|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MEHMET KILIÇARSLAN (mkilicarslan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ZÜLFİKAR DURMUŞ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Kur'an'ı yorumlama yöntemlerinin öğretilmesi |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tefsir Usul’ünün Asli ve Temel Temel kaynaklarının bilinmesi |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Kur’an’ın Metinleşmesiyle İlgili Faaliyetlerin Bilinmesi |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Vahyin Genel Olarak Tanınması |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Kur’an Lafzının Lügat Ve Terim Anlamının Kavranması |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Kur’an’ın Metinleşmesiyle İlgili Faaliyetlerin Bilinmesi |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Kur’an’ın Lafzıyla İlgili İlimlerin Bilinmesi |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kur’an’ın Nüzulü ve Kur’an, vahiy, ayet ve sure kavramları, Kur’an’ın Cemi, istinsahı ve çoğaltılması hususlarını kavramak Meşhur kıraatler, Kıraat imamları, Kur’an ilimlerinden; Esbab-ı Nüzul, Kur’an’da Nesh Problemi, Muhkem ve Mütesabihat, Surelerin Başlangıçları, Garibu’l-Kur’an, İ’câzu’l-Kur’an, Üslûbu’l- Kur’an, Kur’an’da Yeminler, Kur’an Kıssaları, Kur’an’da Tekrarlar, Mübhematu’l-Kur’an, Müskilu’l- Kur’an, Mücmel ve Mübeyyen, Vucuh ve’n-Nezair, Emsalu’l-Kur’an, Kura’nda Hakikat ve Mecaz, Tenasubu’l-Kur’an, Kur’an’ın Faziletleri, Kur’an-ı Anlamak ve yorumlama yönteminin yollarını göstermek. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tefsir Usul’ünün Temel Kaynakları | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
2 | Kur’an’ın Metinleşme Süreci | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
3 | Kur’an Vahyi | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
4 | Kur’an’ın Derlenmesi | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
5 | Kur’an’ın Tertibi | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
6 | Sahih Olmayan Kıraatler | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
7 | Garibu'l-Kur'an | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Müteşabihu'l-Kur'an | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
10 | İcazu'l-Kur'an | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
11 | Mecazu'l-Kur'an | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
12 | Esbab-ı Nüzul | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
13 | Nesh | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
14 | Kur’an-ı Anlama Yöntemleri | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
15 | Kur'an'ı Yorumlama | Anlatma Yöntemi- Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Muhsin Demirci, Tefsir Usulü, İfav Yayınları, 2019 | |
2 | İsmail Çalışkan, Tefsir Usulü, Ankara Okulu Yyınları, 2017 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Usulü, DİBY, Ankara, 1983. Halis Albayrak, Tefsir Usulü, Şule Yayınları, İstanbul, 1998. Muhsin Demirci, Tefsir Usulü, İst. 2008. Es-Suyuti el-İtkan fı Ulumil Kuran, Dımeşk, 1993. Ez-Zerkesi, el-Burhan fi Ulumil Kur’an, Daru’l-Fikr, Beyrut, 1988. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 10 | 40 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 10 | 40 |
c) Performans Ödevi | 4 | 6 | 24 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |