Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TİB505 - TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TİB505 Adı: TEFSİR USULÜ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MEHMET KILIÇARSLAN (mkilicarslan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ZÜLFİKAR DURMUŞ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Kur'an'ı yorumlama yöntemlerinin öğretilmesi

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tefsir Usul’ünün Asli ve Temel Temel kaynaklarının bilinmesi PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Kur’an’ın Metinleşmesiyle İlgili Faaliyetlerin Bilinmesi PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Vahyin Genel Olarak Tanınması PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kur’an Lafzının Lügat Ve Terim Anlamının Kavranması PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Kur’an’ın Metinleşmesiyle İlgili Faaliyetlerin Bilinmesi PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Kur’an’ın Lafzıyla İlgili İlimlerin Bilinmesi PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kur’an’ın Nüzulü ve Kur’an, vahiy, ayet ve sure kavramları, Kur’an’ın Cemi, istinsahı ve çoğaltılması hususlarını kavramak Meşhur kıraatler, Kıraat imamları, Kur’an ilimlerinden; Esbab-ı Nüzul, Kur’an’da Nesh Problemi, Muhkem ve Mütesabihat, Surelerin Başlangıçları, Garibu’l-Kur’an, İ’câzu’l-Kur’an, Üslûbu’l- Kur’an, Kur’an’da Yeminler, Kur’an Kıssaları, Kur’an’da Tekrarlar, Mübhematu’l-Kur’an, Müskilu’l- Kur’an, Mücmel ve Mübeyyen, Vucuh ve’n-Nezair, Emsalu’l-Kur’an, Kura’nda Hakikat ve Mecaz, Tenasubu’l-Kur’an, Kur’an’ın Faziletleri, Kur’an-ı Anlamak ve yorumlama yönteminin yollarını göstermek.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tefsir Usul’ünün Temel Kaynakları Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
2 Kur’an’ın Metinleşme Süreci Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
3 Kur’an Vahyi Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
4 Kur’an’ın Derlenmesi Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
5 Kur’an’ın Tertibi Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
6 Sahih Olmayan Kıraatler Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
7 Garibu'l-Kur'an Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Müteşabihu'l-Kur'an Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
10 İcazu'l-Kur'an Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
11 Mecazu'l-Kur'an Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
12 Esbab-ı Nüzul Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
13 Nesh Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
14 Kur’an-ı Anlama Yöntemleri Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
15 Kur'an'ı Yorumlama Anlatma Yöntemi- Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Muhsin Demirci, Tefsir Usulü, İfav Yayınları, 2019
2 İsmail Çalışkan, Tefsir Usulü, Ankara Okulu Yyınları, 2017
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Usulü, DİBY, Ankara, 1983. Halis Albayrak, Tefsir Usulü, Şule Yayınları, İstanbul, 1998. Muhsin Demirci, Tefsir Usulü, İst. 2008. Es-Suyuti el-İtkan fı Ulumil Kuran, Dımeşk, 1993. Ez-Zerkesi, el-Burhan fi Ulumil Kur’an, Daru’l-Fikr, Beyrut, 1988.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 10 40
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 10 40
       c) Performans Ödevi 4 6 24
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0 0 0
Kısa Sınav (Quiz) 0 0 0
Laboratuvar Sınavı 0 0 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180