|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ZÜLFİKAR DURMUŞ (zulfikardurmus@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ZÜLFİKAR DURMUŞ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Farklı algı ve bilgi seviyesine sahip okuyucuların ihtiyaçları göz önünde bulundurularak, Kur'ân'ın nasıl tercüme edilmesi gerektiğinin örnekler üzerinden uygulamalı olarak gösterilmesi ve incelenmesi. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bir metnin açıklanması ve başka türlü ifade edilmesi için kullanılan tercüme, meal, tefsir, şerh, ihtisar gibi terimleri öğrenir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Kur'ân meali teknikleri ile ilgili literatürü tanır, kaynak dil ile hedef dil arasındaki ilişkilere dair bilgi sahibi olur |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Mevcut meallerdeki başlıca hatalar ve bunların nedenleri hakkında bilgi sahibi olur |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kur'ân mealinin ne olduğu ve nasıl yapılması gerektiğine dair yazılan eserleri ve yazıları incelemek,“Kur’ân Mealleri Sempozyumu: Eleştiriler ve Öneriler, I-III, Ankara 2007” adlı sempozyum kitabında yer alan bazı yazıların incelenmesi,Kur'ân'ın doğru anlamlandırılması için gerekli ilimler: Vücûh-nezâir, Müfredâtü’l-Kur’ân, Mecâzü’l-Kur’ân, Müşkilü’l-Kur’ân,Kur'ân'ın dili, yapısı, konuları hakkında bilgi aktarımı. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kur’an’ın anlaşılması meselesi, Te’vil, Tefsir, Terceme, Meal Kavramları, Kur’an‘ın Tercemesi sorunu ve matbu Türkçe çevirileri | Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama |
2 | Bakara suresindeki meal hataları | Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama |
3 | Bakara suresindeki meal hataları | Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama |
4 | Al-i İmran suresindeki meal hataları | Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama |
5 | Al-i İmran suresindeki meal hataları | Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama |
6 | Nisa suresindeki meal hataları | Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama |
7 | Nisa suresindeki meal hataları | Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Maide suresindeki meal hataları | Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama |
10 | En’am suresindeki meal hataları | Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama |
11 | A’raf suresindeki meal hataları | Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama |
12 | Enfal suresindeki meal hataları | Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama |
13 | Tevbe suresindeki meal hataları | Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama |
14 | Yunus suresindeki meal hataları | Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama |
15 | Kısa surelerdeki meal hataları | Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Zülfikar Durmuş, Kur'an'ın Türkçe Tercümeleri, İstanbul: Çıra Yayınları, 2021. | |
2 | Mustafa Öztürk, Meal ve Tefsirin Serencamı, Ankara: Ankara Okulu, 2012. | |
3 | Mustafa Öztürk, Meal Kültürümüz, Ankara: Ankara Okulu, 2014. | |
4 | Kur'an Yolu Meali, DİB Yayınları. | |
5 | Muhammed Esed, Kur'an Mesajı, İstanbul: İşaret Yayınları, 1999. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
1. Zülfikar Durmuş, Kur'an'ın Türkçe Tercümeleri, İstanbul: Çıra Yayınları 2021. 2. Hidayet Aydar, Kur'an-ı Kerim'in Tercümesi Meselesi, İstanbul: Kur'an Okulu Yayıncılık 1996. 3. Dücane Cündioğlu, Türkçe Kur'an ve Cumhuriyet İdeolojisi, İstanbul: Kitabevi, 1998. 4. Salih Akdemir, Cumhuriyet Dönemi Kur'an Tercümeleri: Eleştirel Bir Yaklaşım, Ankara: Akid Yayıncılık 1989. 5. Kur’ân Mealleri Sempozyumu: Eleştiriler ve Öneriler, I-III, Ankara: DİB Yayınları 2007. 6. Mustafa Öztürk, Cumhuriyet Türkiyesi’nde Meal ve Tefsirin Serancamı, Ankara: Ankara Okulu Yayınları 2012. 7. Mustafa Öztürk, Kur’an-ı Kerim Meali: Anlam ve Yorum Merkezli Çeviri, Ankara; Ankara Okulu Yayınları 2014. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 10 | 40 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 10 | 40 |
c) Performans Ödevi | 3 | 2 | 6 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 5 | 1 | 5 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Sözlü Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |