|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | TUĞBA BAYRAKDARLAR (tbayrakdarlar@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilere Azerbaycan Türkçesinin şekil bilgisini öğretmek, Türkçenin farklı lehçeleri ile Azerbaycan Türkçesini karşılaştırma becerisi kazandırmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Öğrenciler Azerbaycan Türkçesinin ses ve şekil yapısını tanıyabilir. |
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Öğrenciler tarihi süreç içerisinde Güney-Batı Türk Lehçelerinin başlıca şekilbilgisi özelliklerini tanıyabilir. |
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Azerbaycan Türkçesi ile Türkiye Türkçesi arasındaki temel şekilsel farkları açıklayabilir. |
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Azerbaycan edebiyatının Kiril alfabesi ile yazılmış manzum ve mensur eserlerini okuyup anlayabilir. |
PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. PÇ-9 Çağdaş Türk lehçeleri arasında aktarma yapabilir. PÇ-11 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türkçenin tarihî seyri içinde Azerbaycan Türkçesinin yeri, Azerbaycan Türkçesinin ses ve şekil özelliklerinin incelenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Azerbaycan Türkçesinde şekil bilgisi ile ilgili temel kavramlar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
2 | Azerbaycan Türkçesinde kelime türleri, uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
3 | Azerbaycan Türkçesinde isim, uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
4 | Çekim Ekleri, İsim Çekim Ekleri, İyelik kategorisi, uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
5 | Hal kategorisi, uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
6 | Yapım ekleri, uygulamalar Azerbaycan Türkçesinde Fiil: zaman kategorisi, uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
7 | Şekil ve Zaman Ekleri, Bildirme Kipleri | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
8 | Ara Sınav | |
9 | Geçmiş Zaman, Şimdiki Zaman | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
10 | Gelecek Zaman, Geniş Zaman | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
11 | Azerbaycan Türkçesinde kip ve görünüş, uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
12 | Tasarlama Kipleri, Emir-İstek Kipi | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
13 | Şart, Gereklilik Kipi | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
14 | Birleşik Çekimler, Hikâye, Rivayet | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
15 | Azerbaycan Türkçesinde kelime türleri, uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | ERGİN, Muharrem Azeri Türkçesi, İstanbul, 1971. | |
2 | DEMİRCİZDE, E. Vd., Muasır Azerbaycan Dili (4 ciltte) Şerq-Qerb, Bakû, 1971. | |
3 | ERCİLASUN, Ahmet B, vd. Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, KB Yayınları, Ankara, 1971. | |
4 | Türk Dünyası El Kitabı, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları | |
5 | Azerbaycan Türkçesinden çağdaş metin örnekleri (gazeteler, dergiler, CD ses kayıtları, filmler, internetten günlük yazılı haber metinleri). | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, Bilgisayar, Yansıtma Cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 4 | 8 |
c) Performans Ödevi | 3 | 4 | 12 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 3 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |