|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | LYAZZAT NAKHANOVA (lnakhanova@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Türkçenin Kuzey-Batı grubundan Kazak Türkçesi ve ses bilgisi hakkında, örnek metinlerle destekli olarak verilecek genel bilgiler aracılığıyla, öğrencilerin dilimizin kolları arasındaki farklılıkları ve benzerlikleri tanımasını sağlamak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Öğrenciler Türkçenin çağdaş lehçelerinin sınıflandırılmasında kullanılan ölçütleri öğrenebilir. |
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Kazak Türkçesinin oluşumu, gelişme evreleri ve kullanıldığı coğrafi alanı açıklayabilir. |
PÇ-2 Türk dünyası kavramının tarihî gelişimi ve coğrafî sınırlarını bilir, Türk dünyasını oluşturan toplulukların tarihleri, günümüzdeki durumları ve bunların sosyo-kültürel ilişkileri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Kazak Türkçesi ile Türkiye Türkçesi arasındaki temel fonetik farkları açıklayabilir. |
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Kazak edebiyatının Kiril alfabesi ile yazılmış manzum ve mensur eserlerini okuyup, anlayabilir. |
PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. PÇ-9 Çağdaş Türk lehçeleri arasında aktarma yapabilir. PÇ-11 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Ders Kazak Türkçesinin yazı ve ses bilgisini verir, yazı dilinin temel gramer yapılarını ve söz varlığını da kapsar. Öğrencinin okuma, konuşma, yazma ve dinleme becerilerinin gelişmesine yoğunlaşır. Programa alınan çağdaş metinlerden ve Kazak sesli ve görsel yayınlarından örnekler sunar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kazak Türkleri. Kazakistan’ın coğrafik konumu, devlet yapısı, nüfusu, etnik yapısı, Kazakların sayısı ve yaşadığı bölgeler, Kazakların ortaya çıkış tarihi, Kazak adının anlamı | Ders anlatımı, soru-cevap |
2 | Kazak Türkçesi. Kazak Türklerinin kullandıkları alfabeler. | Ders anlatımı, soru-cevap |
3 | Kazak Türkçesi alfabesi ve imlâ; Kazakca selamlaşma, vedalaşma, teşekkür etme ve rica etme sözleri | Ders anlatımı, soru-cevap |
4 | Ses Bilgisi. Ünlülerle ilgili bazı bilgiler. | Ders anlatımı, soru-cevap |
5 | Ünsüzlerle ilgili özellikler. | Ders anlatımı, soru-cevap |
6 | Ses olayları. a) Tarih İçindeki Düzenli Ses Olayları; | Ders anlatımı, soru-cevap |
7 | b) Dil içindeki düzenli ses olayları | Ders anlatımı, soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | c) Sözlü dildeki ses olayları | Ders anlatımı, soru-cevap |
10 | Ses Uyumları. Ünlü Uyumları. Ünlü değişmeleri; | Ders anlatımı, soru-cevap |
11 | Ünlü yuvarlaklaşması, ünlü daralması, ünlü genişlemesi; Ünlü düşmesi, Ünlü türemesi | Ders anlatımı, soru-cevap |
12 | Ünsüz uyumu. Ünsüz değişmeleri; tonlulaşma, süreklileşme | Ders anlatımı, soru-cevap |
13 | Tonsuzluk, süreksizlik; akıcı ünsüzler arasındaki değişmeler. | Ders anlatımı, soru-cevap |
14 | Ünsüz benzeşmesi, Ünsüz aykırılaşması, göçüşme | Ders anlatımı, soru-cevap |
15 | Ünsüz düşmesi, ünsüz türemesi | Ders anlatımı, soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | BURAN, Ahmet, ALKAYA Ercan, Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay., Ankara, 2007. | |
2 | ÖNER, Mustafa, Bugünkü Kıpçak Türkçesi, TDK, Ankara 1998 | |
3 | TAÑAT Ayapova, , T., Kazak Tili, Negizgi Okulık, “Gılım”, Almatı, 1998. | |
4 | ERCİLASUN, Ahmet B, vd., Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, KB Yayınları, Ankara, 1991. | |
5 | ERCİLASUN, A. B., Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yayınları, Ankara, 2007. | |
6 | Türk Dünyası El Kitabı, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları. | |
7 | Kazak Türkçesinden çağdaş metin örnekleri (gazeteler, dergiler, CD ses kayıtları, filmler, internetten günlük yazılı haber metinleri). | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 5 | 10 |
c) Performans Ödevi | 2 | 5 | 10 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |