Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ / SER-209 - SERAMİK VE CAM

Kodu: SER-209 Adı: ÇAMUR TORNASINDA TASARIM VE ŞEKİLLENDİRME I Teorik+Uygulama: 2+1 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SERAMİK VE CAM
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SERKAN TOK (serkantok@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Çömlekçi tornasında şekillendirme prensibini öğrenmek ve teknik anlamda torna kullanımı becerisi kazandırmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Çömlekçi tornası ilkeleri doğrultusunda form tasarlayabilir. PÇ-1 Sanat, tasarım ve seramik alanına yönelik donanıma sahip olma ve edindiği bilgileri uygulama becerisi
PÇ-2 Araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlama becerisi
PÇ-3 Seramik alanının gerektirdiği kısıtlamaları göz önünde bulundurarak, ortaya konan sorun ve gereksinimleri karşılayacak bir ürünü/yapıtı ya da süreci tasarlama ve yaratma becerisi
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
Uygulama Sınavı
DÖÇ-2 Çömlekçi tornası ilkeleri doğrultusunda seramik form şekillendirebilir. PÇ-1 Sanat, tasarım ve seramik alanına yönelik donanıma sahip olma ve edindiği bilgileri uygulama becerisi
PÇ-2 Araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlama becerisi
PÇ-4 Kendi alanını diğer disiplinlerle ilişkilendirerek bireysel ve grup içinde çalışma becerisi
PÇ-6 Fikir ve sanat eserleri alanlarında mesleki ve etik sorumluluk bilinci
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
Uygulama Sınavı
DÖÇ-3 Ölçülendirme becerisini kazanabilir. PÇ-1 Sanat, tasarım ve seramik alanına yönelik donanıma sahip olma ve edindiği bilgileri uygulama becerisi
PÇ-2 Araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlama becerisi
PÇ-3 Seramik alanının gerektirdiği kısıtlamaları göz önünde bulundurarak, ortaya konan sorun ve gereksinimleri karşılayacak bir ürünü/yapıtı ya da süreci tasarlama ve yaratma becerisi
PÇ-5 Sanat ve tasarım sorunlarını belirleme, tanımlama ve çözme becerisi
PÇ-15 Sanatı ve tasarımı toplumsal bir sorumluluk boyutunda kavrayan ve alanına yönelik uluslararası gelişmeleri takip eden bireyler yetiştirmek
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
Uygulama Sınavı
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Çömlekçi tornasında özgün üç boyutlu tasarımların uygulamalarını yapmak, yüzey değerlendirmelerinde estetik çözümlemeler aramak. Çamur tornasında farklı seramik formlar tasarlamak ve şekillendirmek. Çamurun havasını alma, merkeze getirme, yükseltme, inceltme, düzeltme, dip alma, standart ölçülerde silindir yapma. Silindir formlar, çanak, tabak, kulp, küre vazo yapma. Astar akıtma, kazıma, izleme, ajur gibi dekor yöntemleri yapma. Doku oluşturma, sırlama uygulamaları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Farklı çeşitte torna çamurlarının tanıtımı, çamurun yoğrularak havasının alınması Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
2 Çamuru tornada merkeze getirme pratiği kazanma, silindir form şekillendirme Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
3 Tornada belirli miktardaki çamurdan aynı büyüklük ve kalınlıkta silindir şekillendirme Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
4 Silindir şeklinde vazo tasarımı ve şekillendirme çalışması Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
5 Dikey form uygulaması, dip alma-düzeltme çalışması Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
6 Yarım küre ve çanak çalışması Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
7 Silindir formunun açılması, konik form çalışması Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
8 Ara Sınav
9 Orta boyutta yatay form uygulaması Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
10 Sır ayağı yönteminin yapılması Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
11 Çeşitli dekor yöntemleri yapma (astar, kazıma,izleme, ajur, doku, renkli sır vs.) Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
12 Çanak – kase – kupa uygulaması Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
13 Özgün form uygulaması Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
14 Fırın doldurma ve bisküvi pişirimi (ilk fırınlama) Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
15 Sırlama, Sırlı Pişirim (ikinci fırınlama) Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Clark, Kenneth. (1998). The Potter's Manuel. Little, Brown and Company, London.
2 Peterson, Susan., Peterson , Jan. (2009). Seramik Yapıyoruz. Çev. Çizer, Sevim. Karakalem Kitabevi Basım Yayın, İzmir.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Çömlekçi Tornası, Çamur, Modelaj Kalemleri, Önlük veya tulum (atölye giysisi)

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 3 2 20
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 15 45
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 2 10
       c) Performans Ödevi 5 2 10
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 5 40
Final Sınavı 1 1 1
Çömlek Atölyeleri; Gezi-Gözlem-Uygulama 1 4 4
0
Toplam İş Yükü 141