| 
	|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | TUĞBA BAYRAKDARLAR (tbayrakdarlar@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları  | 
		|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Öğrencilere Azerbaycan Türkçesinin şekil bilgisini öğretmek, Türkçenin farklı lehçeleri ile Azerbaycan Türkçesini karşılaştırma becerisi kazandırmak. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Öğrenciler Azerbaycan Türkçesinin ses ve şekil yapısını tanıyabilir. | 
			
		 
			PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.      PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.  | 
		 Yazılı Sınav | 
	
| DÖÇ-2 | Öğrenciler tarihi süreç içerisinde Güney-Batı Türk Lehçelerinin başlıca şekilbilgisi özelliklerini tanıyabilir. | 
			
		 
			PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.      PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.  | 
		 Yazılı Sınav | 
	
| DÖÇ-3 | Azerbaycan Türkçesi ile Türkiye Türkçesi arasındaki temel şekilsel farkları açıklayabilir. | 
			
		 
			PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.      | 
		 Yazılı Sınav | 
	
| DÖÇ-4 | Azerbaycan edebiyatının Kiril alfabesi ile yazılmış manzum ve mensur eserlerini okuyup anlayabilir. | 
			
		 
			PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. PÇ-9 Çağdaş Türk lehçeleri arasında aktarma yapabilir. PÇ-11 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir.  | 
		 Yazılı Sınav | 
	
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi  | 
	|||
| Dersin İçeriği | ||
| Türkçenin tarihî seyri içinde Azerbaycan Türkçesinin yeri, Azerbaycan Türkçesinin ses ve şekil özelliklerinin incelenmesi. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | 
| 1 | Azerbaycan Türkçesinde şekil bilgisi ile ilgili temel kavramlar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme | 
| 2 | Azerbaycan Türkçesinde kelime türleri, uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme | 
| 3 | Azerbaycan Türkçesinde isim, uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme | 
| 4 | Çekim Ekleri, İsim Çekim Ekleri, İyelik kategorisi, uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme | 
| 5 | Hal kategorisi, uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme | 
| 6 | Yapım ekleri, uygulamalar Azerbaycan Türkçesinde Fiil: zaman kategorisi, uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme | 
| 7 | Şekil ve Zaman Ekleri, Bildirme Kipleri | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme | 
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Geçmiş Zaman, Şimdiki Zaman | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme | 
| 10 | Gelecek Zaman, Geniş Zaman | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme | 
| 11 | Azerbaycan Türkçesinde kip ve görünüş, uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme | 
| 12 | Tasarlama Kipleri, Emir-İstek Kipi | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme | 
| 13 | Şart, Gereklilik Kipi | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme | 
| 14 | Birleşik Çekimler, Hikâye, Rivayet | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme | 
| 15 | Azerbaycan Türkçesinde kelime türleri, uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme | 
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | ERGİN, Muharrem Azeri Türkçesi, İstanbul, 1971. | |
| 2 | DEMİRCİZDE, E. Vd., Muasır Azerbaycan Dili (4 ciltte) Şerq-Qerb, Bakû, 1971. | |
| 3 | ERCİLASUN, Ahmet B, vd. Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, KB Yayınları, Ankara, 1971. | |
| 4 | Türk Dünyası El Kitabı, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları | |
| 5 | Azerbaycan Türkçesinden çağdaş metin örnekleri (gazeteler, dergiler, CD ses kayıtları, filmler, internetten günlük yazılı haber metinleri). | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, Bilgisayar, Yansıtma Cihazı | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) | 
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 | 
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 | 
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü | 
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 | 
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 | 
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 4 | 8 | 
| c) Performans Ödevi | 3 | 4 | 12 | 
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 3 | 6 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 3 | 6 | 
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | 
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||