Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TİB529 - TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TİB529 Adı: ARAPÇADA DİL EKOLLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı CENGİZ GÜNEŞ (cengizgunes@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu derste Arapça gramerinin oluşmasında dil ekollerinin hangi alanda katkı sunduğunu öğretmek amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Basra dil ekolünün oluşumunu açıklayabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır
DÖÇ-2 Kufe dil ekolünün oluşumunu açıklayabilir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır
DÖÇ-3 Bağdat dil ekolünün oluşum sürecini açıklayabilir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır
DÖÇ-4 Mısır dil ekolünün oluşum safhasını açıklayabilir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır
DÖÇ-5 Endülüs dil ekolünün oluşum sürecini açıklayabilir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dil ekollerinin oluşumu, ekollerin yoğunlaştığı alanlar, aralarındaki ihtilaflar
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Basra dil ekolünün özellikleri Anlatım, Soru-Cevap
2 Kufe dil ekolünün özellikleri Anlatım, Soru-Cevap
3 Bağdat dil ekolünün özellikleri Anlatım, Soru-Cevap
4 Mısır dil ekolünün özellikleri Anlatım, Soru-Cevap
5 Endülüs dil ekolünün özellikleri Anlatım, Soru-Cevap
6 Basra - Kufe ekolleri arası benzerlikler Anlatım, Soru-Cevap
7 Basra - Mısır ekolleri arası benzerlikler Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Basra - Endülüs ekolleri arası benzerlikler Anlatım, Soru-Cevap
10 Basra - Kufe ekolleri arası ayrılıklar Anlatım, Soru-Cevap
11 Basra - Mısır ekolleri arası ayrılıklar Anlatım, Soru-Cevap
12 Basra - Endülüs ekolleri arası ayrılıklar Anlatım, Soru-Cevap
13 Ortak yönü en fazla olan ekoller Anlatım, Soru-Cevap
14 Ayrılıkları en fazla olan ekoller Anlatım, Soru-Cevap
15 Arap gramerine en fazla katkı sağlayan ekoller Anlatım, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Mahfuz Geylani:Basra ve Kufe Dil Ekolleri Arasındaki Nahiv Tartışmaları, Akademisyen Kitabevi, İstanbul:2022
2 Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi Arap Maddesi, III, Ankara: 1992.
3 Zafer Kızıklı, Bağdat Gramer Ekolüne Genel Bir Bakış, Marife, Kış 2013, 133-149
4 Hüseyin Ersönmez, Arap Gramerinin Gelişim Sürecinde Mısır Dil Ekolü, Mîzânü’l-Hak İslami İlimler Dergisi, S. 3, 2016, 95-124.
5 Cumhur Ersin Adıgüzel, Endülüs’te Dil Çalışmaları, Istanbul Journal of Arabic Studies, S. 2, 2019-1, s. 3-22
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 8 16
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 8 24
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 154