Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ / SER-301 - SERAMİK VE CAM

Kodu: SER-301 Adı: ESTETİK VE SANAT FELSEFESİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SERAMİK VE CAM
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SERKAN TOK (serkantok@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
SERKAN TOK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrenci kuramsal düzeyde plastik ve görsel sanatların Antik dönemden günümüze kadar ki oluşum evrelerini ve gelişimini felsefi açıdan öğrenerek Sanat, Sanat Felsefesi ve filozoflar hakkında bilgi edinir. Diğer sanat bilim dalları ve disiplinlerini kavrayarak sanatı yorumlamayı, eleştiri yapmayı öğrenir. Antik dönem ile günümüz çağdaş sanat akımları arasındaki oluşum süreçlerine toplumsal, ekonomik, siyasal ve felsefi düşünce akımları ile olayların etkileri hakkında bilgi sahibi olur. Felsefenin bir kolu olan Güzelliğin bilimi olarak görülen “Estetik” in ortaya çıkışı, diğer sanatlarla olan ilişkisi,tarihsel süreç içinde bu alanda ortaya çıkan görüşlerin öğrenilmesi ve tartışılması. Öğrencinin; bu derste öğrenmiş olduğu kuramsal bilgileri bireysel çalışmalarında ve diğer uygulamalı atölye derslerinde kullanması amaçlanır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Estetik, Felsefe, Sanat ve Sanat Felsefesini açıklayabilir. PÇ-6 Fikir ve sanat eserleri alanlarında mesleki ve etik sorumluluk bilinci
PÇ-7 Etkin iletişim kurma ve kendini ifade edebilme becerisi
PÇ-10 Çağın sorunları hakkında kendini geliştirebilme bilinci
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Antik dönemden günümüze sanatının ve sanatçılarının oluşum evrelerini ve durumlarını felsefi açıdan inceleyebiilir PÇ-1 Sanat, tasarım ve seramik alanına yönelik donanıma sahip olma ve edindiği bilgileri uygulama becerisi
PÇ-2 Araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlama becerisi
PÇ-3 Seramik alanının gerektirdiği kısıtlamaları göz önünde bulundurarak, ortaya konan sorun ve gereksinimleri karşılayacak bir ürünü/yapıtı ya da süreci tasarlama ve yaratma becerisi
PÇ-6 Fikir ve sanat eserleri alanlarında mesleki ve etik sorumluluk bilinci
PÇ-7 Etkin iletişim kurma ve kendini ifade edebilme becerisi
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Akademik düzeyde felsefi ve estetik açıdan Sanat üzerine inceleme, eleştiri, makale gibi metinler yazabilir PÇ-1 Sanat, tasarım ve seramik alanına yönelik donanıma sahip olma ve edindiği bilgileri uygulama becerisi
PÇ-2 Araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlama becerisi
PÇ-4 Kendi alanını diğer disiplinlerle ilişkilendirerek bireysel ve grup içinde çalışma becerisi
PÇ-5 Sanat ve tasarım sorunlarını belirleme, tanımlama ve çözme becerisi
PÇ-6 Fikir ve sanat eserleri alanlarında mesleki ve etik sorumluluk bilinci
PÇ-8 Sanat/tasarım çözümlemelerinin,evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Sanatın kavram olarak incelenmesi, sanatçı, izleyici, eser kavramları. Sanatla felsefenin kesişim noktası. Sanat Felsefesinin alanı, amacı ve işlevi. Sanat Bilim Dalları: Sanat teknik bilimi, Sanat psikolojisi, Estetik, Sanat sosyolojisi, Sanat Felsefesi: Sanat ontolojisi, İdea aramak, Felsefi akımlar, Devlet politikası açısından sanat felsefesi; Sanat Ontolojisi: Modern ontolojideki sanat kuramları, Hartmann’ ın ontoloji kuramı, Sanat eserlerinin varlık olarak yapıları. Estetik kavramı, doğada, sanatta güzel kavramının incelenmesi. Zaman içinde güzelliğin yorumlanmasındaki değişim, antik çağlardan günümüze estetik değerlerin incelenmesi. Antik Çağ felsefesinde sanat ve estetik yargı üzerine Aris toteles, Platon ve Sokrates’in düşünceleri. Skolastik düşünce ve Rönesans Hümanizminde Sanat ve estetik. Aydınlanma felsefesi ve Baumgarten, Kant ve Hegel estetiği. Çağdaş düşünce akımlarında sanat ve estetik kuramları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Felsefenin kaynakları ve Sanat Felsefesi nedir? Estetik, güzel, sanat felsefesi ve sanat eğitiminde önemi, sanatlar ve diğer alanlarla olan ilişkisi. Anlatım, Soru- Cevap
2 Antik Yunan filozofları ve öncesi dönemlerin incelenmesi ve önemli düşünürler; Sokrates,Platon,Aristo, Hegel in felsefesi ve Sanata bakışları Anlatım, Soru- Cevap
3 Eflatun'un Cumhuriyet Aristo'nun Retorika ve Poetika eserlerindeki görüşleri ve Aristo'nun Madde form kuramı Anlatım, Soru- Cevap
4 Estetik, Estetiğin Konusu ve Yöntemi, Kant, Schiller ve Baumgarten Estetiği. Anlatım, Soru- Cevap
5 Sanata dair kavramlar Sanatçı kimdir? Sanatçı niçin yaratır. Mimesis nedir? İnsan etkinliğinin bir ürünü olarak sanat eseri. Anlatım, Soru- Cevap
6 Yaratış ve Psikanaliz, Psikolojik estetik, Freud'un sanata dair görüşleri.Sanat eserinin psikanalizi. Bilinç ve Bilinç altı. Anlatım, Soru- Cevap
7 Yaratışta Dış etkenler, Doğanın, politikanın din ve rejimin Sanata etkisi Anlatım, Soru- Cevap
8 Ara Sınav
9 Rönesans hümanist Felsefe ve Yeniçağ Felsefesi. Estetik Kuramlar. Anlatım, Soru- Cevap
10 Estetik Heyecan nedir? Estetik heyecan değer ölçütü olabilir mi? Estetik Değer nedir? Bergson'un görüşleri. Anlatım, Soru- Cevap
11 Einfühlung (Ben ile ben olmayanı birleştirmek),sanat eserinin yargılanması,biçim-içerik. Anlatım, Soru- Cevap
12 Sanatın işlevi, Sanat eserine ontolojik açıdan yaklaşım.Nicolai Hartmann 'ın görüşleri Anlatım, Soru- Cevap
13 Metafizik ve ontolojik açıdan güzellik. Doğada Güzel, Sanatta Güzel Anlatım, Soru- Cevap
14 Günümüz Sanatını yönlendiren felsefe akımları ve öncüleri. Anlatım, Soru- Cevap
15 Konuların Batı, Türk islam mimari,minyatür, resim ve heykel örnekleriyle tekrar incelenmesi. Anlatım, Soru- Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/FEL407U/ebook/FEL407U-12V1S1-6-0-1-SV1-ebook.pdf
2 https://www.scribd.com/document/587523478/Estetik-ve-Sanat-Felsefesi
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 1 1 10
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 1 1 10
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 15 30
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 2 8
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 2 4
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 2 4
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 2 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 2 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 68