|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ELİF ESRA ÖNEN DEDE (elif.onen@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Modern Türk şiirinin belli başlı metinlerini çözümlemek. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Çeşitli metin çözümleme yöntemlerini uygular. |
PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-2 | Şiirleri metin çözümlemesi açısından karşılaştırır. |
PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar. PÇ-7 Yeni Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar. PÇ-21 Alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-3 | Türk edebiyatının belli başlı poetikalarını açıklar. |
PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Şiir çözümlemesi kuramları ve uygulaması, şiir eleştirisi, poetikalar. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | İnsan ve sanat, sanat ve edebiyat, edebiyat ve şiir | Anlatma |
| 2 | Şiirin tarifi, şiirin unsurları, şiirde dil, şiirde muhteva | Anlatma |
| 3 | Şiirin unsurları, şiirde yapı, şiirde dil ve üslup | Anlatma |
| 4 | Şiir Poetikaları: Ahmet Haşim, Orhan Veli, Ahmet Hamdi Tanpınar, Necip Fazıl Kısakürek | Anlatma |
| 5 | Şiir Poetikaları: Ahmet Hamdi Tanpınar, Necip Fazıl Kısakürek | Anlatma |
| 6 | Ahmet Haşim, "Bir Günün Sonunda Arzu", "O Belde" | Çözümleme |
| 7 | Yahya Kemal, "Kocamustapaşa" | Çözümleme |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Cahit Sıtkı Tarancı, "Abbas", "Otuz Beş Yaş" | Çözümleme |
| 10 | Necip Fazıl, "Kaldırımlar I-II" | Çözümleme |
| 11 | Ahmet Hamdi Tanpınar, "Bursa'da Zaman", "Ne İçindeyim Zamanın" | Çözümleme |
| 12 | Tevfik Fikret, "Hasan'ın Gazası" Mehmet Emin Yurdakul, "Cenge Giderken" Mehmet Akif, "Cenk Şarkısı" | Mukayeseli Çözümleme |
| 13 | Nazım Hikmet, "Salkım Söğüt" | Çözümleme |
| 14 | Arif Nihat Asya, "Bir Bayrak Rüzgâr Bekliyor" Gültekin Sağmanoğlu, "Uzun Vuran Gölge" Mehmet Çınarlı, "Gerçek Hayali Aştı" | Çözümleme |
| 15 | Ziya Osman Saba, "Nefes Almak" Bedri Rahmi Eyüboğlu, "Türküler Dolusu" Yavuz Bülent Bakiler, "Şaşırdım Kaldım" | Çözümleme |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Kaplan, Mehmet (1990). Şiir Tahlilleri I, İstanbul: Dergâh Yayınları. | |
| 2 | Kaplan, Mehmet (2002). Şiir Tahlilleri II, İstanbul: Dergâh Yayınları. | |
| 3 | Çetin, Nurullah (2009). Şiir Tahlilleri, Ankara: Öncü Kitap. | |
| 4 | Çetişli, İsmail (2004). Metin Tahlillerine Giriş 1 Şiir, Ankara: Akçağ Yayınları. | |
| 5 | Akay, Hasan (2009). Şiiri Yeniden Okumak, İstanbul: Akademik Kitaplar. | |
| 6 | Kolcu, Ali İhsan (2007). Modern Türk Şiiri 1 Şiir Tahlilleri, Erzurum: Salkımsöğüt Yayınları. | |
| 7 | Yivli, Oktay (2013). Metin Eloğlu’nun Şiiri, Ankara: Kurgan Edebiyat. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Basılı ve çevrimiçi birincil ve ikincil kaynaklar (makale, kitap vd.), İnternet bağlantılı bilgisayar, yansıtıcı, yazı tahtası. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 4 | 7 | 28 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 7 | 28 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 120 | ||