Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TİB508 - TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TİB508 Adı: KUR’AN TERCÜME TEKNİKLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ZÜLFİKAR DURMUŞ (zulfikardurmus@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ZÜLFİKAR DURMUŞ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Farklı algı ve bilgi seviyesine sahip okuyucuların ihtiyaçları göz önünde bulundurularak, Kur'ân'ın nasıl tercüme edilmesi gerektiğinin örnekler üzerinden uygulamalı olarak gösterilmesi ve incelenmesi.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bir metnin açıklanması ve başka türlü ifade edilmesi için kullanılan tercüme, meal, tefsir, şerh, ihtisar gibi terimleri öğrenir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Kur'ân meali teknikleri ile ilgili literatürü tanır, kaynak dil ile hedef dil arasındaki ilişkilere dair bilgi sahibi olur PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Mevcut meallerdeki başlıca hatalar ve bunların nedenleri hakkında bilgi sahibi olur PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kur'ân mealinin ne olduğu ve nasıl yapılması gerektiğine dair yazılan eserleri ve yazıları incelemek,“Kur’ân Mealleri Sempozyumu: Eleştiriler ve Öneriler, I-III, Ankara 2007” adlı sempozyum kitabında yer alan bazı yazıların incelenmesi,Kur'ân'ın doğru anlamlandırılması için gerekli ilimler: Vücûh-nezâir, Müfredâtü’l-Kur’ân, Mecâzü’l-Kur’ân, Müşkilü’l-Kur’ân,Kur'ân'ın dili, yapısı, konuları hakkında bilgi aktarımı.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kur’an’ın anlaşılması meselesi, Te’vil, Tefsir, Terceme, Meal Kavramları, Kur’an‘ın Tercemesi sorunu ve matbu Türkçe çevirileri Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama
2 Bakara suresindeki meal hataları Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama
3 Bakara suresindeki meal hataları Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama
4 Al-i İmran suresindeki meal hataları Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama
5 Al-i İmran suresindeki meal hataları Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama
6 Nisa suresindeki meal hataları Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama
7 Nisa suresindeki meal hataları Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama
8 Ara Sınav
9 Maide suresindeki meal hataları Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama
10 En’am suresindeki meal hataları Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama
11 A’raf suresindeki meal hataları Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama
12 Enfal suresindeki meal hataları Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama
13 Tevbe suresindeki meal hataları Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama
14 Yunus suresindeki meal hataları Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama
15 Kısa surelerdeki meal hataları Anlatma Yöntemi-Kaynak Tarama
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Zülfikar Durmuş, Kur'an'ın Türkçe Tercümeleri, İstanbul: Çıra Yayınları, 2021.
2 Mustafa Öztürk, Meal ve Tefsirin Serencamı, Ankara: Ankara Okulu, 2012.
3 Mustafa Öztürk, Meal Kültürümüz, Ankara: Ankara Okulu, 2014.
4 Kur'an Yolu Meali, DİB Yayınları.
5 Muhammed Esed, Kur'an Mesajı, İstanbul: İşaret Yayınları, 1999.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
1. Zülfikar Durmuş, Kur'an'ın Türkçe Tercümeleri, İstanbul: Çıra Yayınları 2021. 2. Hidayet Aydar, Kur'an-ı Kerim'in Tercümesi Meselesi, İstanbul: Kur'an Okulu Yayıncılık 1996. 3. Dücane Cündioğlu, Türkçe Kur'an ve Cumhuriyet İdeolojisi, İstanbul: Kitabevi, 1998. 4. Salih Akdemir, Cumhuriyet Dönemi Kur'an Tercümeleri: Eleştirel Bir Yaklaşım, Ankara: Akid Yayıncılık 1989. 5. Kur’ân Mealleri Sempozyumu: Eleştiriler ve Öneriler, I-III, Ankara: DİB Yayınları 2007. 6. Mustafa Öztürk, Cumhuriyet Türkiyesi’nde Meal ve Tefsirin Serancamı, Ankara: Ankara Okulu Yayınları 2012. 7. Mustafa Öztürk, Kur’an-ı Kerim Meali: Anlam ve Yorum Merkezli Çeviri, Ankara; Ankara Okulu Yayınları 2014.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 10 40
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 10 40
       c) Performans Ödevi 3 2 6
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 5 1 5
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0 0 0
Sözlü Sınav 0 0 0
Kısa Sınav (Quiz) 0 0 0
Laboratuvar Sınavı 0 0 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 5 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 5 25
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180