| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
| DÖÇ-1 |
Türkçenin şekil yapısını tanır ve kelime türetme imkânlarıyla değerlendirmeler yapabilir. |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir. PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 |
Kelimelerin ses ve yapı düzeni bakımından gramatikal incelemesini yapabilir. |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 |
Türkçenin tarihî dönemlerde geçirdiği ses ve yapı değişikliklerini bilir ve yazılı metinlerde takip edebilir. |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir. PÇ-5 Türk dili tarihini, ilk yazılı belgelerden çağdaş Türk lehçelerinin ortaya çıkışına ve günümüzdeki durumuna kadar olan dönemlerini kronolojik olarak ve eserleriyle birlikte bilir.
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
| Dersin İçeriği |
| Türkçenin tarihî seyri içinde Türkiye Türkçesinin yeri, Türkiye Türkçesinin ses ve şekil özellikleri, ses birleşmeleri, kelime yapma yolları, kök ve ek kavramları, yapım ve çekim ekleri. |
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
| Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 |
Türkçede kelime yapısı, kök ve ek kavramı, ikili kök, köklerin kullanılışı. |
Anlatma yöntemi |
| 2 |
İsim yapımı |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 3 |
Fiil yapımı |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 4 |
İsim çekimi, hâl ekleri |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 5 |
İyelik ekleri |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 6 |
Çokluk ve soru eki |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 7 |
Sıfatlar |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 8 |
Ara Sınav |
|
| 9 |
Zarflar |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 10 |
Zamirler |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 11 |
Fiiller, fiil çekim ekleri |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 12 |
Fiilimsiler ve özellikleri, ek-fiil |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 13 |
Bağlaçlar |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 14 |
Edatlar |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 15 |
Ünlemler |
Örnek uygulama çalışmaları |
| 16 |
Final Sınavı |
|
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
| 1 |
BANGUOĞLU, Tahsin, Türkçenin Grameri, TDK Yay., Anakara 2000. |
| 2 |
EKER,Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yay., Ankara 2003. |
| 3 |
ERGİN, Muharrem, Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yay.,İstanbul 1990. |
| 4 |
KORKMAZ, Zeynep, Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi), TDK Yay., Ankara 2003. |
| 5 |
KARAAĞAÇ, Günay, Türkçenin Dil Bilgisi, Akçağ yayınları, Ankara, 2013. |
| 6 |
DEMİR, Nurettin; YILMAZ, Emine, Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara, 2014 |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
| Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD. |