|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ADEM ÇATAK (ademcatak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ADEM ÇATAK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, Tanzimat yıllarından günümüze kadar tasavvuf ile toplum hayatı arasındaki ilişkilerde meydana gelen önemli değişiklikleri gözden geçirmek ve tasavvufî hayatın yakın geçmişimizdeki ve günümüzdeki problemlerini ortaya koyup bu problemlere çözüm önerileri geliştirilmesine zemin hazırlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tanzimat ve meşrutiyet yıllarında dini ve tasavvufî hayatla ilgili tartışmaların farkına varır. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Tanzimat ve meşrutiyet yıllarındaki çeşitli dinî grupların ve entelektüel çevrelerin tasavvufî hayata bakışını bilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Cumhuriyet dönemine geçildiğinde dinî ve tasavvufî hayatla ilgili yapılan hukukî değişiklik ve düzenlemeleri öğrenir. |
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Bu düzenlemelerin tarihî süreç içerisinde ortaya çıkardığı müsbet ve menfî sonuçları bilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Günümüzde faaliyet gösteren belli başlı tasavvuf gruplarını tanır. Ülkemizde tasavvufî hayatın geleceği ile ilgili bazı öngörülerde bulunur. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
1 Tanzimat'tan Cumhuriyet'e Tasavvuf ve Tekkeler 2 Milli Mücadelede Tekkeler ve Mensupları 3 Tekkelerin Kapatılması ve Tepkiler 4 Tekke ve Zaviyelerin Kapatılmasının Müsbet ve Menfi Sonuçları 5 Cumhuriyet Devri Romanlarında Tasavvufa Bakış 6 Cumhuriyet Devri Romanlarında Tasavvufa Bakış 7 Günümüzdeki Tasavvufî Topluluklar 8 Günümüzdeki Tasavvufî Topluluklar 9 Günümüzdeki Tasavvufî Topluluklar 10 Günümüzdeki Tasavvufî Topluluklar 11 Modern Türk Toplumunda Tasavvufun Yeri 12 Günümüz Romanlarında Tasavvuf | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tanzimat'tan Cumhuriyet'e Tasavvuf ve Tekkeler | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
2 | Milli Mücadelede Tekkeler ve Mensupları | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
3 | Tekkelerin Kapatılması ve Tepkiler | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
4 | Tekke ve Zaviyelerin Kapatılmasının Müsbet ve Menfi Sonuçları | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
5 | Cumhuriyet Devri Romanlarında Tasavvufa Bakış | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
6 | Cumhuriyet Devri Romanlarında Tasavvufa Bakış | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
7 | ARA SINAV HAFTASI | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Günümüzdeki Tasavvufî Topluluklar | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
10 | Günümüzdeki Tasavvufî Topluluklar | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
11 | Günümüzdeki Tasavvufî Topluluklar | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
12 | Günümüzdeki Tasavvufî Topluluklar | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
13 | Modern Türk Toplumunda Tasavvufun Yeri | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
14 | Günümüz Romanlarında Tasavvuf | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
15 | Günümüz Romanlarında Tasavvuf | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Mustafa Kara, Din, Hayat ve Sanat Açısından Tekkeler ve Zâviyeler | |
2 | Hasan Kamil Yılmaz, Tasavvuf ve Tarikatlar, | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
1- Mustafa Kara, Din, Hayat ve Sanat Açısından Tekkeler ve Zâviyeler, İstanbul 1990. 2- Hülya Küçük, Kurtuluş Savaşında Bektaşiler, Kitap Yay. 3- Nuri Köstüklü, Vatan Savunmasında Mevlevihaneler, Çizgi Yay. 5- Mustafa Kara, Metinlerle Günümüz Tasavvuf Hareketleri, İstanbul 2002. 6- İsmail Kara, Cumhuriyet Türkiye'sinde Bir Mesele Olarak İslâm, İstanbul 2008. 9- Mehmet Altan, Kent Müslümanlığı, İstanbul 2010. 10- İsmail Kara, Şeyh Efendi'nin Rüyasındaki Türkiye, İstanbul 1998. 11- Ali Köse, Neden İslam'ı Seçiyorlar , İstanbul 1997. 12- Eva de Vitray-Meyerovitch, İslam'ın Güleryüzü, İstanbul 1998. 13- Mihriban Özelsel, Halvette Kırk Gün, İstanbul 2002. 14- Y. Kadri Karaosmanoğlu, Nur Baba. 15- R. Nuri Güntekin, Yeşil Gece, Miskinler Tekkesi. 19- İskender Pala, Şah ve Sultan, Od. 20- Ahmet Ümit, Bâb-ı Esrâr. 21- Elif Şafak, Aşk. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 6 | 14 | 84 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 4 | 16 |
c) Performans Ödevi | 0 | 0 | 0 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 2 | 2 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 2 | 8 |
Sözlü Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 190 |