Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TARTZ513 - TARİH(TEZSİZ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TARTZ513 Adı: OSMANLI SOSYO-EKONOMİK TARİHİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TARİH(TEZSİZ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı GÜLSER YARDIM (gulseryardim@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Osmanlı tarihini siyasi ekseninin yanı sıra sosyal hayatı ve ekonomik gelişme ve gerilemeleriyle izah etmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Osmanlı Devletinin topluma bakışını açıklayabilir. PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir.
PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir.
PÇ-4 Tarihsel verilere ulaşabilir, yorumlar, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Osmanlı toplumunun sosyal ve ekonomik ilişkilerini açıklayabilir. PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir.
PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir.
PÇ-4 Tarihsel verilere ulaşabilir, yorumlar, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Osmanlı devletinin sosyal ve iktisadi zeminde düzeninin anlatımıyla Osmanlı ve bu bağlamda Türk-İslam devlet modelini değerlendirebilir. PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir.
PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir.
PÇ-4 Tarihsel verilere ulaşabilir, yorumlar, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Osmanl? Devletinin kurulu?undan itibaren 18.yüzy?la kadarki süreçte devlet ve toplumun Temel Sistemleri, Timar Düzeni, Toprak tasarruf ve i?letim biçimleri, Osmanl?da Nüfus, Nüfus Tahminleri, Osmanl?da ?skân Politikas?, A?iretlerin Yerle?imleri; Fetihlerin Sosyal ve Ekonomik Yönleri; Köy ve Köylü; Osmanl?da Üretim Tipleri ve Çe?itleri; Osmanl? Kent Modeli, Köylü ve Kentli aras?ndaki farklar; Çiftçi ve Zenaatkâr; Osmanl?da Ticaret, Ticari baglant? içinde bulunulan di?er devletler; Büyük Kentler ve ?a?eleri; Osmanl?n?n büyük ekonomik bölgeleri; Osmanl?da ula??m ve yollar, vb.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tımar Düzeni, Toprak Tasarruf ve İşletim Biçimleri Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
2 Tımar Düzeni, Toprak Tasarruf ve İşletim Biçimleri Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
3 Osmanlıda Nüfus, Nüfus Tahminleri Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
4 Osmanlıda İskân Politikası, Aşiretlerin Yerleşimleri Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
5 Fetihlerin Sosyal ve Ekonomik Yönleri Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
6 Köy ve Köylü; Osmanlıda Üretim Tipleri ve Çeşitleri Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
7 Osmanlı Kent Modeli, Köylü ve Kentli Arasındaki Farklar Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
8 Ara Sınav
9 Çiftçi ve Zanaatkâr Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
10 Osmanlıda Ticaret, Ticari Bağlantı İçinde Bulunulan Diğer Devletler. Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
11 Osmanlıda Ticaret, Ticari Bağlantı İçinde Bulunulan Diğer Devletler. Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
12 Büyük Kentler ve İaşeleri Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
13 Büyük Kentler ve İaşeleri Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
14 Osmanlıda Ulaşım ve Yollar, Vb. Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
15 Osmanlı’da Şehircilik Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, İstanbul, 2000 ve aynı yazarın tüm eserleri;
2 Ömer Lütfi Barkan ve Suraiya Faroqhi’nin tüm eserleri;
3 Mehmet Genç, Devlet ve Ekonomi
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
bk. Kaynak Materyaller

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 14 56
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 7 21
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 184