Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 5019 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TDA 5019 Adı: KLASİK TÜRK EDEBİYATINDA MENSUR METİNLER I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı VOLKAN KARAGÖZLÜ (volkankaragozlu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
VOLKAN KARAGÖZLÜ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Başlı başına bir şiir edebiyatı olarak da kabul edilen Divan edebiyatının sadece şiirden ibaret olmadığı; tezkireler, gazavatname, hamzaname, seyahatname gibi türlerin ve konuların da bu edebiyat içerisinde önemli bir yerinin olduğunun anlaşılması.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 13-19. Asır Divan edebiyatındaki belli başlı mensur metinleri sıralar. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 13-19. Asır Divan edebiyatındaki belli başlı mensur metinleri açıklar. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 13-19. Asır Divan edebiyatındaki belli başlı mensur metinleri karşılaştırır. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Tarih, lügat, mensur yazılmış divan dibacelerinden örneklerle de klasik kültürümüzde düzyazının öneminin vurgulanması.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Klâsik edebiyatımızda nesir ve nesir örnekleri. Anlatma
2 Şeyhoğlu Mustafâ ve Kâbus-nâme isimli eseri. Anlatma
3 Hamzavî ve Dânişmend-nâme ve Battal-nâme'den örnekler. Anlatma
4 14. yüzyıl nesrinin dil ve edebiyat bakımından özellikleri ile bu yüzyılda yazılmış dinî ve tasavvufî metinler. Anlatma
5 15. yüzyıl nesrinin dil ve edebiyat bakımından özellikleri, Tevârîh-i Âl-i Osmân metinleri, dinî ve tasavvufî metinler Anlatma
6 Mesîhî'nin Gül-i Sad-berg'den, Yazıcıoğlu Ahmed Bican'ın Envârü'l-âşikîn'den, Sinân Paşa'nın Tezkiretü'l-evliyâ ve Tazarru-nâme'den örnekler. Anlatma
7 16. yüzyılda nesir türünün genel görünüşü ve tezkire geleneği. Anlatma
8 Ara Sınav
9 Âşık Çelebi'nin "Meşâi'rü'ş-Şuarâ'dan, Kınalı-zade Hasan Çelebi ve tezkiresinden seçme metinler Anlatma
10 17. yüzyılda nesir. Anlatma
11 Evliya Çelebi ve Seyahat-nameden seçme metinler. Fâizî ve Tezkire-i Zübdetü'l-Eş'âr'dan seçme metinler. Anlatma
12 18. yüzyılda nesir. Anlatma
13 18. yüzyılda nesir. Anlatma
14 Râmiz ve "Âdâb-ı Zürafa"dan seçme metinler. Anlatma
15 Esrar Dede ve tezkiresinden seçme metinler. Anlatma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, Akçağ Yayınları, Ankara 1996.
2 Büyük Türk Klasikleri, Ötüken-Söğüt, İstanbul 1986.
3 Mustafa İsen, Künhül-ahbarın Tezkire Kısmı, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara 1994.
4 Evliya Çelebi Seyahaynamesi, Yapı Kredi Bankası Yayınları, İstanbul 1999.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
yazı tahtası, kitaplar, bilgisayar.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 8 40
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 4 16
       c) Performans Ödevi 5 3 15
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 5 35
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180