Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ÇTL 106 - ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ

Kodu: ÇTL 106 Adı: AZERBAYCAN TÜRKÇESİ II Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı TUĞBA BAYRAKDARLAR (tbayrakdarlar@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilere Azerbaycan Türkçesinin şekil bilgisini öğretmek, Türkçenin farklı lehçeleri ile Azerbaycan Türkçesini karşılaştırma becerisi kazandırmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenciler Azerbaycan Türkçesinin ses ve şekil yapısını tanıyabilir. PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.
PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Öğrenciler tarihi süreç içerisinde Güney-Batı Türk Lehçelerinin başlıca şekilbilgisi özelliklerini tanıyabilir. PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.
PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Azerbaycan Türkçesi ile Türkiye Türkçesi arasındaki temel şekilsel farkları açıklayabilir. PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Azerbaycan edebiyatının Kiril alfabesi ile yazılmış manzum ve mensur eserlerini okuyup anlayabilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
PÇ-9 Çağdaş Türk lehçeleri arasında aktarma yapabilir.
PÇ-11 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türkçenin tarihî seyri içinde Azerbaycan Türkçesinin yeri, Azerbaycan Türkçesinin ses ve şekil özelliklerinin incelenmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Azerbaycan Türkçesinde şekil bilgisi ile ilgili temel kavramlar Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme
2 Azerbaycan Türkçesinde kelime türleri, uygulamalar Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme
3 Azerbaycan Türkçesinde isim, uygulamalar Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme
4 Çekim Ekleri, İsim Çekim Ekleri, İyelik kategorisi, uygulamalar Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme
5 Hal kategorisi, uygulamalar Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme
6 Yapım ekleri, uygulamalar Azerbaycan Türkçesinde Fiil: zaman kategorisi, uygulamalar Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme
7 Şekil ve Zaman Ekleri, Bildirme Kipleri Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme
8 Ara Sınav
9 Geçmiş Zaman, Şimdiki Zaman Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme
10 Gelecek Zaman, Geniş Zaman Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme
11 Azerbaycan Türkçesinde kip ve görünüş, uygulamalar Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme
12 Tasarlama Kipleri, Emir-İstek Kipi Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme
13 Şart, Gereklilik Kipi Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme
14 Birleşik Çekimler, Hikâye, Rivayet Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme
15 Azerbaycan Türkçesinde kelime türleri, uygulamalar Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 ERGİN, Muharrem Azeri Türkçesi, İstanbul, 1971.
2 DEMİRCİZDE, E. Vd., Muasır Azerbaycan Dili (4 ciltte) Şerq-Qerb, Bakû, 1971.
3 ERCİLASUN, Ahmet B, vd. Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, KB Yayınları, Ankara, 1971.
4 Türk Dünyası El Kitabı, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları
5 Azerbaycan Türkçesinden çağdaş metin örnekleri (gazeteler, dergiler, CD ses kayıtları, filmler, internetten günlük yazılı haber metinleri).
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, Bilgisayar, Yansıtma Cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 4 8
       c) Performans Ödevi 3 4 12
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 3 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 3 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90