Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MESLEK YÜKSEKOKULU / TDL101 - ALTERNATİF ENERJİ KAYNAKLARI TEKNOLOJİSİ

Kodu: TDL101 Adı: TÜRK DİLİ I Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ALTERNATİF ENERJİ KAYNAKLARI TEKNOLOJİSİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞEYMA ALTINAY (saltinay@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dil ve dilin özelliklerini bilir. PÇ-2 Türkçenin yapısal özelliklerini kavrar. Türkçeyi kullanarak etkili iletişim kurar ve araştırma, okuma ve bilgilenme yeteneklerini geliştirir.
PÇ-4 Kendi alanında veya toplumsal yaşantılarda Türkçeyi etkili şekilde kullanarak kişi ve kurumlarla sözlü, yazılı olarak iletişim kurar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini bilir. PÇ-2 Türkçenin yapısal özelliklerini kavrar. Türkçeyi kullanarak etkili iletişim kurar ve araştırma, okuma ve bilgilenme yeteneklerini geliştirir.
PÇ-4 Kendi alanında veya toplumsal yaşantılarda Türkçeyi etkili şekilde kullanarak kişi ve kurumlarla sözlü, yazılı olarak iletişim kurar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Türkçe yazım kurallarını bilir. PÇ-2 Türkçenin yapısal özelliklerini kavrar. Türkçeyi kullanarak etkili iletişim kurar ve araştırma, okuma ve bilgilenme yeteneklerini geliştirir.
PÇ-4 Kendi alanında veya toplumsal yaşantılarda Türkçeyi etkili şekilde kullanarak kişi ve kurumlarla sözlü, yazılı olarak iletişim kurar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Kurallı cümle kurmayı bilir. PÇ-2 Türkçenin yapısal özelliklerini kavrar. Türkçeyi kullanarak etkili iletişim kurar ve araştırma, okuma ve bilgilenme yeteneklerini geliştirir.
PÇ-4 Kendi alanında veya toplumsal yaşantılarda Türkçeyi etkili şekilde kullanarak kişi ve kurumlarla sözlü, yazılı olarak iletişim kurar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dil nedir? Dillerin doğuşu. Dil düşünce bağlantısı. Dil kültür bağlantısı. Dil toplum bağlantısı. Dünya dilleri ve Türkçe. Türk dilinin tarihçesi. Ses bilgisi. Türkçe kelimelerin ses özellikleri, vurgu, heceler. Yapı bilgisi. Yapım ekleri, Çekim ekleri. Kelime, anlam derecelerine göre kelimeler, Anlam ilişkilerine göre kelimeler yapı bakımından kelime çeşitleri. Kelime türleri. Bağlaç grubu, ünlem grubu, tekrarlar, fiilimsiler sayı grubu, birleşik fiiller. Cümle, cümlenin öğeleri, cümle çeşitleri. Yazım kuralları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma, Giriş: Genel Bilgi, Amaç, Yöntem, Kaynaklar, Kurallar, Sınavlar Çevrim içi sözlü anlatım, Soru-Cevap, Araştırma
2 Dil, Kökeni ve Özellikleri Çevrim içi sözlü anlatım, Soru-Cevap, Araştırma
3 Dilin Millet, Kültür ve Medeniyet İle İlişkisi Çevrim içi sözlü anlatım, Soru-Cevap, Araştırma
4 Dil-Düşünce İlişkisi Çevrim içi sözlü anlatım, Soru-Cevap, Araştırma
5 Dil ve İletişim Çevrim içi sözlü anlatım, Soru-Cevap, Araştırma
6 Dil Türleri: Yazı Dili, Konuşma Dili, Lehçe, Ağız (Şive), İstanbul Türkçesi, Kişisel Dil... Çevrim içi sözlü anlatım, Soru-Cevap, Araştırma
7 Ana Dil, Ana Dili, İkinci Dil, Yabancıl Dil, Ortak İletişim Dili, Resmi Dil (Devlet Dili) Bilim-Kültür-Sanat Dili, Eğitim Dili, Teknoloji Dili Çevrim içi sözlü anlatım, Soru-Cevap, Araştırma
8 Ara Sınav
9 Türkçe - Türk Dili Adı, Türkçenin Kimlik Bilgileri Çevrim içi sözlü anlatım, Soru-Cevap, Araştırma
10 Oluşumlarına Göre Diller: Yapay Diller, Doğal Diller / Dillerin Sınıflandırılması ve Dil Aileleri / Türkçenin Dil Aileleri İçindeki Yeri ve Önemi, Altay Dil Ailesi Çevrim içi sözlü anlatım, Soru-Cevap, Araştırma
11 Türk Dilinin Tarihi Çevrim içi sözlü anlatım, Soru-Cevap, Araştırma
12 Türkçenin Bugünkü Durumu ve Türk Dünyası Çevrim içi sözlü anlatım, Soru-Cevap, Araştırma
13 Türkiye Türkçesi, Önemi ve Sorunları Çevrim içi sözlü anlatım, Soru-Cevap, Araştırma
14 Türkçenin Ses, Biçim ve Söz Dizimi Özellikleri Çevrim içi sözlü anlatım, Soru-Cevap, Araştırma
15 Türkçenin Söz Varlığı Çevrim içi sözlü anlatım, Soru-Cevap, Araştırma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Büyük Türkçe Sözlük, TDK Yayınları, Ankara, 2008
2 Korkmaz, Zeynep, Türkiye Türkçesi Grameri, TDK Yayınları, Ankara, 2009, s. 1224
3 Karataş, Mustafa (2019). Her Yönüyle Türk Dili. Kayseri: Kimlik Yayınları.
4 Ergin, Muharrem, Türk Dilbilgisi, Bayrak Basım, Yayım, Tanıtım, İstanbul 2009
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı ve benzeri yazılı kaynaklar, bilgisayar, internet.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 10 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 1 5
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 1 5
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60