|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MEHMET ÇAĞRI TÜZEMEN (cagrituzemen@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Takım tezgahlarının tanıtılması ve temel prensipleri ile imalat yöntemleri hakkında bilgi vermek. İş parçalarının şekillendirilmesi için gerekli talaş kaldırma metodları, kesici takım geometrisi, talaş kaldırma işleminde kullanılan tezgahların ve ana parçalarının incelenmesi ve dizaynı. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Talaslı imalat teorisini tanımlayabilir. |
PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Temel talaş kaldırma mekaniği, takım kuvvetlerinin ölçülmesi konularını açıklayabilir |
PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Ernst ve Merchant Teorisi, sürtünme, takım ömrü ve takım aşınması, talaş kaldırma ekonomisi, kesme sıvıları ve islemeye etkileri, takım sıcaklığı teorisi ve hesaplamalarını açıklayabilir. |
PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Tornalama, delme, delik isleme, operasyonlarında kesme kuvveti, kesme gücü, isleme suresi ve isleme parametreleri; kesme hızı, paso derinliğini açıklayabilir. |
PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Vargelleme, planyalama, frezeleme, operasyonlarında kesme kuvveti, kesme gücü, isleme suresi ve isleme parametreleri; kesme hızını açıklayabilir |
PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kesici takım malzemeleri, özellikleri, standartları, kesici takım geometrisi, Talaşlı imalatın temel esasları, Metal kesme işlemleri, Frezeleme ve Freze tezgahları, Talaşlama ve Tezgahları, Tornalama, Delik Delme İşlemleri, Talaşlı İmalatta Yardımcı Elemanlar (mengene ve Eğeler), Tesviye İşlemleri ve Planya, Kılavuz ve Pafta Çekme. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | İşleme mekaniği, talaş oluşumu, kesme kuvvetleri, sabanlama kuvveti, talaş kalınlığı (Ernst ve Merchant Teorisi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | İşleme mekaniği, talaş oluşumu, kesme kuvvetleri, sabanlama kuvveti, talaş kalınlığı (Ernst ve Merchant Teorisi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Sürtünme, takım geometrisi ve talaş kırıcılar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Kesmede aşınma tipleri, takım ömrü kriterleri, takım malzemeleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Kesmede aşınma tipleri, takım ömrü kriterleri, takım malzemeleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | İşleme ekonomisi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | İşleme ekonomisi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yüzey pürüzlülüğü, kesme sıvıları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Kesme sıcaklığı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Torna tezgahları ve işleme ilgili hesaplamalar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Delme ve boyuta getirme operasyonları. Kuvvet, tork ve güç hesaplamaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Delme ve boyuta getirme operasyonları. Kuvvet, tork ve güç hesaplamaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Düz ve kontur isleme operasyonları. Vargel, planya, freze tezgahları ilgili hesaplamalar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Yüzey bitirme operasyonları: Taslama, honlama, süperfinis, lepleme. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Cemal Çakır, 2006-11, Modern Talaşlı İmalatın Esasları, Nobel Yayın Dağıtım | |
2 | Şahin, Y. 2000; Talaş Kaldırma Prensipleri, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, Projeksiyon. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 109 |