Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / TDL101 - METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: TDL101 Adı: TÜRK DİLİ I Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞEYMA ALTINAY (saltinay@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türkçenin şekil bilgisini kavratıp imlâ-noktalama işaretlerinin yerinde kullanılmasını sağlamak, cümlenin ögelerini ve çeşitlerini kavratmak, anlatım bozukluğu yapmadan yazma ve konuşma becerisini kazandırmak, topluluk önünde sunum yapabilme ve bilimsel metinleri inceleyip not çıkarma becerisini kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Kitap okuma alışkanlığını kazanır. PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
PÇ-8 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile etkin iletişim kurma ve yaşam boyu öğrenme becerisi kazanır
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Çevresindeki dil kirliliğine yol açan kelimelerin dil üzerindeki etkilerini hesaplayabilir PÇ-8 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile etkin iletişim kurma ve yaşam boyu öğrenme becerisi kazanır
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Topluluk önünde sunum yapabilir. PÇ-4 Ulusal ve uluslar arası boyutta bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin beceri, sorumluluk alma özgüveni ve takım çalışması yapar.
PÇ-8 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile etkin iletişim kurma ve yaşam boyu öğrenme becerisi kazanır
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 İnternet ve bilgisayar terimlerini açıklayabilir PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
PÇ-8 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile etkin iletişim kurma ve yaşam boyu öğrenme becerisi kazanır
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Dünya dilleri içerisinde Türkçeyi bilim dili olarak kullanabilir PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
PÇ-8 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile etkin iletişim kurma ve yaşam boyu öğrenme becerisi kazanır
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Türk dilinin ses yapısını ve tarihî yapısını açıklayabilir. PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Günlük gazete ve sürekli yayınları takip edebilir PÇ-8 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile etkin iletişim kurma ve yaşam boyu öğrenme becerisi kazanır
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Türkçeyi doğru bir üslupla kullanabilir. PÇ-8 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile etkin iletişim kurma ve yaşam boyu öğrenme becerisi kazanır
Yazılı Sınav
DÖÇ-9 Bilgi ve düşüncelerini ifade edebilir PÇ-8 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile etkin iletişim kurma ve yaşam boyu öğrenme becerisi kazanır
Yazılı Sınav
DÖÇ-10 Çevresinde sık olarak kullanılan yabancı kelimelerin Türkçe karşılıklarını açıklayabilir PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
PÇ-8 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile etkin iletişim kurma ve yaşam boyu öğrenme becerisi kazanır
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dil nedir? Dillerin doğuşu. Dil düşünce bağlantısı. Dil kültür bağlantısı. Dil toplum bağlantısı. Dünya dilleri ve Türkçe. Türk dilinin tarihçesi. Ses bilgisi. Türkçe kelimelerin ses özellikleri, vurgu, heceler. Yapı bilgisi. Yapım ekleri, Çekim ekleri. Kelime, anlam derecelerine göre kelimeler, Anlam ilişkilerine göre kelimeler yapı bakımından kelime çeşitleri. Kelime türleri. Bağlaç grubu, ünlem grubu, tekrarlar, fiilimsiler sayı grubu, birleşik fiiller. Cümle, cümlenin öğeleri, cümle çeşitleri.Yazım kuralları
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dil nedir? Dillerin doğuşu Anlatım, soru-cevap, tartışma.
2 Dil düşünce bağlantısı, Dil kültür bağlantısı. Dil toplum bağlantısı Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Dünya dilleri ve Türkçe Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Türk Dilinin tarihçesi Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Ses bilgisi Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Türkçe kelimelerin ses özellikleri, vurgu, heceler Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Yapı bilgisi. Yapım ekleri. çekim ekleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Yapı bilgisi. Yapım ekleri. çekim ekleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Kelime Türleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Kelime grupları, isim tamlaması,sıfat tamlaması, kısaltma grupları, ünvan grubu, edat grubu Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Bağlaç Grubu, ünlem grubu, tekrarlar, fiilimsiler, sayı grubu, birleşik fiiller Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Cümle, A- Cümlenin Öğeleri B- Cümle Çeşitleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Noktalama İşaretleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Yazım Kuralları Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Türk Dili ve Kompozisyon, Kazım Yetiş, Kemal Yavuz, Necat Birinci, Beşir Kitabevi, İstanbul, 2007.
2 Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ali Yakıcı, Mustafa Yüzel, Mehmet Doğan, Savaş Yelok, Gazi Kitabevi, Ankara, 2011.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 2 10
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 3 15
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 71