|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ÇOCUK GELİŞİMİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | VEYSEL ŞİRVAN ÇETİN (veyselcetin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, 0-18 yaş arası gerek normal gelişim gösteren, gerekse özel eğitim gereksinimi olan çocukların tüm gelişim alanlarını (bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal ve duygusal) destekleyici teorik ve uygulamalı eğitim programları ile çocuğa, aileye, eğitimciye ve topluma hizmet sunan, teknolojiye uygun eğitici oyuncaklar hazırlayabilen, çocukların alışkanlık ve gereksinimleri konusunda bilgi kazanmış ve onların karşılaşabilecekleri sorunlara karşı önlemler alabilen meslek elemanları yetiştirmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Çocukların fiziksel gelişim aşamalarını açıklar. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili eğitim ve bakım hizmetlerinde temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır. PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme davranışı gösterir. PÇ-8 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Çcouk gelişimi alanı ile ilgili temel kavramları bilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili eğitim ve bakım hizmetlerinde temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme davranışı gösterir. PÇ-5 Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler. PÇ-10 Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Çocukların bilişsel ve dil gelişim aşamalarını açıklar. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili eğitim ve bakım hizmetlerinde temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-11 Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. PÇ-16 Aile ve çocuk ile doğrudan, açık ve etkili bir iletişim kurar ve sürdürür. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Çocuklar ve aileleri ile iletişim kurma becerisi kazanır. |
PÇ-16 Aile ve çocuk ile doğrudan, açık ve etkili bir iletişim kurar ve sürdürür. PÇ-17 Çocuk gelişimine yönelik bütünsel bir bakış açısı geliştirir. PÇ-21 Okul öncesi eğitim kurumlarına yönelik plan hazırlama, etkinlik uygulama becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Gelişim ilkeleri, gelişimde temel kavramlar, gelişim dönemleri, gelişime etki eden faktörler. Fiziksel gelişim, Psikomotor gelişim, Bilişsel gelişim, Dil gelişimi kavramları ve kuramları | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Çocuğun gelişimini bilmenin önemi. Gelişimle ilgili kuramlar | Anlatım, soru-cevap |
2 | Gelişimle ilgili temel kavramlar: -Büyüme -Gelişim -Olgunlaşma -Öğrenme -Hazırbulunuşluk -Kritik dönem -Eğitim -Öğretim | Anlatım,tartışma |
3 | Gelişim İlkeleri -Gelişimin belirleyicileri -Bireysel farklılıklar -Gelişimin yönü ve sırası -Gelişimin devamlılığı ve nöbetleşme -Gelişim hızının farklılılaşması -Gelişim hızına çevrenin etkisi -Gelişim alanlarının etkileşimi -Kritik dönemler | Anlatım,tartışma,soru-cevap, |
4 | Gelişim dönemleri I -Bebeklik dönemi -Özerklik dönemi | tartışma, grup çalışması. |
5 | Gelişim dönemleri II -İlk çocukluk dönemi -İkinci çocukluk dönemi -Ergenlik dönemi | Anlatım,tartışma |
6 | Gelişime etki eden faktörler -Biyolojik faktörler (Kalıtım, İç salgı bezleri) -Çevre Fiziksel Gelişim Tanımı, Önemi Çocuklarda fiziksel gelişim -Boy ve kilo -Kaslar -Kemikler ve dişler -Sistemler ve organlar | Anlatım,tartışma,bireysel çalışma,soru-cevap |
7 | Ergenlik döneminin fiziksel özellikleri Fiziksel gelişimin diğer gelişim alanlarıyla ilişkisi | bireysel çalışma, soru-cevap, grup çalışması. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Psiko-motor gelişim, tanımı ve önemi Psiko-motor gelişimle ilgili öğeler -Dikkat -Kuvvet -Denge -Tepki hızı -Eşgüdüm -Esneklik Psiko-motor gelişim aşamaları I (0-12 yaş) -Refleksif hareketler dönemi (0-1 yaş) | Anlatım,tartışma,bireysel çalışma,soru-cevap |
10 | Psiko-motor gelişim aşamaları II -İlkel hareketler dönemi (1-2 yaş) -Temel hareketler dönemi (2-7 yaş) -Sporla ilişkili hareketler dönemi (7 ve üzeri) Psiko-motor gelişimde bireysel farklılıklar Pisko-motor gelişimin diğer gelişim alanlarıyla ilişkisi | tartışma,bireysel çalışma,soru-cevap,grup çalışması. |
11 | Bilişsel ve dil gelişimi, tanımı ve önemi Temel kavramlar -Yetenek -Algı -Kavram oluşturma -Bellek -Akıl yürütme ve problem çözme -Yaratıcılık Zeka, tanımı, bölümleri, zekayı belirleyen faktörler (kalıtım, çevre) | soru-cevap,grup çalışması. |
12 | Piaget’ye göre Bilişsel Gelişim Dönemleri -Duyu-motor dönemi -İşlem öncesi dönem -Somut işlem dönemi -Soyut işlem dönemi | Anlatım,tartışma, |
13 | Dil gelişimi, tanımı ve önemi Dil Gelişiminde Temel Kavramlar Dilin bileşenleri Dilin Nörolojik ve Fizyolojik Temelleri Dil ve Düşünce Arasındaki İlişki Vygotsky’nin kuramı | Anlatım,tartışma,bireysel çalışma,soru-cevap, |
14 | Çocuklarda dilin kullanılması, dönemler Dil gelişimini etkileyen faktörler Konuşma ve dil bozuklukları İki dillilik Bilişsel ve dil gelişim alanının diğer gelişim alanlarıyla ilişkisi | Anlatım,tartışma,bireysel çalışma,soru-cevap,grup çalışması. |
15 | Duyusal gelişim, tanımı ve önemi -Görme duyusunun gelişimi -İşitme duyusunun gelişimi -Dokunma duyusunun gelişimi -Koklama duyusunun gelişimi -Tad alma duyusunun gelişimi Duyular yoluyla öğrenme Çocuğun duyusal gelişiminde anne babanın rolü | Anlatım,tartışma,bireysel çalışma,soru-cevap,grup çalışması. |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Metin, N. Doğum Öncesinden Ergenliğe Çocuk Gelişimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları; 2017 | |
2 | Crowley, K. Çocuk Gelişimi Pratik Bir Başlangıç. Ankara: Nobel Yayınevi; 2020. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
kitap, kağıt, kalem, bilgisayar, projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 7 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 7 | 14 |
c) Performans Ödevi | 2 | 5 | 10 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |