|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ABDULLAH TAHA ORHAN (abdullahorhan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ADEM ÇATAK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin temel amacı, belli başlı sufî ekoller, tarikatler ve onların tarihi süreçleri hakkında genel bilgi vermektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tarikatlar ve onların tarihi süreçlerini anlar |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Belli başlı tasavvuf ekolleri hakkında geniş bilgi sahibi olur |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Mevlânâ Celâleddin-i Rûmî ve görüşleri |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Programın sonunda öğrenciler, tasavvuf ekolleri hakkında geniş bir bilgi sahibi olacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tasavvuf Ekolleri | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi-Soru Cevap |
2 | Hasan Basrî ve zahidlik | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi-Soru Cevap |
3 | Gazalî ve görüşleri | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi-Soru Cevap |
4 | Ahlak ve tasavvuf | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi-Soru Cevap |
5 | İbnü’l-Arabî ve görüşleri | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi-Soru Cevap |
6 | Tevhid | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi-Soru Cevap |
7 | Varlık | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi-Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Mevlânâ Celâleddin-i Rûmî ve görüşleri | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi-Soru Cevap |
10 | Hümanizm | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi-Soru Cevap |
11 | İmam-ı Rabbanî Ahmed Sihrindî ve görüşleri | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi-Soru Cevap |
12 | Vahdet-i Şühûd | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi-Soru Cevap |
13 | Siyaset ve tasavvuf | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi-Soru Cevap |
14 | Halid-i Bağdadî ve görüşleri | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi-Soru Cevap |
15 | Fıkıh ve tasavvuf | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi-Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Hasan Kamil Yılmaz, Tasavvuf ve Tarikatlar, | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
1. Hasan Kamil Yılmaz, Tasavvuf ve Tarikatlar, Ensar Neşriyat, İstanbul 1997. 2. Mehmet Necmettin Bardakçı, Sosyo-Kültürel Hayatta Tasavvuf, Rağbet Yayınları, İstanbul 2005. 3. Mahmut Erol Kılıç, "İbnü’l-Arabi", Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, İstanbul 1999, c. XX, ss. 493-516. 4. İsa Çelik, "Tasavvuf Tarihinde Arif Kavramı", Tasavvuf: İlmî Akademik Araştırma Dergisi, Ankara 2004, sayı: 12, ss. 25-52. 5. Selçuk Eraydın, “Tasavvuf ve Tarikatlar, İfav. Yay. İstanbul 1997. 6. Abdülhakim Yüce, “Kalb Hayatı” (er-Riâye Çevirisi), İzmir 1997. 7. el-Hucvirî, Keşfü’l-Mahcûb, terc. Süleyman Uludağ, Hakîkat Bilgisi, İstanbul 1982. 8. Mustafa Kara, Din Hayat Sanat Açısından Tekkeler ve Zâviyeler, İstanbul 1977. 9. Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Mesnevî, çev. Veled İzbudak, İstanbul 1996. 10. es-Sühreverdî, Avârifü’l-Maârif (Avârif), terc. Hasan Kâmil Yılmaz-İrfan Gündüz, Tasavvufun Esasları, İstanbul 1990. 11. Ebû Nasr Serrâc et-Tûsî, el-Lüma’, terc. H. Kâmil Yılmaz, İslâm Tasavvufu, İstanbul 1996. 11.William Chittick, Tasavvuf: Kısa Bir Giriş, çev.: Turan Koç, İz Yayıncılık, İstanbul 2003. 12. Mustafa Kara, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, Dergah Yayınları, İstanbul 2004. 13. Mustafa Aşkar, Tasavvuf Tarihi Literatürü, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2001. 14. Ethem Cebecioğlu, Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, Ankara 1997. 15. Osman Nuri Küçük, "Zaman Düşüncesinin Tasavvufî Açılımı", Tasavvuf: İlmî Akademik Araştırma Dergisi, Ankara 2002, sayı: 9, ss. 221-238. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 4 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | 0 | 0 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 2 | 2 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Sözlü Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 176 |