Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ÇTL 101 - ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ

Kodu: ÇTL 101 Adı: TÜRKİYE TÜRKÇESİ I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NEŞE ERENOĞLU (neseerenoglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj yok
Dersin Amacı
“Dil”e ilişkin temel kavram ve terimler ile dilin özelliklerini ve işleyişini kavratmak; Türkçe hakkındaki genel bilgileri vermek ve Türkçe konusunda duyarlılık ve bilinç kazandırmak; Türkiye Türkçesinin seslerini, genel ses özelliklerini ve ses olaylarını tanıtmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dil kavramını, bir bilim alanı olarak dilbilgisini ve Türkiye Türkçesinin sınırlarını tanır ve tanıtabilir. PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türkçenin ses yapısını tanıyabilir. PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Dilin işleyişini ve Türkçenin mantık sistemini tanır ve bilgilerini aktarabilir. PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Türk dili ile ilgili temel kaynaklara ulaşabilir. PÇ-13 Alanıyla ilgili gelişmeleri izler, problemleri tespit eder, bu problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar, bu verilere göre sonuçları yorumlar ve gerektiğinde yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşarak meslekî konulara katkıda bulunur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Türkçenin tarihî dönemlerde geçirdiği ses değişikliklerini bilir ve yazılı metinlerden takip edebilir. PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Türkiye Türkçesinin ses bilgisi özellikleri ile ilgili öğrendikleri bilgileri Çağdaş Türk Lehçelerinin gramer yapısını öğrenirken kullanabilir. PÇ-14 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yaşam boyunca; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dilin tanımı, işlevleri ve özellikleri, dillerin ortaya çıkış teorilerinin kaynakları, dil bilgisinin konusu ve çalışma yöntemleri, dünyadaki diller, dil aileleri ve Türkiye Türkçesinin konumu, Türkçenin tarihî seyri içinde Türkiye Türkçesinin yeri, Türkiye Türkçesinin ses özellikleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş, tanışma Dersin amacı, yöntemi, kaynaklar ve sınavlar hakkında bilgilendirme Anlatma yöntemi
2 Haberleşme, İletişim, Dil; Dilin Tanımı, Kökeni, Dilin Özellikleri Anlatma yöntemi
3 Dil Bilimi-Dil Bilgisi-Filoloji Düzlemler (ses, şekil, söz dizimi, anlam, sözlük) Konuşma Dili-Yazı Dili Anlatma yöntemi
4 Türkçe Adı, Türkçenin Kimlik Bilgileri Dünya Dilleri ve Türkçe Türkçenin Dünya Dilleri Arasındaki Yeri Anlatma yöntemi
5 Türkiye Türkçesinin Tarihî Gelişimi ve Türkiye Türkçesi Anlatma yöntemi
6 Ses Bilgisi ve Türkçenin Sesleri Anlatma yöntemi
7 Ses bilgisiyle ilgili alıştırmalar Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
8 Ara Sınav
9 Sınav Değerlendirmesi Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
10 Türkçenin Ses Özellikleri Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
11 Alıntı ve Verinti Kavramları ve Süreci Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
12 Alıntı Sözcüklerin Belirlenmesi ve Uygulama Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
13 Türkçedeki Ses Olayları Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
14 Örnek sözcükler üzerinde uygulama Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
15 Hece, Vurgu vd. Genel değerlendirme Örnek uygulama çalışmaları
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 ERGİN, Muharrem, Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yay., İstanbul, 2000.
2 EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yay., Ankara, 2002.
3 KORKMAZ, Zeynep, Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi), Türk Dil Kurumu Yay., 2003.
4 BANGUOĞLU, Tahsin, Türkçenin Grameri, Baha Matbaası, İstanbul, 1974.
5 KARAAĞAÇ, Günay, Türkçenin Dil Bilgisi, Akçağ yayınları, Ankara, 2013.
6 DEMİR, Nurettin; YILMAZ, Emine, Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara, 2014
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 15 45
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 10 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 10 30
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 5 25
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 3 21
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 153