|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Doktora | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA (serifeordek@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Klasik Türk edebiyatının önde gelen türlerinden tezkirelerin Türk edebiyatındaki durumu, tarihi süreci, önemi ve incelenmesi. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Tezkire Türünün Tarihsel Gelişimi, Türk Edebiyatında Yazılan Tezkireler Hakkında Bilgi Edinme. |
PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Klasik Türk Edebiyatının önemli bir kaynağı olarak tezkireler, tezkirelerin tarihi gelişimi, tasnif şekilleri, tezkirelerin önemi, tezkireler ile diğer biyografi eserleri arasındaki benzerlik ve farklar. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Tezkire ve Tezkirecilik Nedir? | Anlatma, okuma, tartışma. |
| 2 | Tezkire Türünün Tarihsel Gelişimi. | Anlatma, okuma, tartışma. |
| 3 | Türk Edebiyatında İlk Tezkire Örnekleri. | Anlatma, okuma, tartışma. |
| 4 | 16. Yüzyıl Şair Tezkireleri. | Anlatma, okuma, tartışma. |
| 5 | 16. Yüzyıl Şair Tezkireleri. | Anlatma, okuma, tartışma. |
| 6 | 16. Yüzyıl Şair Tezkireleri. | Anlatma, okuma, tartışma. |
| 7 | 17. Yüzyıl Şair Tezkireleri. | Anlatma, okuma, tartışma. |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | 17. Yüzyıl Şair Tezkireleri. | Anlatma, okuma, tartışma. |
| 10 | 18. Yüzyıl Şair Tezkireleri. | Anlatma, okuma, tartışma. |
| 11 | 18. Yüzyıl Şair Tezkireleri. | Anlatma, okuma, tartışma. |
| 12 | 19. Yüzyıl Şair Tezkireleri. | Anlatma, okuma, tartışma. |
| 13 | 19. Yüzyıl Şair Tezkireleri. | Anlatma, okuma, tartışma. |
| 14 | 20. Yüzyıl Türk Edebiyatında Tezkire Geleneği. | Anlatma, okuma, tartışma. |
| 15 | 20. Yüzyıl Türk Edebiyatında Tezkire Geleneği. | Anlatma, okuma, tartışma. |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Harun Tolasa. (2002). Sehî, Latîfî ve Âşık Çelebi Tezkirelerine Göre 16. Yüzyılda Edebiyat Araştırma ve Eleştirisi, Ankara: Akçağ Yayınları. | |
| 2 | Mustafa İsen. (2017). Künhü’l-Ahbâr’ın Tezkire Kısmı. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü. | |
| 3 | Halûk İpekten, Günay Kut, Mustafa İsen, Hüseyin Ayan, & Turgut Karabey. (2017). Heşt Bihişt. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü. | |
| 4 | Pervin Çapan. (1993). 18. yy. Tezkirelerinde Edebiyat Araştırma ve Tenkidi, Fırat Üniversitesi SBE - Doktora Tezi. | |
| 5 | Rıdvan Canım. (2018). Tezkiretü’ş-Şu’arâ ve Tabsıratü’n-Nuzamâ. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü. | |
| 6 | Filiz Kılıç. (2018). Meşâ’irü’ş-Şu’arâ. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü. | |
| 7 | Aysun Sungurhan. (2017b). Tezkiretü’ş-Şuara-Kınalızade Hasan Çelebi. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü. | |
| 8 | Aysun Sungurhan. (2017a). Beyânî Tezkiresi (Tezkiretü’ ş-şu’arâ). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü. | |
| 9 | Rıdvan Canım. (2018). Tezkiretü’ş-Şu’arâ ve Tabsıratü’n-Nuzamâ. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü. | |
| 10 | Süleyman Solmaz. (2018). Ahdî ve Gülşen-i Şuara’sı. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü. | |
| 11 | Süleyman Solmaz. (2012). On Altıncı Yüzyıl Tezkirelerinde Şâirin Dünyası, Ankara: Akçağ Yayınları. | |
| 12 | Abdülkadiroğlu, Abdülkerim (1999). İsmail Beliğ, Nuhbetü’l-asar li Zeyli Zübdetü’l-efl’ar, Ankara. | |
| 13 | Haluk İpekten (1986). Türk Edebiyatının Kaynaklarından Türkçe Şuara Tezkireleri, Erzurum. | |
| 14 | İnal, İ.M.K. (1988). “Kendime Dair”, Son Asır Türk Şairleri (Kemâlüş-şuara), İstanbul: Dergâh Yayınları. | |
| 15 | Çiftçi, Ö. Hatimetü’l-eşar, http:ekitap.kulturturizmgov.tr/dosya/1-219117/h/metin.pdf. | |
| 16 | Abdulkadiroğlu, A. (1999). İsmail Belîğ, Nuhbetül-asar li Zeyli Zübdeti’l-eşar. Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları. | |
| 17 | Altun, K. (1997). Tezkire i Mucib. Ankara. AKM Yayınları. | |
| 18 | Erdem, S. (1994). Ramiz ve Adab-ı Zurefâsı İnceleme-Tenkitli Metin-İndeks-Sözlük. Ankara: AKM Yayınları. | |
| 19 | Çapan, P. (2005). Mustafa Safayî Efendi, Tezkire-i Safayî (Nuhbetül-asar min Fevâ’idi’l-eş’ar) İnceleme-Metin-İndeks. Ankara: AKM Yayınları. | |
| 20 | Genç, İ. (2000). Esrar Dede, Tezkire-i Şuara-yı Mevleviyye. Ankara: AKM Yayınları. | |
| 21 | Kayabaşı, B. (1996). Kafzade Faizî’nin Zübdetü’leşarı. Malatya: İnönü Üniversitesi, Doktora Tezi. | |
| 22 | Yılmaz, K. (2001). Güftî ve Teşrifâtü’ş-şuarası. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları. | |
| 23 | Zavotçu, G. (2009). Rıza Tezkiresi. İstanbul: Sahhaflar Kitap Sarayı. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Tezkireler, sözlükler, bilgisayar. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 6 | 6 | 36 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 6 | 36 |
| c) Performans Ödevi | 5 | 6 | 30 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 4 | 24 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 8 | 40 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 210 | ||