmalarını tanımlayabilir |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
DÖÇ-6 | Uygulamada sürtünme ve aşınmadan korunma yöntemlerini uygulayabilir. |
PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. PÇ-9 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kuru Sürtünme, Sürtünme Teorileri, Aşınma ve Aşınma Mekanizmaları, Aşınmanın Kontrolü, Yağlama, Yağlayıcılar, Stribeck Eğrileri, Yüzey İşlemlerinin Aşınmaya Etkisi, Yatak Malzemeleri, Aşınma ve Sürtünme analizleri, Tribolojik uygulama örneklerini öğretmektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tribolojinin tanımı ve mühendislikteki önemi. | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Gerçek temas alanının tribolojideki önemi, Adhezyon ve kohezyon arasındaki fark, Sürtünmeye giriş | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Sürtünme, Sürtünme mekanizmaları | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | kayma sürtünmesinin temel prensipleri ve sürtünme teorileri | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Malzemelerde Sürtünme | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Sürtünme mekanizmaları | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Sürtünmeyi etkileyen faktörler | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Aşınma ve aşınma mekanizmaları | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Aşınmayı etkileyen faktörler | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Aşınmadan korunma yöntemleri. | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Sürtünme ve aşınma ölçüm yöntemleri | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Tribolojik uygulama örnekleri | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Sürtünme aşınma ölçümünde kullanılan yapay zeka program örnekleri | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Uygulamaya yönelik tribolojik sistem tasarımı | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | “Sliding Friction”, B.n:persson, Springer Verlay,1998 | |
2 | Tribological Research and Design for Engineering Systems, D. Dowson, M. Priest, G. Dalmaz, A.A., Lubrecht, Elsevier, 2003. | |
3 | Advanced Techniques for Assesment Surface Topography,Liam Blunt & Hiangqian Jiang, Kogan Page Limited, 2003. | |
4 | Yavuz Soydan, Temel Triboloji - Sürtünme - Aşınma - Yağlama Bilimi ve Teknolojisi, 2013, Kopisan | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 30 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | 4 | 1 | 5 |
2.Kısa Sınav (Quiz) | 12 | 1 | 5 |
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 1 | 1 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 125 |