Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / YTÖ 503 - YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: YTÖ 503 Adı: YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİ YAKLAŞIM VE YÖNTEMLERİ I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KÜBRA ŞENGÜL (kubrasengul@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MURAT ŞENGÜL, KÜBRA ŞENGÜL,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde kullanılan öğretim yaklaşım ve yöntemlerini kavratmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Geçmişten günümüze, yabancı dil öğretimi için geliştirilmiş olan yaklaşımların/yöntemlerin neler olduğunu ve özelliklerini söyleyebilme PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Yabancı dil öğretimi yaklaşımlarının/ yöntemlerinin önerdiği etkinlik ve materyal türlerinin hangi amaçlarla kullanıldıklarını söyleyebilme PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Yabancı dil öğretiminde, öğrenci yanlışlarının düzeltilmesi, gramer öğretimi, yabancı dil sınıflarında anadilin kullanımı, olumlu bir sınıf atmosferi yaratma, öğrenci özerkliğini geliştirme konularıyla ilgili fikirlerini tartışabilme PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları tanımlar.Türkçe öğretiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir bu doğrultuda edindiği deneyimleri uyarlayabilme yetkinliği geliştirir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Türkçenin anadili olarak öğretilmesiyle yabancı dil olarak öğretilmesinin farklarını belirginleştirme Okuma
2 Türkçenin özellikle yabancı dil olarak öğretilmesinin kültür boyutuyla ilişkilendirilmesi Okuma
3 Diğer dünya dillerinin yabancı dil olarak öğretilmesi sırasındaki kuramsal tartışmalar ve bu alandaki yöntemsel yaklaşım biçimleri Okuma
4 Yabancı dil öğretiminde kuramsal çerçeve. Okuma
5 Avrupa Dil Dosyasının tanıtımı Okuma
6 Yabancı dil öğretiminde kuramsal çerçeve. Okuma
7 Avrupa Dil Dosyasının tanıtımı Okuma
8 Ara Sınav
9 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminin Türkiye´nin tanıtımına katkısı Okuma
10 Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde kullanılan çeşitli ders kitaplarının tanıtımı ve eleştirisi. Okuma
11 Uygulamalar Okuma
12 Uygulamalar Okuma
13 Uygulamalar Okuma
14 Uygulamalar Okuma
15 Genel Değerlendirme Okuma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Özcan Demirel (2011) : “Yabancı Dil Öğretimi” , Pegem Akademi Yayıncılık
2 Ömer Demircan(2002): “Yabancı - Dil Öğretim Yöntemleri”, Der Yayınları
3 Alyılmaz, S. ve Şengül, K. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dil Öğrenme Stratejileri. İstanbul: Kesit Yayınları.
4 Yıldırım, F. ve Tüfekçioğlu, B. (2016). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi: Kuramlar, Yöntemler, Beceriler, Uygulamalar. Ankara: Pegem Akademi
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 1 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 6 6
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 3 6 18
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 5 15
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 3 6
Sözlü Sınav 2 4 8
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 5 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 6 36
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 180