Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / YTÖ 519 - YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: YTÖ 519 Adı: İKİNCİ DİL EDİNİMİ KURAMLARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı TUBA BAYKARA (tubabaykara@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Farklı ikinci dil edinimi kuram ve yaklaşımları konusunda bilgi vermeyi amaçlamaktadır. Aynı zamanda, ikinci dil ediniminde rol oynayan önemli faktörleri vurgulamak ve öğrencilerin ikinci dil edinimi alanında teori-pratik ilişkisini görmelerine yardımcı olmayı hedeflemektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Ikinci dil ediniminde teori ve pratik ilişkisini kurup tartışabilme PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Ikinci dil ediniminde rol oynayan değişik faktörleri belirtip açıklayabilme PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Farklı ikinci dil edinimi teorilerini karşılaştırabilme PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Ikinci dil edinimi teorilerinin temel noktalarını anlatabilme PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 ikinci dil edinimi kuramlarını karşılaştırabilir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-6 ikinci dil edinimi kuramlarını güncel durumlarla değerlendirebilir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ders tanıtımı ve tanışma, İkinci Dil Edinimi (SLA) alanında kullanılan temel kavram ve terimler, İkinci Dil Edinimi araştırmalarının yakın tarihçesi, Birinci dilin rolü, Doğal dil gelişimi süreci ve sıralaması, İkinci Dil Ediniminde bireysel farklılıklar, Universal Gramer Yaklaşımı, Zihinsel Yaklaşımlar, Fonksiyonel/Pragmatik Perspektifler, İkinci Dil Ediniminde dil girdisi (input) ve etkileşim, Sosyokültürel Perspektifler, Sosyaldilbilimsel Perspektifler, Teori ve Pratik ilişkisi,
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders tanıtımı Kültürel kimliğin geliştirilmesi, bir kültür unsuru olarak dil, dil ve kültür ilişkisi Ders anlatımı, tartışma, değişik kaynaklardan araştırma yapma, sunumlar, rapor ve yazı yazma
2 İkinci Dil Edinimi (SLA) alanında kullanılan temel kavram ve terimler Ders anlatımı, tartışma, değişik kaynaklardan araştırma yapma, sunumlar, rapor ve yazı yazma
3 İkinci Dil Edinimi araştırmalarının yakın tarihçesi Ders anlatımı, tartışma, değişik kaynaklardan araştırma yapma, sunumlar, rapor ve yazı yazma
4 Birinci dilin rolü Ders anlatımı, tartışma, değişik kaynaklardan araştırma yapma, sunumlar, rapor ve yazı yazma
5 Doğal dil gelişimi süreci ve sıralaması Ders anlatımı, tartışma, değişik kaynaklardan araştırma yapma, sunumlar, rapor ve yazı yazma
6 İkinci Dil Ediniminde bireysel farklılıklar Ders anlatımı, tartışma, değişik kaynaklardan araştırma yapma, sunumlar, rapor ve yazı yazma
7 Universal Gramer Yaklaşımı Ders anlatımı, tartışma, değişik kaynaklardan araştırma yapma, sunumlar, rapor ve yazı yazma
8 Ara Sınav
9 Zihinsel Yaklaşımlar Ders anlatımı, tartışma, değişik kaynaklardan araştırma yapma, sunumlar, rapor ve yazı yazma
10 Fonksiyonel/Pragmatik Perspektifler Ders anlatımı, tartışma, değişik kaynaklardan araştırma yapma, sunumlar, rapor ve yazı yazma
11 İkinci Dil Ediniminde dil girdisi (input) ve etkileşim Ders anlatımı, tartışma, değişik kaynaklardan araştırma yapma, sunumlar, rapor ve yazı yazma
12 Sosyokültürel Perspektifler Ders anlatımı, tartışma, değişik kaynaklardan araştırma yapma, sunumlar, rapor ve yazı yazma
13 Sosyaldilbilimsel Perspektifler Ders anlatımı, tartışma, değişik kaynaklardan araştırma yapma, sunumlar, rapor ve yazı yazma
14 Teori ve Pratik ilişkisi Ders anlatımı, tartışma, değişik kaynaklardan araştırma yapma, sunumlar, rapor ve yazı yazma
15 Genel konu tekrarı ve tartışma Ders anlatımı, tartışma, değişik kaynaklardan araştırma yapma, sunumlar, rapor ve yazı yazma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ellis, R. (1985). Understanding second language acquisition. UK: Oxford University Press.
2 Mitchell, R. & Myles, F. (2004). Second language learning theories (2nd ed.). London: Hodder Arnold.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 6 12
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 1 4
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 6 36
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 144