|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ADEM ÇATAK (ademcatak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ADEM ÇATAK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Hem İslam hem de Türk kültüründe etkin bir konumu olan tasavvufî müesseselerin dini, sosyal, iktisadi,edebî, askeri ve güzel sanatlar alanındaki etkilerini değerlendirebilecek bir bakış açısı kazandırmak ve edinilen bilginin çağdaş meselelerde kullanabilmesini sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tasavvuf müesseselerini İslam medeniyetinin bir kurumu olarak değerlendirebilme. |
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Tekke ve tarikatların İslam düşüncesindeki yerini ve önemini kavrayabilme. |
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. PÇ-10 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Tasavvufun oluşturduğu kurumlarla İslam toplumundaki kurumları karşılaştırabilme. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Tasavvufî müesseselerin modern dünyadaki yerini analiz edebilme. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
1 Tasavvufi düşünce ve tekkelerin ortaya çıkışı 2 Selçuklu ve Osmanlılarda tekkeler ve fonksiyonları 3 Tekke ve ilmi hayat 4 Tekke ve iktisadi hayat 5 Tekkelerin sosyal hayattaki yeri 6 Tekke ve Askeri hayat 7 Tekke ve edebiyat 8 Tekke ve musıkî 9 Tekke ve güzel sanatlar 10 Tekkelerin çöküşü 11 Tekkeler, cemiyet ve yayınlar 12 Cumhuriyet döneminde tekkeler 13 Batı’da tekkeler 14 Tekkeler ve bugün | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tasavvufi düşünce ve tekkelerin ortaya çıkışı | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
2 | Selçuklu ve Osmanlılarda tekkeler ve fonksiyonları | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
3 | Tekke ve ilmi hayat | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
4 | Tekke ve iktisadi hayat | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
5 | Tekkelerin sosyal hayattaki yeri | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
6 | Tekke ve Askeri hayat | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
7 | Tekke ve edebiyat | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Tekke ve musıkî | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
10 | Tekke ve güzel sanatlar | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
11 | Tekkelerin çöküşü | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
12 | Tekkeler, cemiyet ve yayınlar | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
13 | Cumhuriyet döneminde tekkeler | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
14 | Batı’da tekkeler | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
15 | Tekkeler ve bugün | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Yılmaz, H. Kamil, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
1. Mustafa Kara, Din Hayat Sanat Açısından Tekkeler ve Zaviyeler, İstanbul 1999. 2. İrfan Gündüz, Osmanlılarda Devlet Tekke Münasebetleri, İstanbul 1984. 3. J. Spencer Trimingam, The Sufi Order in Islam, Oxford 1998. 4. Mustafa Kara, Osmanlılarda Tasavvuf ve Tarikatlar, Bursa 2008 |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 4 | 16 |
c) Performans Ödevi | 0 | 0 | 0 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 4 | 4 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Sözlü Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 170 |