|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MEHMET ÖZCAN (mehmetozcan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar, araştırma süreci, veri toplama araçlarının genel özellikleri, verilerin analizi ve değerlendirilmesi, makale, tez ve veri tabanlarına erişim, araştırma modelleri ve türleri, bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar, nicel ve nitel araştırma desenleri, nitel araştırmada örneklem, veri toplama, verilerin analizi, nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik, makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma, araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama, eğitimde aksiyon (eylem) araştırması konularında bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-24 Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili genel süreçleri bilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Veri toplama tekniklerini açıklayabilir. |
PÇ-8 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanmak üzere ihtiyacına bağlı olarak bir ölçme aracı geliştirir. PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar. PÇ-11 Rehberlik programlarını hazırlar, uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlar ve geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Bilimsel bir araştırmanın aşamalarını açıklayabilir. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular. PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar. PÇ-19 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, istatistiksel analizler yaparak verileri yorumlar ve değerlendirir. PÇ-25 Bilimsel araştırma yöntemlerini uygun bir şekilde kullanarak alanı ile ilgili makale/projeler hazırlar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Nicel ve nitel araştırma desenlerini açıklayabilir. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar. PÇ-11 Rehberlik programlarını hazırlar, uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlar ve geliştirir. PÇ-19 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, istatistiksel analizler yaparak verileri yorumlar ve değerlendirir. PÇ-24 Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili genel süreçleri bilir. PÇ-25 Bilimsel araştırma yöntemlerini uygun bir şekilde kullanarak alanı ile ilgili makale/projeler hazırlar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Makale, tez ve veri tabanlarına erişebilir. |
PÇ-18 Mesleği ile ilgili güncel bilgileri, kaynakları, gelişmeleri, kongre, seminer vb. etkinlikleri takip eder. Bu doğrultuda benzer çalışmaları planlar ve yürütür. PÇ-23 Alanının gerektirdiği ileri düzeyde bir bilgisayar yazılımını ve iletişim teknolojilerini kullanır. PÇ-25 Bilimsel araştırma yöntemlerini uygun bir şekilde kullanarak alanı ile ilgili makale/projeler hazırlar. |
Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-6 | Alanı ile ilgili makale ya da tez inceleyip kritik edebilir. |
PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar.
PÇ-18 Mesleği ile ilgili güncel bilgileri, kaynakları, gelişmeleri, kongre, seminer vb. etkinlikleri takip eder. Bu doğrultuda benzer çalışmaları planlar ve yürütür. PÇ-19 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, istatistiksel analizler yaparak verileri yorumlar ve değerlendirir. PÇ-23 Alanının gerektirdiği ileri düzeyde bir bilgisayar yazılımını ve iletişim teknolojilerini kullanır. PÇ-25 Bilimsel araştırma yöntemlerini uygun bir şekilde kullanarak alanı ile ilgili makale/projeler hazırlar. |
Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-7 | Araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlayabilir. |
PÇ-19 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, istatistiksel analizler yaparak verileri yorumlar ve değerlendirir.
PÇ-23 Alanının gerektirdiği ileri düzeyde bir bilgisayar yazılımını ve iletişim teknolojilerini kullanır. PÇ-25 Bilimsel araştırma yöntemlerini uygun bir şekilde kullanarak alanı ile ilgili makale/projeler hazırlar. |
Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar, araştırma süreci, veri toplama araçlarının genel özellikleri, verilerin analizi ve değerlendirilmesi, makale, tez ve veri tabanlarına erişim, araştırma modelleri ve türleri, bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar, nicel ve nitel araştırma desenleri, nitel araştırmada örneklem, veri toplama, verilerin analizi, nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik, makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma, araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama, eğitimde aksiyon (eylem) araştırması konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeler | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
2 | Araştırma süreci | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
3 | Literatür tarama-makale, tez ve veri tabanlarına erişim | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
4 | Problemi fark etme ve belirleme | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap, grup çalışması |
5 | Araştırma modelleri ve türleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap, grup çalışması |
6 | Nicel araştırma desenleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
7 | Nitel araştırma desenleri-Eğitimde aksiyon (eylem) araştırması | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Örneklem, | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
10 | Verilerin toplanması ve analizi | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
11 | Bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
12 | Bilimsel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
13 | Makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu, Soru-cevap, Grup Çalışması |
14 | Makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu, Soru-cevap, Grup Çalışması |
15 | Araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Büyüköztürk, Ş.(2009).Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Yayınevi, Ankara | |
2 | Yılmaz, K. ve Arık, R. S. (2019). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Ankara: PEGEM. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon, ders notları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | |||
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | 8 | 1 | 40 |
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 11 | 11 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 4 | 12 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
Ara Sınav | 0 | ||
Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |