Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / İŞLD601 - İŞLETME (DOKTORA)

Kodu: İŞLD601 Adı: SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA TASARIMI VE YÖNTEMLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Zorunlu
Bölümü İŞLETME (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DURDU MEHMET BİÇKES (dmbickes@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
METİN KAPLAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dersin amacı öğrencileri akademik veya sektöre yönelik olarak araştırma yapma ve proje yazma konusunda geliştirmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bilgi türlerini öğrenerek, bilime eleştirel yaklaşabilmek ve sorgulayabilir PÇ-3 İşletme ve genel olarak sosyal bilimlerde en son yenilikleriyle araştırma yöntemlerini kullanarak, bağımsız olarak ya da diğer araştırmacılarla ortaklaşa özgün bilimsel/akademik araştırmalar yapma, araştırmalarının sonuçlarını kitap, makale ve raporlar halinde yayınlama ve bilimsel ortamlarda tartışılmak üzere sunma bilgi, beceri ve sorumluluğu kazanır.
PÇ-4 İşletme alanında özgün bilimsel çalışmalar ortaya koyarak işletme bilimine yenilik getirir, yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir, ulusal ve uluslararası literatüre katkıda bulunur.
PÇ-5 İşletme Anabilim Dalında yer alan bilim dallarının birbiriyle etkileşimini ve işletme Anabilim Dalının diğer anabilim dallarıyla etkileşimini kavrayabilir, yeni bakış açıları ile farklı konuları değerlendirebilir ve disiplinler arası çalışmalar yapabilir.
PÇ-6 İşletme alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri sahibi olur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Bilimi farklı yaklaşımlar ile değerlendirebilir PÇ-4 İşletme alanında özgün bilimsel çalışmalar ortaya koyarak işletme bilimine yenilik getirir, yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir, ulusal ve uluslararası literatüre katkıda bulunur.
PÇ-5 İşletme Anabilim Dalında yer alan bilim dallarının birbiriyle etkileşimini ve işletme Anabilim Dalının diğer anabilim dallarıyla etkileşimini kavrayabilir, yeni bakış açıları ile farklı konuları değerlendirebilir ve disiplinler arası çalışmalar yapabilir.
PÇ-6 İşletme alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri sahibi olur.
PÇ-9 İyi bir araştırmacı ve akademisyen adayı olarak, yeni öğrendiği konulara, işletme alanındaki yeni gelişmelere ve ilgili diğer konulara eleştirel gözle bakmayı öğrenir, sorgulayıcı ve keşfedici yönlerini geliştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Araştırma konusunu belirlemede doğru seçim yapabilir PÇ-2 Yönetim ve organizasyon, örgütsel davranış, pazarlama, finans, muhasebe, insan kaynakları, üretim yönetimi, sayısal yöntemler vb. alanlarda geliştirilmiş bulunan çok sayıda kuram, model ve paradigmalara ilişkin farklı bakış açılarını öğrenir, bu konularda çeşitli bilimsel toplantılarda sunulan bilimsel çalışma ve araştırmaları değerlendirme, yorumlama ve eleştirme bilgi ve becerisi kazanır.
PÇ-3 İşletme ve genel olarak sosyal bilimlerde en son yenilikleriyle araştırma yöntemlerini kullanarak, bağımsız olarak ya da diğer araştırmacılarla ortaklaşa özgün bilimsel/akademik araştırmalar yapma, araştırmalarının sonuçlarını kitap, makale ve raporlar halinde yayınlama ve bilimsel ortamlarda tartışılmak üzere sunma bilgi, beceri ve sorumluluğu kazanır.
PÇ-8 Bilgilerini güncel tutar, alanında ulusal ve uluslararası literatürü yakından takip eder, yalnızca işletme alanında değil, diğer toplumsal konularda da kendini geliştirir.
PÇ-13 İşletme alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel, yönetimsel ve etik sorunları tespit eder, çözüm üretir ve bu konulardaki değerlerin gelişimine katkıda bulunur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Kaynaklardan doğru yararlanmasını becerebilir PÇ-1 İşletme biliminin temel kavramlarını ve işletmenin temel fonksiyonlarını uzmanlık düzeyinde kavrar, analiz eder, yorumlar ve bunları yönetim ve organizasyon, pazarlama, üretim yönetimi, sayısal yöntemler, muhasebe ve finans alanlarının en az birinde uzmanlık düzeyinde uygulayabilir.
PÇ-5 İşletme Anabilim Dalında yer alan bilim dallarının birbiriyle etkileşimini ve işletme Anabilim Dalının diğer anabilim dallarıyla etkileşimini kavrayabilir, yeni bakış açıları ile farklı konuları değerlendirebilir ve disiplinler arası çalışmalar yapabilir.
PÇ-6 İşletme alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri sahibi olur.
PÇ-7 İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırabilecek, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirleyebilecek, uyarlayabilecek, analiz edebilecek, birleştirebilecek, kritik kararlar verebilecek ve senteze ulaşarak uygulayabilecektir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Kaynaklardan doğru alıntı yapabilir PÇ-11 En az bir yabancı dilde, meslektaşlarıyla ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve akademik tartışmalara katılabilir.
PÇ-13 İşletme alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel, yönetimsel ve etik sorunları tespit eder, çözüm üretir ve bu konulardaki değerlerin gelişimine katkıda bulunur.
PÇ-14 İşletme alanında hem ulusal hem de uluslararası alanda kabul görecek, özgün bir doktora tezi yazar ve işletme alanında “Doktor” ünvanını alır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 Şekil şartlarına uygun tezler ve ödevler yazabilir PÇ-13 İşletme alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel, yönetimsel ve etik sorunları tespit eder, çözüm üretir ve bu konulardaki değerlerin gelişimine katkıda bulunur.
PÇ-14 İşletme alanında hem ulusal hem de uluslararası alanda kabul görecek, özgün bir doktora tezi yazar ve işletme alanında “Doktor” ünvanını alır.
PÇ-15 Akademik kariyer haricinde, edindiği bilgi birikimi ile üniversitelerde, kamu ve özel sektörde istihdam edilebilir, güçlü araştırmacı yönü ile kendi araştırma ve/veya danışmanlık şirketlerini kurabilirler.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bilimin amacı ve tanımı, Bilimsel bilginin özellikleri, Bilimsel bilgi ve değerler sistemi, Modern bilimin doğuşu ve gelişimi,Sosyal bilimlerde yöntem, Başlıca araştırma yöntemleri, Veri toplama yöntemleri, Ölçme ve test teknikleri kapsar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bilgi, bilgi türleri, bilim ve bilim felsefesi Anlatıma Yöntemi Soru Cevap
2 Bilime pozitivist yaklaşımlar, pozitivist bilimin özellikleri Anlatıma Yöntemi Soru Cevap
3 Bilime pozitivist ötesi yaklaşımlar, pozitivist ötesi filozoflar, Popper, Kuhn, Feyerabend Anlatıma Yöntemi Soru Cevap
4 Bilimsel araştırmanın aşamaları Anlatıma Yöntemi Soru Cevap
5 Tümevarım, tümden gelim, anket, gözlem, mülakat Anlatıma Yöntemi Soru Cevap
6 İçerik bilgileri, makale, çalışmanın başlığı, dili, önsöz Anlatıma Yöntemi Soru Cevap
7 Araştırmanın kısımları Anlatıma Yöntemi Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Giriş, sonuç ve bölümlerde yer alması gerek bilgiler Anlatıma Yöntemi Soru Cevap
10 Yazım kuralları Anlatıma Yöntemi Soru Cevap
11 Metin aktarmaları, doğrudan ve dolaylı aktarma Anlatıma Yöntemi Soru Cevap
12 Kaynak gösterme yöntemleri, geleneksel yöntem Anlatıma Yöntemi Soru Cevap
13 Kaynak gösterme yöntemleri, modern yöntem Anlatıma Yöntemi Soru Cevap
14 Kaynakçanın düzenlenmesi ve genel değerlendirme Anlatıma Yöntemi Soru Cevap
15 Araştırma süreci Anlatıma Yöntemi Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. An- kara: Pegem Yayınları.
2 Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araş- tırma yöntemleri. Ankara: Seçkin yayıncılık.
3 Şimşek, A. (2012). Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
4 Şahin. F., ve Gürbüz, S. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
5 Aziz, A. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Pegem Yayınları
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Büyüköztürk Ş. ve diğerleri (2016), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Yayınları Yıldırım, A. ve Şimşek, H.(2016), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Sekin Yayınları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 8 10 80
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 6 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 3 12
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 3 15
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 181