|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | TUĞBA BAYRAKDARLAR (tbayrakdarlar@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilere, Türkmen Türkçesinin şekil bilgisini öğretmek, Türkçenin farklı lehçeleri ile Türkmen Türkçesini karşılaştırma becerisi kazandırmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Öğrenciler Türkmen Türkçesinin şekil bilgisi özelliklerini tanıyabilir. |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir. PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Öğrenciler, tarihten bugüne kadar uzanan bir süreç içerisinde farklılaşan Türkmen Türkçesi ile Türkiye Türkçesini karşılaştırabilir. |
PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. PÇ-11 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Öğrenciler, Türkmen Türkçesi ile Türkiye Türkçesi arasındaki temel şekilsel farkları açıklayabilir. |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir. PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Türkmen edebiyatının Kiril alfabesi ile yazılmış manzum ve mensur eserlerini okuyup anlayabilir. |
PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. PÇ-9 Çağdaş Türk lehçeleri arasında aktarma yapabilir. PÇ-11 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türkçenin tarihî seyri içinde Türkmen Türkçesinin yeri, Türkmen Türkçesinin ses ve şekil özelliklerinin incelenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Türkmen Türkçesinde şekil bilgisi ile ilgili temel kavramlar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
2 | Türkmen Türkçesinde kelime türleri, uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
3 | Türkmen Türkçesinde isim, uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
4 | Çekim Ekleri, İsim Çekim Ekleri, İyelik kategorisi, uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
5 | Hal kategorisi, uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
6 | Yapım ekleri, uygulamalar Türkmen Türkçesinde Fiil: zaman kategorisi, uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
7 | Şekil ve Zaman Ekleri Bildirme Kipleri | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
8 | Ara Sınav | |
9 | Geçmiş Zaman, Şimdiki Zaman | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
10 | Gelecek Zaman, Geniş Zaman | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
11 | Türkmen Türkçesinde kip ve görünüş, uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
12 | Tasarlama Kipleri, | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
13 | Emir-İstek Kipi, Şart, Gereklilik | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
14 | Birleşik Çekimler, | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
15 | Hikâye, Rivayet | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | BURAN, Ahmet; ALKAYA Ercan, Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay, Ankara, 2007. | |
2 | ERCİLASUN, Ahmet B, vd. (1991), Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, KB Yayınları, Ankara. | |
3 | ERCİLASUN, Ahmet B. (2007), Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yayınları, Ankara. | |
4 | KARA, Mehmet, Türkmen Türkçesi Grameri, Gazi Kitabevi, Ankara, 2005. | |
5 | Türk Dünyası El Kitabı, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları. | |
6 | Türkmen Türkçesinden çağdaş metin örnekleri (gazeteler, dergiler, CD ses kayıtları, filmler, internetten günlük yazılı haber metinleri). | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, Bilgisayar, Yansıtma Cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 6 | 18 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |