Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
DÖÇ-1 |
Türkiye Türkçesinin kelime gruplarının yapı ve işleyiş özelliklerini öğrenerek örnekler üretebilir. |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 |
Metin içerisinde kelime gruplarını bulabilir. |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 |
Edebî metinlerden seçilen örneklerle kelime gruplarının yapılış ve kullanılış özelliklerini kavrayabilir. |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 |
Kelime grupları açısından Türkiye Türkçesi ile diğer Çağdaş Türk Lehçelerini karşılaştırabilir. |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği |
Türkiye Türkçesindeki kelimelerin bir grup veya cümle oluşturacak biçimde bir araya gelmelerinin kurallarının, bu grupların cümle içindeki görevlerinin, birbirleriyle olan ilişkilerinin incelenmesi. |
Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
Giriş, Tanışma
Dersin Amacı, Yöntemi, Kaynaklar, Sınavlar Hakkında bilgilendirme |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
2 |
a. Dil Sistemi
b. Dilin Birimleri
c. Bağımsız Biçimbirim: Kelime
ç. Kelime Türleri |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
3 |
Söz Dizimi Terimleri
Kelime Grupları |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
4 |
Kelime Grupları |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
5 |
Kelime Grupları İnceleme Çalışması |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
6 |
Kelime Grupları İnceleme Çalışması |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
7 |
Cümle
Ögeler (Yüklem, Özne, Nesne, YT, Zarf), Cümle Dışı Ögeler |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
Sınav Değerlendirmesi |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
10 |
Cümle Türleri
Cümle Kurmaca
|
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
11 |
Cümle Kurmaca |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
12 |
Cümle Kurmaca |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
13 |
Söz Dizimi Çözümlemesi |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
14 |
Söz Dizimi Çözümlemesi |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
15 |
Söz Dizimi Çözümlemesi
Genel Değerlendirme |
Soru-cevap |
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
1 |
BANGUOĞLU, Tahsin, Türkçenin Grameri, TDK Yay., Anakara, 2000. |
2 |
EKER,Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yay., Ankara, 2003. |
3 |
ERGİN, Muharrem, Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yay.,İstanbul, 1990 |
4 |
ÖZKAN, Mustafa, Veysi Sevinçli, Türkiye Türkçesi Söz Dizimi, Akademi Yay., 2011. |
5 |
KARAHAN, Leyla, Türkçenin Söz Dizimi, Akçağ Yay., Ankara, 2004. |
6 |
DEMİR, Nurettin; YILMAZ, Emine, Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara, 2014 |
7 |
KARAAĞAÇ, Günay, Türkçenin Dil Bilgisi, Akçağ yayınları, Ankara, 2013. |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD. |