Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ÇTL 201 - ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ

Kodu: ÇTL 201 Adı: TÜRKİYE TÜRKÇESİ III Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NEŞE ERENOĞLU (neseerenoglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Sözcük türleri ve Türkiye Türkçesinin söz dizimi özelliklerini (cümle ve kelime grupları) kavratmak, edinilen bu bilgiler aracılığıyla söz dizimi çözümleme yöntemini öğretmek ve bunların örnekler üzerinde uygulamasını yaptırmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türkiye Türkçesinin kelime gruplarının yapı ve işleyiş özelliklerini öğrenerek örnekler üretebilir. PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Metin içerisinde kelime gruplarını bulabilir. PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Edebî metinlerden seçilen örneklerle kelime gruplarının yapılış ve kullanılış özelliklerini kavrayabilir. PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kelime grupları açısından Türkiye Türkçesi ile diğer Çağdaş Türk Lehçelerini karşılaştırabilir. PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türkiye Türkçesindeki kelimelerin bir grup veya cümle oluşturacak biçimde bir araya gelmelerinin kurallarının, bu grupların cümle içindeki görevlerinin, birbirleriyle olan ilişkilerinin incelenmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş, Tanışma Dersin Amacı, Yöntemi, Kaynaklar, Sınavlar Hakkında bilgilendirme Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
2 a. Dil Sistemi b. Dilin Birimleri c. Bağımsız Biçimbirim: Kelime ç. Kelime Türleri Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
3 Söz Dizimi Terimleri Kelime Grupları Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
4 Kelime Grupları Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
5 Kelime Grupları İnceleme Çalışması Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
6 Kelime Grupları İnceleme Çalışması Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
7 Cümle Ögeler (Yüklem, Özne, Nesne, YT, Zarf), Cümle Dışı Ögeler Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
8 Ara Sınav
9 Sınav Değerlendirmesi Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
10 Cümle Türleri Cümle Kurmaca Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
11 Cümle Kurmaca Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
12 Cümle Kurmaca Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
13 Söz Dizimi Çözümlemesi Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
14 Söz Dizimi Çözümlemesi Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
15 Söz Dizimi Çözümlemesi Genel Değerlendirme Soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 BANGUOĞLU, Tahsin, Türkçenin Grameri, TDK Yay., Anakara, 2000.
2 EKER,Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yay., Ankara, 2003.
3 ERGİN, Muharrem, Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yay.,İstanbul, 1990
4 ÖZKAN, Mustafa, Veysi Sevinçli, Türkiye Türkçesi Söz Dizimi, Akademi Yay., 2011.
5 KARAHAN, Leyla, Türkçenin Söz Dizimi, Akçağ Yay., Ankara, 2004.
6 DEMİR, Nurettin; YILMAZ, Emine, Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara, 2014
7 KARAAĞAÇ, Günay, Türkçenin Dil Bilgisi, Akçağ yayınları, Ankara, 2013.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 7 14
       c) Performans Ödevi 4 2 8
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 3 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 3 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 92