|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FİLİZ MELTEM ERDEM UÇAR (filiz.ucar@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
FİLİZ MELTEM ERDEM UÇAR, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilere Özbek Türkçesinin şekil bilgisini öğretmek, Türkçenin farklı lehçeleri ile Özbek Türkçesini karşılaştırma becerisi kazandırmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tarihten bugüne bir çerçeve içerisinde Özbek Türkçesinin mantığını kavrayabilir. |
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Özbek Türkçesinin şekil yapısını tanır. |
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Özbek Türkçesindeki kelimelerin ses ve yapı düzeni bakımından gramatikal incelemesini yapabilir. |
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Özbek Türkçesinin tarihî dönemlerde geçirdiği ses ve yapı değişikliklerini bilir ve yazılı metinlerden takip edebilir. |
PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. PÇ-9 Çağdaş Türk lehçeleri arasında aktarma yapabilir. PÇ-11 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türkçenin tarihî seyri içinde Özbek Türkçesinin yeri, Özbek Türkçesinin ses ve şekil özelliklerinin incelenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Özbek Türkçesinde kelime yapısı, kök ve ek kavramı | Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
2 | Özbek Türkçesinde isim yapımı | Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
3 | Özbek Türkçesinde fiil yapımı | Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
4 | Özbek Türkçesinde isimler, isim çekimi; hâl ekleri | Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
5 | Özbek Türkçesinde iyelik ekleri, çokluk eki, soru eki | Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
6 | Özbek Türkçesinde sıfatlar | Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
7 | Özbek Türkçesinde zarflar | Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
8 | Ara Sınav | |
9 | Özbek Türkçesinde zamirler | Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
10 | Özbek Türkçesinde fiiller, fiil çekim ekleri | Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
11 | Özbek Türkçesinde fiilimsiler | Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
12 | Özbek Türkçesinde bağlaçlar, edatlar, ünlemler | Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
13 | Metin okuma ve kelime tahlili | Örnek uygulama çalışmaları |
14 | Metin okuma ve kelime tahlili | Örnek uygulama çalışmaları |
15 | Metin okuma ve kelime tahlili | Örnek uygulama çalışmaları |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | COŞKUN, Volkan, Özbek Türkçesi Grameri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2000. | |
2 | ÖZTÜRK, Rıdvan, Özbek Türkçesi El Kitabı, Konya 2005. | |
3 | ÖZTÜRK, Rıdvan, Uygur ve Özbek Türkçelerinde Fiil, TDK Yay., Ankara, 1997. | |
4 | YAMAN, Ertuğrul, Nizamiddin Mahmud, Özbek Türkçesi- Türkiye Türkçesi ve Türkiye Türkçesi- Özbek Türkçesi Karşılıklar Kılavuzu, TDK Yay., Ankara 1998. | |
5 | ERCİLASUN, Ahmet B. vd., Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yay., Ankara 2007. | |
6 | UĞURLU, Mustafa vd., Türk Dünyası Edebiyatı I-II, Türk İşbirliği ve Kalkınma İdaresi Başkanlığı-TİKA, Ankara 2002. | |
7 | Hüseyin Yıldırım, Özbek Türkçesi (Dil Bilgisi-Alıştırmalar-Konuşma-Metinler), Gazi Kitabevi, Ankara, 2012. | |
8 | Gültekin, Mevlüt, Hikmet Koraş, Mukhabbat Kurbanova, Özbek Türkçesi Gramer-Metin-Sözlük, İstanbul: Kesit Yayınevi. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 3 | 6 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 3 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |