|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NİLÜFER KÜÇÜKDEVECİ (niluferkucukdeveci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrencilere malzeme özelliklerinin belirlenmesi, tasarımı ve seçimi konusunda derinlemesine bilgi sağlamak ve bu süreçlerin mühendislik uygulamalarındaki önemini kavratmaktır. Ders, malzeme seçiminde performans, maliyet, üretilebilirlik, dayanıklılık ve çevresel faktörlerin nasıl dengeleneceği üzerine odaklanarak, öğrencilere mühendislik problemlerine uygun malzeme seçme yetkinliği kazandırmayı hedefler. Ayrıca, malzeme tasarımı ve seçimi sürecinde karar verme tekniklerini öğretmek, farklı mühendislik uygulamalarında optimal malzeme çözümleri üretme becerisi kazandırmak ve sürdürülebilirlik ile maliyet etkinliği gibi faktörleri göz önünde bulundurarak öğrencilerin vizyonlarını genişletmeyi amaçlar. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Mühendislik malzemelerini açıklayabilir |
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Endüstriyel alanlarda kullanılan ve kullanılabilecek malzemeleri açıklayabilir. |
PÇ-8 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile etkin iletişim kurma ve yaşam boyu öğrenme becerisi kazanır PÇ-9 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Malzeme seçimi ve tasarımına ilişkin örneklerle değerlendirme yapabilir |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Malzemelerin seçilme ve değerlendirilme kriterlerinin ekonomik açıdan açıklayabilir |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-9 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | mühendislik çözümlerinde malzeme seçimi ve tasarımı açısından değerlendirme yapabilir |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. PÇ-9 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Mühendislik malzemeleri, malzeme seçimi, malzeme dizaynı, malzeme uygulama alanları, üretim prosesleri, karakterizasyon. Malzeme araştırma ve geliştirme çalışmaları ve uygulamalar, Tasarım kusurları, Malzeme seçiminde ashbey diyagramlarının kullanılması, Malzeme seçimi için örnek uygulamalarını göstermektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Malzeme seçimindeki kriterler | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Tasarım Kriterleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Malzemelerin Kristal Yapıları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Malzemelerin Mekanik özellikler | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Malzeme seçiminde Mekanik özellikler | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Mekanik test yöntemlerinin istatiksel olarak yorumlanması | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Malzemelerin termal, elektrik, optik, çevresel özellikleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Otomotiv sektöründe malzeme seçim kriterleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Uçak ve Gemi yapımında malzeme seçim kriterleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Malzeme performansı ve yeterliliği | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Malzeme seçimindeki kusurlar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Tasarım kusurları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Malzeme seçiminde ashbey diyagramlarının kullanılması | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Malzeme seçimi için örnek uygulamalar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | F. Fındık, Malzeme ve Tasarım Bilgisi, Seçkin Yayıncılık, 2010-9, İstanbul | |
2 | Prof. Dr. Fehim Fındık, Prof. Dr. Sefer Cem Okumuş, Yrd. Doç. Dr. Murat Çolak, Malzeme Seçimi ve Uygulamaları, Seçkin Yayıncılık, 2016 | |
3 | Maleque M. A., Salit M. S. Materials Selection and Design, 2013, SpringerBriefs in Materials | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, Projeksiyon. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 130 |