|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HACI MEHMET SOYSALDI (msoysaldi50@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ZÜLFİKAR DURMUŞ, HACI MEHMET SOYSALDI, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Kur’an ilimleri hakkında lisansüstü düzeyde bilgi edindirmek, bu bilgiler ışığında Kur’an’ın doğru yorumlanmasına katkıda bulunmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kur’an İlimlerinin doğuşu ve gelişmesi hakkında yeterli bilgiye sahip olma |
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Kur’an’ın Metinleşme Sürecinin Kavranması |
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
|
DÖÇ-3 | Vahyin Genel Olarak Tanınması |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Kur’an’da garip/ az bilindiği varsayılan kelimeler hakkında bilgi sahibi olma |
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Kur’an’ın Metinleşmesiyle İlgili Faaliyetlerin Bilinmesi |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Kur’an’ın Lafzıyla İlgili İlimlerin Bilinmesi |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Kur’an’ın Anlamıyla İlgili İlimlerin Bilinmesi |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kur’an İlimlerinin doğuşu ve gelişmesi, Kur’an’ın Yazısı, Tekraru’l-Kur’an, Sûre başlarının incelenmesi | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | KUR'AN İLİMLERİ VE LİTERATÜRÜ | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
2 | ESBABU'N-NUZUL | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
3 | MEKKİ VE MEDENİ | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
4 | NASİH VE MENSUH | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
5 | NASİH VE MENSUH | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
6 | SURE BAŞLANGIÇLARI | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
7 | İLK VE SON İNEN AYETLER VE SURETLER | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | MUHKEM VE MÜTEŞABİH | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
10 | 'İCAZU'L-KUR'AN | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
11 | GARİBU'L-KURAN | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
12 | EL-VUCUH VE'N-NEZAİR | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
13 | 'İRABU'L-QUR'AN | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
14 | KUR'AN'DA HİTAP ŞEKİLLERİ | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
15 | KUR'AN'DA HAKİKAT VE MECAZ | |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | 1. Nureddin Itr, Ulumü'l-Kur'ani'l-Kerim | |
2 | 2. Bedrüddin ez-Zerkeşi, el-Burhan fi Ulumi'l-Kur'an | |
3 | 3. Celaleddin es-Süyuti, el-İtkan fi Ulumi'l-Kur'an | |
4 | 4. Menna'ül-Kattan, Mebahis fi Ulumi'l-Kur'an | |
5 | 5. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Usulü | |
6 | 6. Subhi Salih, Mebahis fi Ulumi'l-Kur'an | |
7 | 7. Muhsin Demirci, Tefsir Usulü | |
8 | 8. Zerkani, Menahilü'l-İrfan fi Ulumi'l-Kur'an | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Usulü, DİBY, Ankara, 1983. Halis Albayrak, Tefsir Usulü, Şule Yayınları, İstanbul, 1998. Muhsin Demirci, Tefsir Usulü, İst. 2008. Es-Suyuti el-İtkan fı Ulumil Kuran, Dımeşk, 1993. Ez-Zerkesi, el-Burhan fi Ulumil Kur’an, Daru’l-Fikr, Beyrut, 1988. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 10 | 30 |
c) Performans Ödevi | 2 | 1 | 2 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 3 | 12 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |