| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
| DÖÇ-1 |
Türkiye Türkçesinin kelime gruplarının yapı ve işleyiş özelliklerini öğrenerek örnekler üretebilir. |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 |
Metin içerisinde kelime gruplarını bulabilir. |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 |
Edebî metinlerden seçilen örneklerle kelime gruplarının yapılış ve kullanılış özelliklerini kavrayabilir. |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 |
Kelime grupları açısından Türkiye Türkçesi ile diğer Çağdaş Türk Lehçelerini karşılaştırabilir. |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
| Dersin İçeriği |
| Türkiye Türkçesindeki kelimelerin bir grup veya cümle oluşturacak biçimde bir araya gelmelerinin kurallarının, bu grupların cümle içindeki görevlerinin, birbirleriyle olan ilişkilerinin incelenmesi. |
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
| Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 |
Giriş, Tanışma
Dersin Amacı, Yöntemi, Kaynaklar, Sınavlar Hakkında bilgilendirme |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 2 |
a. Dil Sistemi
b. Dilin Birimleri
c. Bağımsız Biçimbirim: Kelime
ç. Kelime Türleri |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 3 |
Söz Dizimi Terimleri
Kelime Grupları |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 4 |
Kelime Grupları |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 5 |
Kelime Grupları İnceleme Çalışması |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 6 |
Kelime Grupları İnceleme Çalışması |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 7 |
Cümle
Ögeler (Yüklem, Özne, Nesne, YT, Zarf), Cümle Dışı Ögeler |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 8 |
Ara Sınav |
|
| 9 |
Sınav Değerlendirmesi |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 10 |
Cümle Türleri
Cümle Kurmaca
|
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 11 |
Cümle Kurmaca |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 12 |
Cümle Kurmaca |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 13 |
Söz Dizimi Çözümlemesi |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 14 |
Söz Dizimi Çözümlemesi |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
| 15 |
Söz Dizimi Çözümlemesi
Genel Değerlendirme |
Soru-cevap |
| 16 |
Final Sınavı |
|
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
| 1 |
BANGUOĞLU, Tahsin, Türkçenin Grameri, TDK Yay., Anakara, 2000. |
| 2 |
EKER,Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yay., Ankara, 2003. |
| 3 |
ERGİN, Muharrem, Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yay.,İstanbul, 1990 |
| 4 |
ÖZKAN, Mustafa, Veysi Sevinçli, Türkiye Türkçesi Söz Dizimi, Akademi Yay., 2011. |
| 5 |
KARAHAN, Leyla, Türkçenin Söz Dizimi, Akçağ Yay., Ankara, 2004. |
| 6 |
DEMİR, Nurettin; YILMAZ, Emine, Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara, 2014 |
| 7 |
KARAAĞAÇ, Günay, Türkçenin Dil Bilgisi, Akçağ yayınları, Ankara, 2013. |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
| Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD. |