|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NEŞE ERENOĞLU (neseerenoglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NEŞE ERENOĞLU, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Uygur dönemi metinlerinden hareketle Eski Uygur Türkçesinin ses, şekil ve cümle özelliklerinin öğretilmesi. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Uygur dönemi metinlerinden hareketle, Eski Uygur Türkçesinin ses, şekil ve cümle bilgisi özelliklerini kavrar |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir. PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Uygur dönemine ait metinlerin, bu döneme ait olup olmadığını anlayabilir. |
PÇ-5 Türk dili tarihini, ilk yazılı belgelerden çağdaş Türk lehçelerinin ortaya çıkışına ve günümüzdeki durumuna kadar olan dönemlerini kronolojik olarak ve eserleriyle birlikte bilir. PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Eski Uygur Türkçesinin ses ve şekil bilgisi özelliklerinin Köktürkçe ve Çağdaş Türkiye Türkçesinden ayrılan yönlerini fark eder. |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir. PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Uygur dönemine ait orijinal metinleri okuyabilir. |
PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Uygur dönemine ait metinleri Türkiye Türkçesine aktarabilir. |
PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Eski Uygur Türkçesi alfabesi, bu alfabe ile yazılmış metinler üzerinde çeviri yazı, günümüz Türkçesine aktarma ve inceleme çalışmaları; Eski Uygur Türkçesinin ses, şekil ve cümle bilgisi özellikleri ile bunların metinler üzerinde incelenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Uygur dönemi hakkında genel bilgiler | Anlatma yöntemi |
2 | Eski Uygur Türkçesi özellikleri | Anlatma yöntemi, örnek uygulama |
3 | Eski Uygur Türkçesi özellikleri, Eski Uygur Türkçesiyle yazılmış eserler ve bu eserler üzerinde yapılan çalışmalar | Anlatma yöntemi, Kaynak tarama |
4 | Eski Uygur Türkçesi özellikleri, Eski Uygur Türkçesiyle yazılmış eserler ve bu eserler | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi |
5 | Eski Uygur Türkçesi özellikleri, Eski Uygur Türkçesiyle yazılmış eserler ve bu eserler | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi |
6 | Eski Uygur Türkçesi özellikleri, Eski Uygur Türkçesiyle yazılmış eserler ve bu eserler | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi |
7 | Metin üzerinde okuma, transkripsiyon, çeviri ve fonolojik ve morfolojik tahlil çalışmaları | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Metin üzerinde okuma, transkripsiyon, çeviri ve fonolojik ve morfolojik tahlil çalışmaları | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi |
10 | Metin üzerinde okuma, transkripsiyon, çeviri ve fonolojik ve morfolojik tahlil çalışmaları | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi |
11 | Metinden hareketle Eski Uygur Türkçesinin genel gramer özellikleri | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi |
12 | Metinden hareketle Eski Uygur Türkçesinin genel gramer özellikleri | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi |
13 | Metinden hareketle Eski Uygur Türkçesinin genel gramer özellikleri | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi |
14 | Metinden hareketle Eski Uygur Türkçesinin genel gramer özellikleri | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi |
15 | Genel değerlendirme | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | BARUTCU ÖZÖNDER, F. Sema, Eski Türklerde Dil ve Edebiyat, Türkler, c. 3, 2002. | |
2 | GABAİN, A. Von, Eski Türkçenin Grameri. (Çeviren: Mehmet Akalın), TDK, Ankara, 2000. | |
3 | ŞEN, Serkan, Eski Uygur Türkçesi Dersleri, Kesit Yay., İstanbul, 2015. | |
4 | CAFEROĞLU, A., Eski Uygur Türkçesi Sözlüğü, İstanbul, 1993. | |
5 | ARAT, Reşit Rahmeti, Eski Türk Şiiri, TTK, Ankara, 1991. | |
6 | KÖKEN, Vedat, İyi ve Kötü Prens Öyküsü, TDK Yay., Ankara, 1998. | |
7 | KAYA, Ceval, Altun Yaruk, TDK, Ankara, 1994. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 7 | 21 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 3 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |