|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ(YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | İSMAİL DİNÇER (idincer@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Süreksizliklerin; kaya kütlelerinin geometrisi, dayanımı, yenilme davranışı, deformasyon karekteristikleri ve geçirgenliği üzerinde önemli bir etkisi vardır. Bu nedenle hem tek başına, hem de kaya kütlesi kapsamında değerlendirildiğinde, süreksizliklerin fiziksel ve mekanik özelliklerinin iyi anlaşılması, jeoloji, maden, inşaat ve petrol mühendisliği uygulamalarında büyük önem taşımaktadır. Bu dersin başlıca amacı; süreksizliklerin mühendislik özellikleri ile süreksizlik analizlerinde kullanılan grafik yöntemlerin açıklanıp tartışılması ve bu analizlerin mühendislere araştırma ve uygulamada sağlayabileceği kazanımların üzerinde durulmasıdır. ersin diğer bir amacı da, güncel mühendislik tasarımında kullanılan çağdaş kaya kütlesi sınıflama sistemleriyle kaya kütlesi görgül yenilme ölçütünün esaslarının, bunların kullanım alanları ve sınırlamalarıyla birlikte tartışılmasıdır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kaya kütlesi ve süreksizlik kavramlarının mühendislik uygulamalarındaki kavramlarını açıklar. |
PÇ-2 Jeoloji problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-4 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözme becerisini yakalar, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer. |
Performans Ödevi |
DÖÇ-2 | Süreksizliklerin yönelimlerini belirleme tekniklerini ve sunum yöntemlerini tanımlar. |
PÇ-6 Yerbilimleri ile ilgili mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. PÇ-8 Türkçe ve İngilizce sözlü ve yazılı etkin bilimsel iletişim kurma becerisine sahip olur. |
Performans Ödevi |
DÖÇ-3 | Süreksizlik ölçümlerinden elde edilen verileri değerlendirebilir ve yorumlayabilir. |
PÇ-4 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözme becerisini yakalar, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer. PÇ-5 Yerbilimleri ve mühendislik uygulamaları için geliştirilen modern cihazları veya ürünleri belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve kullanır. PÇ-6 Yerbilimleri ile ilgili mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. |
Performans Ödevi |
DÖÇ-4 | Sondaj verilerini yorumlayabilir ve analizini yapabilir. |
PÇ-4 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözme becerisini yakalar, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer. PÇ-5 Yerbilimleri ve mühendislik uygulamaları için geliştirilen modern cihazları veya ürünleri belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve kullanır. PÇ-6 Yerbilimleri ile ilgili mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. |
Performans Ödevi |
DÖÇ-5 | Şevlerin ve tünellerin süreksizlik analiz sonucu elde edilen verilerle kinematik analizler yapabilir. |
PÇ-4 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözme becerisini yakalar, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer. PÇ-5 Yerbilimleri ve mühendislik uygulamaları için geliştirilen modern cihazları veya ürünleri belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve kullanır. PÇ-6 Yerbilimleri ile ilgili mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. |
Performans Ödevi |
DÖÇ-6 | Süreksizliklerin dayanım ve deformasyon özelliklerini belirleyebilir. |
PÇ-2 Jeoloji problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-4 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözme becerisini yakalar, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer. |
Performans Ödevi |
DÖÇ-7 | Kaya kütlesini sınıflayabilir ve tasarımda kullanabilir. |
PÇ-4 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözme becerisini yakalar, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer. PÇ-6 Yerbilimleri ile ilgili mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. |
Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Süreksizliklerin mühendislik projelerindeki önemi, yeri ve özellikleri, süreksizlik etüdü yöntemleri, süreksizlikler için yapılan istatistiksel değerlendirmeler, veri toplama teknikleri, streografik izdüşüm tekniğinin ilkeleri, yönlendirilmiş karotların analizi, şevlerde kinematik analiz yöntemleri, yeraltı açıklıklarında oluşan rijit blokların analizi, süreksizliklerin makaslama dayanımı, kaya kütlesi sınıflama sistemleri ve kaya kütlesi görgül yenilme ölçütü. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş: Sürkesizlik türleri ve kaya mühendisliğinde süreksizliklerin önemi ve yeri | Sözlü Anlatım |
2 | Süreksizliklerin jeomekanik karakteristikleri | Sözlü Anlatım |
3 | Mühendislik uygulamalarında süreksizlik etüdü yöntemleri | Sözlü Anlatım |
4 | Süreksizliklerin yönelimi ve yapısal veri toplama, değerlendirme ve sunum teknikleri | Sözlü Anlatım |
5 | Kutupsal ve ekvatoral eş-alan ve eş-açı izdüşümleri, stereografik izdüşüm tekniğinin ilkeleri | Sözlü Anlatım |
6 | Süreksizliklerin jeomekanik özelliklerine ilişkin istatistiksel değerlendirmeler | Sözlü Anlatım |
7 | Sondaj verilerinin analizi | Sözlü Anlatım |
8 | Ara Sınav | |
9 | Şevler için kinematik analiz yöntemleri | Sözlü Anlatım |
10 | Tünellerdeki rijit bloklar için kinematik analiz yöntemleri | Sözlü Anlatım |
11 | Sürekesizliklerin makaslama dayanımı | Sözlü Anlatım |
12 | Mühendislik tasarımında kaya kütlesi sınıflama sistemleri ve görgül yenilme ölçütü | Sözlü Anlatım |
13 | Mühendislik tasarımında kaya kütlesi sınıflama sistemleri ve görgül yenilme ölçütü | Sözlü Anlatım |
14 | Mühendislik tasarımında kaya kütlesi sınıflama sistemleri ve görgül yenilme ölçütü | Sözlü Anlatım |
15 | Mühendislik tasarımında kaya kütlesi sınıflama sistemleri ve görgül yenilme ölçütü | Sözlü Anlatım |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ulusay, R. ve Sönmez H., 2007. Kaya Kütlelerinin Mühendislik Özellikleri. Jeoloji Mühendisleri Odası Yayınları, No. 60, Güncellenmiş ve Genişletilmiş 2. Baskı, Kozan Ofset, Ankara, 292 s. | |
2 | Ulusay, R., 2001, Uygulamalı Jeoteknik Bilgiler. JMO Yayınları, No.38, Genişletilmiş 4. Baskı Barok Ofset,385 s. | |
3 | Bieniawski, Z.T., 1989, Engineering Rock Mass Classification. John Wiley and Sons, New York, 237 p. | |
4 | Hoek, E., and Brown, E.T., 1980, Underground Excavations in Rock. Inst. Min. Metall., Stephen Austin and Sons Ltd., London, 527 p. | |
5 | Hoek, E., and Bray, J.W., 1981, Rock Slope Engineering. 3rd. edn., Inst. Min. Metall., Stephen Austin and Sons Ltd., London, 358 p. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
ders notları, bilgisayar. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 10 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 7 | 7 | 49 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 7 | 49 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |