Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TİB563 - TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TİB563 Adı: KLASİK TASAVVUF METİNLERİ I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ADEM ÇATAK (ademcatak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ADEM ÇATAK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı; Haris el-Muhâsibî’nin er-Riâyesi, Kuşeyrî’nin er-Risâle’si, el-Mekkî’nin Kût’ul-Kulûb’u ve İbn Arabî’nin el-Füsûsu’l-Hikem gibi İslam mistisizmi ve sufi düşünce hakkındaki bazı tasavvuf metinlerini okumak ve analiz etmek

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Alana ait kuramsal ve uygulamaya dönük kapsamlı içerik bilgisine sahiptir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Alana ait edindiği bilgileri, temel kaynaklara aykırı olmamak kaydıyla özellikle uygulama alanında bilimi ve sosyal değişimleri dikkate alarak yorumlayıp sorgulayabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Dini, ahlaki ve toplumsal değerlere duyarlıdır PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu programın sonunda öğrenciler, klasik tasavvuf metinlerinin geniş bilgisine sahip olur. Öğrenciler, bu dersi aldıktan sonra, tasavvufun kaynaklarını tanıyabilir, farklılıklarını ortaya koyabilir, aynı zamanda onları kıyaslayabilir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kuşeyrî- er-Risâle Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
2 Kuşeyrî- er-Risâle Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
3 Kuşeyrî- er-Risâle Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
4 Kuşeyrî- er-Risâle Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
5 Muhasibî- er-Riâye Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
6 Muhasibî- er-Riâye Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
7 Muhasibî- er-Riâye Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Muhasibî- er-Riâye Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
10 el-Mekkî- Kût’ul-Kulûb Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
11 el-Mekkî- Kût’ul-Kulûb Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
12 el-Mekkî- Kût’ul-Kulûb Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
13 İbn Arabî Füsûs’ul-Hikem Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
14 İbn Arabî Füsûs’ul-Hikem Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
15 İbn Arabî Füsûs’ul-Hikem Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kuşeyrî, er-Risâle
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Temel Kaynaklar: 1. Muhâsibî, Ebu Abdullah el-Hâris b.Esed, er-Riâye li Hukûkillah, th. Abdulkadir Ahmed Ata, Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut trz. 2. Kelâbâzî, Ebû Bekir Muhammed b. İshak Buharî, et-Taarruf li Mezhebi Ehli’t-Tasavvuf, yay. Matbaa-i Saâdet, Mısır 1302. 3. Kuşeyrî, Abdülkerîm, er-Risâle, Mısır 1318, yay. Matbaatü Âmireti’s-Serîre. 4. Mekkî, Ebû Tâlib, Kûtu’l-Kulûb, yay. Envâru’l-Muhammediyye Matbaası, Kahire 1985, c.II. Yardımcı Kaynaklar: 1. Hasan Kamil Yılmaz, Tasavvuf ve Tarikatlar, Ensar Neşriyat, İstanbul 1997. 2. el-Hucvirî, Keşfü’l-Mahcûb, terc. Süleyman Uludağ, Hakîkat Bilgisi, İstanbul 1982. 3. Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Mesnevî, çev. Veled İzbudak, İstanbul 1996. 1. es-Sühreverdî, Avârifü’l-Maârif (Avârif), terc. Hasan Kâmil Yılmaz-İrfan Gündüz, Tasavvufun Esasları, İstanbul 1990. 4. Ebû Nasr Serrâc et-Tûsî, el-Lüma’, terc. H. Kâmil Yılmaz, İslâm Tasavvufu, İstanbul 1996 5. Abdülhakim Yüce, “Kalb Hayatı” (er-Riâye Çevirisi), İzmir 1997. 6. Mustafa Kara, Metinlerle Günümüz Tasavvuf Hareketleri, Dergah Yayınları, İstanbul 2002. 7. Mustafa Aşkar, Tasavvuf Tarihi Literatürü, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2001. 8. Ethem Cebecioğlu, Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, Ankara 1997.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 14 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 8 14 112
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0 0 0
       c) Performans Ödevi 0 0 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 1 2
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0 0 0
Sözlü Sınav 0 0 0
Kısa Sınav (Quiz) 0 0 0
Laboratuvar Sınavı 0 0 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 7 1 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 1 8
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 173