|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | TUĞBA BAYRAKDARLAR (tbayrakdarlar@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilere Türkmen Türkçesinin ses bilgisini öğretmek, Türkçenin farklı lehçeleri ile Türkmen Türkçesini karşılaştırma becerisi kazandırmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Öğrenciler Türkçenin çağdaş lehçelerinin sınıflandırılmasında kullanılan ölçütleri öğrenebilir. |
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Türkmen Türkçesinin oluşumunu, gelişme evrelerini ve kullanıldığı coğrafi alanı açıklayabilir. |
PÇ-2 Türk dünyası kavramının tarihî gelişimi ve coğrafî sınırlarını bilir, Türk dünyasını oluşturan toplulukların tarihleri, günümüzdeki durumları ve bunların sosyo-kültürel ilişkileri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Türkmen Türkçesi ile Türkiye Türkçesi arasındaki temel fonetik farkları açıklayabilir. |
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Türkmen edebiyatının Kiril alfabesi ile yazılmış manzum ve mensur eserlerini okuyup anlayabilir. |
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. PÇ-9 Çağdaş Türk lehçeleri arasında aktarma yapabilir. PÇ-11 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türkçenin tarihî seyri içinde Türkmen Türkçesinin yeri, Türkmen Türkçesinin ses özelliklerinin incelenmesi | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Türkmenler.Türkmenistan’ın coğrafi konumu, devlet yapısı, nüfusu, etnik yapısı, Türkmenlerin sayısı ve yaşadığı bölgeler, Türkmenlerin tarih sahnesine çıkışı, Türkmenistan adının anlamı. | Anlatma Yöntemi, Tartışma |
2 | Türkmen Türkçesi. Türkmenlerin kullandıkları alfabeler. | Anlatma Yöntemi, Tartışma |
3 | Türkmen Türkçesi alfabesi ve imlâ | Anlatma Yöntemi, Soru-cevap yöntemi |
4 | Ses Bilgisi. Ünlülerle ilgili bazı bilgiler. | Anlatma Yöntemi, |
5 | Ünsüzlerle ilgili özellikler. | Anlatma Yöntemi, |
6 | Ses olayları. a) Tarih İçindeki Düzenli Ses Olayları; | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
7 | b) Dil içindeki düzenli ses olayları c) Sözlü dildeki ses olayları | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ses Uyumları. Ünlü Uyumları. Ünlü değişmeleri; | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
10 | Ünlü yuvarlaklaşması, ünlü daralması, ünlü genişlemesi; | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
11 | Ünlü düşmesi, ünlü türemesi. | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
12 | Ünsüz uyumu. Ünsüz değişmeleri; tonlulaşma, süreklileşme. | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
13 | Tonsuzluk, süreksizlik; akıcı ünsüzler arasındaki değişmeler. | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
14 | Ünsüz benzeşmesi, Ünsüz aykırılaşması, göçüşme. | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
15 | Ünsüz düşmesi, ünsüz türemesi. | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | BURAN, Ahmet; ALKAYA Ercan Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay, Ankara, 2007. | |
2 | ERCİLASUN, Ahmet B., Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yayınları, Ankara, 2007. | |
3 | BURAN, Ahmet, ALKAYA Ercan, Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay., Ankara, 2007. | |
4 | ERCİLASUN, Ahmet B, vd. Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, KB Yayınları, Ankara, 1991. | |
5 | KARA, Mehmet, (2005), Türkmen Türkçesi Grameri, Gazi Kitabevi, Ankara. | |
6 | Türk Dünyası El Kitabı, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları | |
7 | Türkmen Türkçesinden çağdaş metin örnekleri (gazeteler, dergiler, CD ses kayıtları, filmler, internetten günlük yazılı haber metinleri) | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, Bilgisayar, Yansıtma Cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 6 | 18 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |