Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ÇLE 114 - ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ

Kodu: ÇLE 114 Adı: ÖZBEK TÜRKÇESİ II Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FİLİZ MELTEM ERDEM UÇAR (filiz.ucar@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
FİLİZ MELTEM ERDEM UÇAR,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilere Özbek Türkçesinin şekil bilgisini öğretmek, Türkçenin farklı lehçeleri ile Özbek Türkçesini karşılaştırma becerisi kazandırmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tarihten bugüne bir çerçeve içerisinde Özbek Türkçesinin mantığını kavrayabilir. PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Özbek Türkçesinin şekil yapısını tanır. PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.
PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Özbek Türkçesindeki kelimelerin ses ve yapı düzeni bakımından gramatikal incelemesini yapabilir. PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.
PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Özbek Türkçesinin tarihî dönemlerde geçirdiği ses ve yapı değişikliklerini bilir ve yazılı metinlerden takip edebilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
PÇ-9 Çağdaş Türk lehçeleri arasında aktarma yapabilir.
PÇ-11 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türkçenin tarihî seyri içinde Özbek Türkçesinin yeri, Özbek Türkçesinin ses ve şekil özelliklerinin incelenmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Özbek Türkçesinde kelime yapısı, kök ve ek kavramı Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
2 Özbek Türkçesinde isim yapımı Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
3 Özbek Türkçesinde fiil yapımı Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
4 Özbek Türkçesinde isimler, isim çekimi; hâl ekleri Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
5 Özbek Türkçesinde iyelik ekleri, çokluk eki, soru eki Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
6 Özbek Türkçesinde sıfatlar Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
7 Özbek Türkçesinde zarflar Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
8 Ara Sınav
9 Özbek Türkçesinde zamirler Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
10 Özbek Türkçesinde fiiller, fiil çekim ekleri Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
11 Özbek Türkçesinde fiilimsiler Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
12 Özbek Türkçesinde bağlaçlar, edatlar, ünlemler Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
13 Metin okuma ve kelime tahlili Örnek uygulama çalışmaları
14 Metin okuma ve kelime tahlili Örnek uygulama çalışmaları
15 Metin okuma ve kelime tahlili Örnek uygulama çalışmaları
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 COŞKUN, Volkan, Özbek Türkçesi Grameri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2000.
2 ÖZTÜRK, Rıdvan, Özbek Türkçesi El Kitabı, Konya 2005.
3 ÖZTÜRK, Rıdvan, Uygur ve Özbek Türkçelerinde Fiil, TDK Yay., Ankara, 1997.
4 YAMAN, Ertuğrul, Nizamiddin Mahmud, Özbek Türkçesi- Türkiye Türkçesi ve Türkiye Türkçesi- Özbek Türkçesi Karşılıklar Kılavuzu, TDK Yay., Ankara 1998.
5 ERCİLASUN, Ahmet B. vd., Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yay., Ankara 2007.
6 UĞURLU, Mustafa vd., Türk Dünyası Edebiyatı I-II, Türk İşbirliği ve Kalkınma İdaresi Başkanlığı-TİKA, Ankara 2002.
7 Hüseyin Yıldırım, Özbek Türkçesi (Dil Bilgisi-Alıştırmalar-Konuşma-Metinler), Gazi Kitabevi, Ankara, 2012.
8 Gültekin, Mevlüt, Hikmet Koraş, Mukhabbat Kurbanova, Özbek Türkçesi Gramer-Metin-Sözlük, İstanbul: Kesit Yayınevi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 3 6
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 3 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 3 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90