|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | NAŞİT İĞCİ (nasitigci@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı evrimin genel ve moleküler düzeydeki tarihini, temel yasalarını, mekanizmalarını ve populasyon genetiğinin temel prensiplerini öğretmektir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Evrimin ve moleküler evrimin tarihini ve temel yasalarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Temel Biyoloji bilgisi edinmek PÇ-6 Bilimsel düşüncenin doğası ve geçmişini anlamak PÇ-9 Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak PÇ-12 Profesyonel ve etik davranış sorumluluğu sergilemek |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Evrimin moleküler temellerini anlatabilir. |
PÇ-3 Hücre ve organizmalarda yapı-fonksiyon ilişkisini tanımlamak PÇ-6 Bilimsel düşüncenin doğası ve geçmişini anlamak PÇ-8 Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek PÇ-9 Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Popülasyon Genetiğini kavrar ve filogenetik ağaçlar ve oluşturulmaları hakkında yorum yapabilir |
PÇ-5 Organizma ve popülasyonlardaki genetik aktarımını açıklamak PÇ-6 Bilimsel düşüncenin doğası ve geçmişini anlamak PÇ-7 Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak PÇ-9 Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Evrimin tarihi ve Tarihsel Gelişimi, Populasyon Genetiği, Moleküler Populasyon Genetiği, Genetik varyasyonların oluşumu, Evrimi oluşturan süreçler, Evrimin canlılar üzerindeki etki ve sonuçları, Gen evrimi, Moleküler evrim modelleri | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Evrimin tarihi ve Tarihsel Gelişimi, Charles Darwin, Evrim ve Moleküler Evrime giriş | Anlatma Yöntemi |
| 2 | Moleküllerin kimyasal yapısı, DNA, RNA ve protein moleküllerinin evrimsel süreçteki değişimi | Anlatma Yöntemi |
| 3 | Populasyon Genetiği, Filogenetik Ağaçlar, Türlerin Kökeni, Kalıtım | Anlatma Yöntemi |
| 4 | Moleküler Populasyon Genetiği, evrimin moleküler temelleri | Anlatma Yöntemi |
| 5 | Genetik varyasyonların oluşumu I; mutasyonlar | Anlatma Yöntemi |
| 6 | Genetik varyasyonların oluşumu II; eşeyli üreme ve reombinasyon, | Anlatma Yöntemi |
| 7 | Genetik varyasyonların oluşumu III; gen akışı | Anlatma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Evrimi oluşturan süreçler I; Doğal ve Yapay Seçilim | Anlatma Yöntemi |
| 10 | Evrimi oluşturan süreçler II; Genetik Sürüklenme, Yanlı Mutasyon, Genetik Otostop | Anlatma Yöntemi |
| 11 | Evrimi oluşturan süreçler III; Gen Akışı, Birlikte Evrim | Anlatma Yöntemi |
| 12 | Evrimin canlılar üzerindeki etki ve sonuçları; Adaptasyon, Karşılıklı Yardımlaşma, Türleşme, Soy Tükenmesi | Anlatma Yöntemi |
| 13 | Yaşamın evrimsel tarihi; Hayatın Kökeni, Ortak ata, Canlıların evrimi | Anlatma Yöntemi |
| 14 | Gen evrimi, gen evrimine örnekler | Anlatma Yöntemi |
| 15 | Moleküler evrim modelleri | Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Futuyma DJ, 2008, Evrim, Ankara Palme Yayıncılık | |
| 2 | Strickberger MW, 2013, Strickberger's Evolution, Jones & Bartlett yayıncılık | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders kitabı, ders notları | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 6 | 12 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 6 | 18 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||