Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TİB503 - TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TİB503 Adı: KUR’AN İLİMLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HACI MEHMET SOYSALDI (msoysaldi50@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ZÜLFİKAR DURMUŞ, HACI MEHMET SOYSALDI,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Kur’an ilimleri hakkında lisansüstü düzeyde bilgi edindirmek, bu bilgiler ışığında Kur’an’ın doğru yorumlanmasına katkıda bulunmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Kur’an İlimlerinin doğuşu ve gelişmesi hakkında yeterli bilgiye sahip olma PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Kur’an’ın Metinleşme Sürecinin Kavranması PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
DÖÇ-3 Vahyin Genel Olarak Tanınması PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kur’an’da garip/ az bilindiği varsayılan kelimeler hakkında bilgi sahibi olma PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Kur’an’ın Metinleşmesiyle İlgili Faaliyetlerin Bilinmesi PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Kur’an’ın Lafzıyla İlgili İlimlerin Bilinmesi PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Kur’an’ın Anlamıyla İlgili İlimlerin Bilinmesi PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kur’an İlimlerinin doğuşu ve gelişmesi, Kur’an’ın Yazısı, Tekraru’l-Kur’an, Sûre başlarının incelenmesi
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 KUR'AN İLİMLERİ VE LİTERATÜRÜ Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
2 ESBABU'N-NUZUL Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
3 MEKKİ VE MEDENİ Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
4 NASİH VE MENSUH Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
5 NASİH VE MENSUH Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
6 SURE BAŞLANGIÇLARI Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
7 İLK VE SON İNEN AYETLER VE SURETLER Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 MUHKEM VE MÜTEŞABİH Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
10 'İCAZU'L-KUR'AN Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
11 GARİBU'L-KURAN Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
12 EL-VUCUH VE'N-NEZAİR Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
13 'İRABU'L-QUR'AN Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
14 KUR'AN'DA HİTAP ŞEKİLLERİ Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
15 KUR'AN'DA HAKİKAT VE MECAZ
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 1. Nureddin Itr, Ulumü'l-Kur'ani'l-Kerim
2 2. Bedrüddin ez-Zerkeşi, el-Burhan fi Ulumi'l-Kur'an
3 3. Celaleddin es-Süyuti, el-İtkan fi Ulumi'l-Kur'an
4 4. Menna'ül-Kattan, Mebahis fi Ulumi'l-Kur'an
5 5. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Usulü
6 6. Subhi Salih, Mebahis fi Ulumi'l-Kur'an
7 7. Muhsin Demirci, Tefsir Usulü
8 8. Zerkani, Menahilü'l-İrfan fi Ulumi'l-Kur'an
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Usulü, DİBY, Ankara, 1983. Halis Albayrak, Tefsir Usulü, Şule Yayınları, İstanbul, 1998. Muhsin Demirci, Tefsir Usulü, İst. 2008. Es-Suyuti el-İtkan fı Ulumil Kuran, Dımeşk, 1993. Ez-Zerkesi, el-Burhan fi Ulumil Kur’an, Daru’l-Fikr, Beyrut, 1988.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 10 30
       c) Performans Ödevi 2 1 2
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 3 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180