|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NİLÜFER KÜÇÜKDEVECİ (niluferkucukdeveci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Toz Metalurjisi dersi, toz metalurjisi ve parçacıklı malzemelerin hammadde ve parça üretim teknolojilerini tanıtmayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda, tozların üretim yöntemlerini, karakterizasyonunu ve farklı endüstriyel uygulamalardaki rolünü detaylı bir şekilde inceleyerek, öğrencilerin bu süreçleri anlamalarını sağlamaktır. Ayrıca, tozların ürüne dönüşüm aşamalarını, sinterleme tekniklerini, kalite kontrol süreçlerini ve yenilikçi üretim teknolojilerini öğretmek suretiyle öğrencilerin bu alanda uygulama ve problem çözme yetkinliklerini geliştirmeyi hedefler. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Toz Metalurjisi (TM) ve Parçacıklı Malzeme İşlemleri Teknolojisi (PMT) ile üretilen ürünlerin neler olduğunu açıklayabilir |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-2 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-2 | Toz özelliklerini ve özelliklerin belirlenmesi amaçlı kullanılan teknikleri açıklayabilir. |
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-3 | metalik tozlardan en az birinin iki farklı yöntemle üretimini kıyaslayabilir. |
PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-4 | İki farklı seramik tozun üretimini analiz edebilir. |
PÇ-2 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-5 | Farklı üretim teknolojileri ile elde edilen ancak aynı kimyasal yapıya sahip tozları nitelikleri açısından kıyaslayabilir. |
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-6 | Metalik ve seramik tozların şekillendirilme öncesi işlem süreçlerini analiz edebilir. |
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-7 | Tozların farklı metotlarla şekillendirme işlem süreçlerini mukayese edebilir. |
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-8 | Sinterleme teorisini ve sinterleme işlem aşamalarını değerlendirebilir |
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Toz Metalurjisine Giriş. Toz Üretim Yöntemleri, Mekaniksel Yöntemler (Kırma-Öğütme, Atomizasyon). Kimyasal Yöntemler (İndirgeme prosesleri, Karbonil Prosesi), Elektro kimyasal Yöntemler. Refrakter Tozların Üretimi, Karbür Tozları. Nitrür ve Borür Tozları, Seramik tozu üretimi, reaksiyonları, Oksit Seramik Tozları. Toz Özellikleri ve Karakterizasyonu, Tozlara şekil ve yoğunluk kazandırma(presleme teknikleri), Mukavemet ve dayanım kazandırma işlemleri (Sinterleme), Toz metalurjisi ürünlerini öğretmektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Toz Metalurjisi ve Parçacıklı Malzeme İşlemleri Teknolojisi`ne (TM-PMT) Giriş. Terimler. TM-PMT ile üretilen çeşitli malzeme örnekleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Toz Özellikleri. Toz Karakterizasyonu. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Toz Üretim Yöntemleri: Giriş. Mekanik Yöntemler | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Mekanik Yöntemler (Devamı). Atomizasyon | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Kimyasal ve Elektro-kimyasal Yöntemler | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Refrakter Tozları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Refrakter Tozların Üretim Yöntemleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Şekillendirme Öncesi İşlemler. Toz Karıştırma, Harmanlama ve Öğütme İşlemleri. Güvenlik ve Sağlık | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Pekiştirme ve Presleme Teknikleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Pekiştirme ve Presleme teknikleri dizaynı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Sinterlemenin Tanımı ve Genel Prensipleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Sıkıştırma ve sinterleme koşulları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Sıkıştırma ve sinterleme koşullarının malz. mikroyapı ve mekanik özelliklerine etkisi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Grup çalışması ile yapılacak dönem ödevlerinin sunumları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Üretim Yöntemleri ve İmalat Teknolojileri, 2011-4, Şeçkin Yayıncılık, İstanbul. | |
2 | Anish Upadhyaya A., Upadhyaya G.S., Powder Metallurgy: Science, Technology, and Materials, 2011, CRC Press | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, Projeksiyon. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 30 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | 12 | 1 | 10 |
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 110 |