| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | 
		PÇ | 
		ODY | 
	
	
		| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | 
		 | 
		 | 
	
		
		| DÖÇ-1 | 
		Öğrenciler Türkçenin çağdaş lehçelerinin sınıflandırılmasında kullanılan ölçütleri öğrenecek; Güney-Batı Türk Lehçelerinin başlıca özelliklerini tanıyabilecek  | 
		
		
			
		 
			PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.       
			
		 | 
		 Yazılı Sınav   | 
	
		
		| DÖÇ-2 | 
		Azerbaycan Türkçesinin oluşumunu, gelişme evrelerini ve kullanıldığı coğrafi alanı açıklayabilecek | 
		
		
			
		 
			PÇ-2 Türk dünyası kavramının tarihî gelişimi ve coğrafî sınırlarını bilir, Türk dünyasını oluşturan toplulukların tarihleri, günümüzdeki durumları ve bunların sosyo-kültürel ilişkileri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.       
			
		 | 
		 Yazılı Sınav   | 
	
		
		| DÖÇ-3 | 
		Azerbaycan Türkçesi ile Türkiye Türkçesi arasındaki temel fonetik farkları açıklayabilecek | 
		
		
			
		 
			PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.       
			
		 | 
		 Yazılı Sınav   | 
	
		
		| DÖÇ-4 | 
		Azerbaycan edebiyatının Kiril alfabesi ile yazılmış manzum ve mensur eserlerini okuyup anlayabilecek. | 
		
		
			
		 
			PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. PÇ-9 Çağdaş Türk lehçeleri arasında aktarma yapabilir. PÇ-11 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir.  
			
		 | 
		 Yazılı Sınav   | 
	
		
		PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi | 
	
	
		| Dersin İçeriği | 
	
	
		| Türkçenin tarihî seyri içinde Azerbaycan Türkçesinin yeri, Azerbaycan Türkçesinin ses özelliklerinin incelenmesi | 
	
	
		| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | 
	
	
		| Hafta | 
		Detaylı İçerik | 
		Öğretim Yöntem ve Teknikleri | 
	
	
		
		| 1 | 
		Azerbaycan Türkleri. Azerbaycan’ın coğrafi konumu, devlet yapısı, nüfusu, etnik yapısı, Azerbaycan Türklerinin sayısı ve yaşadığı bölgeler, Azerbaycan Türklerinin tarih sahnesine çıkışı, Azerbaycan adının anlamı. | 
		Anlatma Yöntemi,
Tartışma
 | 
	
		
		| 2 | 
		Azerbaycan Türkçesi. Azerbaycan Türklerinin kullandıkları alfabeler. | 
		Anlatma Yöntemi,
Tartışma
 | 
	
		
		| 3 | 
		Azerbaycan Türkçesi alfabesi ve imlâ; Azerbaycan Türkçesi ile selamlaşma, vedalaşma, teşekkür etme ve rica etme sözleri  | 
		Anlatma Yöntemi,Soru-cevap Yöntemi | 
	
		
		| 4 | 
		Ses Bilgisi. Ünlülerle ilgili bazı bilgiler. | 
		Anlatma Yöntemi | 
	
		
		| 5 | 
		Ünsüzlerle ilgili özellikler. | 
		Anlatma Yöntemi | 
	
		
		| 6 | 
		Ses olayları. a) Tarih İçindeki Düzenli Ses Olayları; | 
		Anlatma Yöntemi,
Uygulama ve İnceleme
 | 
	
		
		| 7 | 
		b) Dil içindeki düzenli ses olayları c) Sözlü dildeki ses olayları | 
		Anlatma Yöntemi,
Uygulama ve İnceleme
 | 
	
		
		| 8 | 
		Ara Sınav | 
		 | 
	
		
		| 9 | 
		Ses Uyumları. Ünlü Uyumları. Ünlü değişmeleri; | 
		Anlatma Yöntemi,
Uygulama ve İnceleme
 | 
	
		
		| 10 | 
		Ünlü yuvarlaklaşması, ünlü daralması, ünlü genişlemesi;  | 
		Anlatma Yöntemi,
Uygulama ve İnceleme
 | 
	
		
		| 11 | 
		Ünlü düşmesi, ünlü türemesi. | 
		Anlatma Yöntemi,
Uygulama ve İnceleme
 | 
	
		
		| 12 | 
		Ünsüz uyumu. Ünsüz değişmeleri; tonlulaşma, süreklileşme. | 
		Anlatma Yöntemi,
Uygulama ve İnceleme
 | 
	
		
		| 13 | 
		Tonsuzluk, süreksizlik; akıcı ünsüzler arasındaki değişmeler. | 
		Anlatma Yöntemi,
Uygulama ve İnceleme
 | 
	
		
		| 14 | 
		Ünsüz benzeşmesi, Ünsüz aykırılaşması, göçüşme.  | 
		Anlatma Yöntemi,
Uygulama ve İnceleme
 | 
	
		
		| 15 | 
		Ünsüz düşmesi, ünsüz türemesi | 
		Anlatma Yöntemi,
Uygulama ve İnceleme
 | 
	
	
	
		| 16 | 
		Final Sınavı | 
		 | 
	
	
	
		| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | 
	
		
		| 1 | 
		BURAN, Ahmet; ALKAYA Ercan (2007), Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay, Ankara.  | 
	
		
		| 2 | 
		ERCİLASUN, Ahmet B. (2007),  Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yayınları, Ankara. | 
	
		
		| 3 | 
		ERGİN, Muharrem (1971), Azeri Türkçesi. İstanbul. | 
	
		
		| 4 | 
		DEMİRCİZDE, E. vd.(2007), Muasır Azerbaycan Dili (4 ciltte) Şerq-Qerb, Bakû. | 
	
		
		| 5 | 
		Türk Dünyası El Kitabı, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları | 
	
		
		| 6 | 
		Azerbaycan Türkçesinden çağdaş metin örnekleri (gazeteler, dergiler, CD ses kayıtları, filmler, internetten günlük yazılı haber metinleri) | 
	
		
		| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | 
	
	
		| Kitap, Bilgisayar, Yansıtma Cihazı  |