|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ZAHİDE BAYER ÖZTÜRK (z.ozturk@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilere seramik malzemelerin üretiminde kullanılan hammaddelerin sınıflandırılması, seçimi ve hazırlanması süreçlerini öğretmektir. Bu ders, seramiklerin üretiminde kullanılan çeşitli hammaddelerin karakterizasyonunu, ileri teknoloji seramikleri için hammaddelerin üretim yöntemlerini, ve seramik şekillendirme tekniklerini kapsamaktadır. Ayrıca, sol-jel yöntemi, döküm, presleme, izostatik pres, CIP, HIP, enjeksiyon, ekstrüzyon gibi farklı şekillendirme yöntemleri ve seramik kaplamaların üretimi hakkında bilgi verilmektedir. Öğrenciler, seramik malzemelerin üretim sürecindeki temel aşamaları ve bu süreçlerin her birinin endüstriyel uygulamalarını öğrenerek, seramik malzeme üretimindeki teknolojik gelişmeleri kavrayacaklardır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Seramik malzemeleri ve kullanım alanlarını açıklayabilir |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-4 Ulusal ve uluslar arası boyutta bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin beceri, sorumluluk alma özgüveni ve takım çalışması yapar. PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Seramik hammadde testlerinin neler olduğunu açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-4 Ulusal ve uluslar arası boyutta bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin beceri, sorumluluk alma özgüveni ve takım çalışması yapar. PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Seramik hammaddeleri kimyasal ve fiziksel özellikleri ile ayırt edebilir. |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-4 Ulusal ve uluslar arası boyutta bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin beceri, sorumluluk alma özgüveni ve takım çalışması yapar. PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Seramik hammadde üretim yöntem ve tekniklerini açıklayabilir |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-4 Ulusal ve uluslar arası boyutta bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin beceri, sorumluluk alma özgüveni ve takım çalışması yapar. PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Seramik hammadde saflaştırma tekniklerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-4 Ulusal ve uluslar arası boyutta bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin beceri, sorumluluk alma özgüveni ve takım çalışması yapar. PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Seramik yardımcı hammaddelerini ve kullanım amaçlarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-4 Ulusal ve uluslar arası boyutta bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin beceri, sorumluluk alma özgüveni ve takım çalışması yapar. PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Seramik kaplama-sırlama uygulamalarının neler olduğunu ve amacını açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-4 Ulusal ve uluslar arası boyutta bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin beceri, sorumluluk alma özgüveni ve takım çalışması yapar. PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Seramik Hammaddelerin Sınıflandırılması, Seramik Malzeme Üretimi için Hammadde Seçimi ve Hazırlanması, Hammadde Üretimi, Hammaddelerin Karakterizasyonu, İleri Teknoloji Seramikleri için Hammadde Üretimi, Sol-Jel, Seramiklerin Şekillendirme Yöntemleri, Döküm ile Şekillendirme, Presleme, İzostatik Pres, CIP , HIP, Enjeksiyon, Ekstrüzyon ve Seramik Kaplamalar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Seramik(ler), uygulama örnekleri (geleneksel ve teknolojik uygulamalar) | Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları |
2 | Seramiklerin yapısı ve temel bileşenleri (geleneksel ve teknolojik seramikler) | Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları |
3 | Seramik hammaddeleri (Feldspat ve Kaolin) | Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları |
4 | Seramik hammaddeleri (Feldspat ve Kaolin) (Devamı) | Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları |
5 | Seramik hammaddeleri (Killer ve Kuvars) | Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları |
6 | Seramik hammaddeleri (Killer ve Kuvars) (Devamı) | Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları |
7 | Seramik yardımcı hammaddeleri | Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları |
8 | Ara Sınav | |
9 | Seramik Hammadde Testleri (Kaolin, feldspat ve kuvars için) | Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları |
10 | Seramik Hammadde Testleri (Kaolin, feldspat ve kuvars için) (Devamı) | Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları |
11 | Seramik hammadde zenginleştirme ve hammadde hazırlama süreçleri | Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları |
12 | Seramik renklendirme hammaddeleri ve uygulamaları | Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları |
13 | Seramik kaplama-sırlama hammaddeleri ve uygulamaları | Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları |
14 | Grup çalışması ile yapılacak dönem ödevlerinin sunumları | Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları |
15 | Grup çalışması ile yapılacak dönem ödevlerinin sunumları (Devamı) | Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | M.ÇİĞDEMOĞLU, "Yakıtlar ve Refrakter Malzemeler" (Çeviri), Makine Mühendisleri Odası, Ankara, 1970. | |
2 | Arcasoy A., Seramik Teknolojisi, 2020, Literatür Yayıncılık | |
3 | Philippe Boch, Jean-Claude, Ceramic Materials: Processes, Properties, and Applications, 2010, John Wiley & Sons | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 99 |